ANNONS
Annons

Fota middag

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska på en tillställning där det bjuds på middag och lite finare fest i en lägenhet. Jag har blivit ombedd att fota lite. Vill gärna ha kommentarer på följande upplägg.

Utrustningen kommer vara en Nikon D7200 med ett Sigma 18-35/1.8. Har även en Speedlight SB700.

Tillställningen börjar kl 17. Här finns det alltså någon timma med hyfsat ljus in genom fönstrena. Därefter tänker jag köra enkelt med Speedlighten i blixtskon, TTL kanske dra ner blixten något, diffusor på och vinkla blixten 45 grader uppåt. Blixten kommer vara inställd på slow. Upplever att jag får ett snyggare ljus från övriga ljuskällor då.

Jag tänker inte ta med något paraply även om jag har sådana. Vill vara lite mer diskret. Ett alternativ skulle kunna vara att ha speedlighten vid sidan om men känns inte som ett tillräckligt snabbt alternativ när man ska ta vimmelbilder.

Några tankar?

Att när du tar blixtbilder att du sätter kameran på M och inte använder auto-iso, så du kan enkelt styra blandningen mellan blixten och naturligt ljus med blixtexponeringskompensationen

Att när du tar blixtbilder att du sätter kameran på M och inte använder auto-iso, så du kan enkelt styra blandningen mellan blixten och naturligt ljus med blixtexponeringskompensationen

Man brukar ju säga att bländaren spelar störst roll vid blixtbilder, men en längre slutartid borde väl släppa in mer naturligt ljus också? Bra tips.

Jag hade ställt SB700-blixten på en fot på en bokhylla inställd på Remote riktad upp i taket och sedan kört kameran i command-läge. Fjärrblixten ställs in på M (det görs i kameran) och nerdraget så att det bara ger lite tillskott av ljus. Den inbyggda blixten står i läge TTL och man drar ner den till -0,3, 0,7 eller vad man tycker blir bra.
Kameran ställs in på M och Auto-ISO på OFF, som nämnts ovan.

Då får du fint ljus i hela lokalen och även på de personer du fotograferar. Det fungerar både i minglet och vid matbordet.

Jag hade ställt SB700-blixten på en fot på en bokhylla inställd på Remote riktad upp i taket och sedan kört kameran i command-läge. Fjärrblixten ställs in på M (det görs i kameran) och nerdraget så att det bara ger lite tillskott av ljus. Den inbyggda blixten står i läge TTL och man drar ner den till -0,3, 0,7 eller vad man tycker blir bra.
Kameran ställs in på M och Auto-ISO på OFF, som nämnts ovan.

Då får du fint ljus i hela lokalen och även på de personer du fotograferar. Det fungerar både i minglet och vid matbordet.

Tack ska testa detta hemma i vardagsrummet ikväll.

Det är lite pyssel att få igång det,manualerna duger inte långt då de hänvisar till varandra.

Stänga av AutoISO: Kamera -> Inställningar för ISO-känslighet -> Automatisk ISO-känslighet OFF.

Gå in i menyn Penna -> e gaffling/blixt -> e3 Blixtstyrning och ställ in Commandoläge Blixt. I denna menyn ställer du in kanal (1, 2, 3) och grupp (A, B) som ska vara samma för blixten. Man kan styra två grupper av blixtar.

Den inbyggda blixten ställer man in på TTL och blixtarna i grupp A och B på manuell. Vill man inte att den inbyggda blixten ska ge något (för att undvika reflexer) kan den stängas av, då väljer man “--”. Det blir dock ett litet bidrag från den inbygga blixten och det kan man undvika helt genom att sätta på “solglasögon”, en fällbar skärm som passar i blixtskon.

Fjärrblixten ställer man i läge remote.

För inomhusbilder kan man lägga fjärrblixten så den lyser upp i taket, med styrka ¼ som utgångsläge, 1/8 för vardagsrum. Den inbyggda blixten på TTL ställer man in på -0,3 (tryck på blixtknappen och snurra på främre ratten) eller på -0,7 så det blir lagom med ljus.
Fjärrblixten styr du från kamerans Command-meny, olika inställningar för grupp A eller grupp B.

