Annons

Fota min första modevisning!

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Tjena alla!

Jag ska på lördag (om 2 dagar alltså) fota min första modevisning.=)
Jag vet att det är lite tid kvar men jag fick reda på detta igår.
Jag undrar om någon har tips att ge?
Alla typer av tips är mycket välkomna för detta är som sagt helt nytt för mig och man vill ju att alla ska bli så nöjda som möjligt.
Ljus? Blixt? Position? mm mm

Min utrustning jag tänkte använda är:
Nikon D80 med batterigrepp
Nikkor 18-125mm F3,5-5,6
Nikon blixt SB-800

Alla typer av tips är guld värt!

mvh Johan
 
Använd blixt, ibland är inte belysningen så jäfla super.. Behöver inte vara jätte hög styrka på den, men oftast behövs det. Och ta en bra plats!
 
Jo jag kommer använda blixten för o lätta upp lite.
Sen köra på iso 400-800 tror jag.

Ingen annan som fotar på modevisningar som har något användbart tips??

mvh Johan
 
Hola Johan,

Och du får använda blixt enligt arrangören? Kom ihåg att man vid modevisningar, konserter och liknande, SÄLLAN får använda blixt... Kolla noga så du inte blir "utslängd" :).

Hmmm, du borde verkligen uppdatera med ljusstarkare gluggar för sådana jobb, särskilt då om man inte får/kan använda blixt. Jag kör följande (jobbar med Canon) för liknande jobb. Två hus, ett med en fast 35 f/1.4 och en med ett tele. Beroende på situation sitter då antingen en 70-200 f/2.8 eller en 300 f/2.8 IS på det andra huset (undviker helst 300:an, så jävla tung)... Lycka till! Glöm inte lägga upp lite bilder!

Ålen.
 
Tack för svar!
Jag har ett fast 50mm F1,8 oxå men tänkte att det skulle va lite "riskabelt" att ha det på när jag bara har ett hus.
Vad jag vet så får jag använda blixt på denna tillställning.

Det är på ett uteställe/krog som modevisningen ska hållas på både catwalk och scen.

mvh Johan
 
Hej igen!!

Nu har det gått en vecka sen jag skrev och bad om tips här och nu har jag plåtat min första modevisning.
Det va inte helt enkelt kan jag säga men väldigt kul och lärorikt!
Jag stod på golvet längst fram vilket kanske inte gav den bästa vinkeln samt att jag hade en del problem med skuggor pga att jag använde blixt.
Allt gick väldigt snabbt och visningen va över på ca 15 minuter så det fanns inte så mycke tid till att testa olika inställningar heller.

Butiken som visade kläderna blev i alla fall väldigt nöjda med bilderna och jag lärde mig en hel del så det va ju bra! =)

Jag har gjort en mapp i min profil som heter "min första modevisning" som ni gärna får kika i och ge kommentarer.

MVH /Johan p
 
Hej igen!!

Nu har det gått en vecka sen jag skrev och bad om tips här och nu har jag plåtat min första modevisning.
Det va inte helt enkelt kan jag säga men väldigt kul och lärorikt!
Jag stod på golvet längst fram vilket kanske inte gav den bästa vinkeln samt att jag hade en del problem med skuggor pga att jag använde blixt.
Allt gick väldigt snabbt och visningen va över på ca 15 minuter så det fanns inte så mycke tid till att testa olika inställningar heller.

Butiken som visade kläderna blev i alla fall väldigt nöjda med bilderna och jag lärde mig en hel del så det va ju bra! =)

Jag har gjort en mapp i min profil som heter "min första modevisning" som ni gärna får kika i och ge kommentarer.

MVH /Johan p

Hej Johan,

Kul! Jag tittade i all hast på bilderna du tagit. Ett tips på en metod som är väldigt vanlig vid modefotografering (särskilt då bland lite yngre, "alternativa" modemärken), är att man kör kameran på M (manuellt) och underexponerar hela bilden rejält (-1.5 till -2). Bakgrunden blir då väldigt mörk eller rent av helt svart. Se till att du alltid har slutartider på runt 100 - 200 sek. Därefter kör du M (manuellt) på blixten och styr styrkan på denna så att det då istället blir blixtljuset som ser till att du får rätt exponering på huvudmotivet. Vidare så kan man göra det hela jävligt häftigt genom att använda en vidvinkelopitk, ex. 24 till 35 mm på fullformater, och köra zoomen på blixten manuellt till mellan 70 och 105 mm. Då kommer ljuset koncentreras till mitten av bilden och det blir mörkt runt om. Även schysst för lite spännande porträtt och dylikt.

Lycka till framöver,

Ålen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.