Ett tips: Det finns en vit flärp ovanför blixthuvudet, den kommer ut om man pillar lite på den extra plastlins som finns där. Dra ut plastflärpen och tryck in linsen så riktar den ljuset lite mera neråt/framåt.
Tänk också på att zoomen på blixten ska vara bred (kort zoom) så att ljuset sprids, annars blir det en kraftigt upplyst fläck i taket.

Beskrivningen kan variera lite, då den är gjord för en D7000 och det kan skilja lite till en D7100.

Jag skulle undvika blixt så långt det går. Blandljus blir inte snyggt. Bättre att bara använda blixtljus om blixten måste användas, dvs inte slow-läge. Det beror förstås på vad man vill ha för utseende på bilderna. Vimmelbilder på dansstället kan gärna få ha blandljus och rörelseoskärpa med fryst blixtögonblick (slow-läge).
Är taket ljust och inte för högt, rikta blixten rakt upp och använd Bounce-card:et för att få reflexer i ögon. 45 grader blir en halvmesyr med för mycket direktljus och hårda skuggor. Enligt min åsikt.

Jag skulle undvika blixt så långt det går. Blandljus blir inte snyggt. Bättre att bara använda blixtljus om blixten måste användas, dvs inte slow-läge. Det beror förstås på vad man vill ha för utseende på bilderna. Vimmelbilder på dansstället kan gärna få ha blandljus och rörelseoskärpa med fryst blixtögonblick (slow-läge).

Absolut det ska jag försöka göra! Är inte helt klar med vilket ISO min kamera presterar ok på men få väl kolla lite på bilderna och experimentera innan. Hur ska man tänka med bländaren, är det inte lite väl kort skärpedjup på 1,8? Eller ska jag vara beredd att gå så lågt innan jag använder blixt? Slutartid för sittande personer, är 1/50 ok?

Är taket ljust och inte för högt, rikta blixten rakt upp och använd Bounce-card:et för att få reflexer i ögon. 45 grader blir en halvmesyr med för mycket direktljus och hårda skuggor. Enligt min åsikt.

Blixten på kameran menar du då?

Tycker du ska prova hemma i vardagsrummet, kör med blixten monterad på kameran rakt upp eller nästan rakt upp, pilla fram den vita flärpen så får du lite diffust ljus riktat mot motivet också.
Sedan tar du av blixten och ställer den på en hylla och kör commandläge. Så ser du vilket som är bäst.

Det är oerhört lätt att växla mellan dessa lägena när man väl ställt in parametrarna. Kameran står i läge command mode alltid, man tar av blixten och sätter på plastfoten och sedan vrider reglaget till Remote. Klart! Eftersom det är så enkelt att växla kan du byta under middagen också, om det skulle visa sig att du tycker bättre eller det visar sig att rummets utformning inte passar för den ena eller andra varianten.

Du kan köra med ISO 400 utan problem.

Senast ändrad:
Jag testade hemma i vardagsrummet. Jag tycker ändå det fungerade bäst med blixten i blixtskon, riktad uppåt med den lilla plastskivan utdragen. Fick då ett litet ping i ögat på min sambo och mer lika exponeringar.

Blixten vid sidan av har säkert mer potential men jag fick inte till det särskilt bra. Kanske få experimentera mer ikväll :)

Jag testade hemma i vardagsrummet. Jag tycker ändå det fungerade bäst med blixten i blixtskon, riktad uppåt med den lilla plastskivan utdragen. Fick då ett litet ping i ögat på min sambo och mer lika exponeringar.
…)

Ja en stor fördel med blixt på kameran är att alla bilder får blir likartat belysta. 20 liknanade bilder med lite hårdare skuggor skulle jag föredra framför 20 bilder i varierande ljussättning.

Ja en stor fördel med blixt på kameran är att alla bilder får blir likartat belysta. 20 liknanade bilder med lite hårdare skuggor skulle jag föredra framför 20 bilder i varierande ljussättning.

Det ska inte bli varierande ljus med fjärrblixt i taket, blixten sätts så att det sprids på ett jämnt sätt i taket. Förutsättningen är givetvis (som jag skrivit ovan) att man har fast bländare och kör fjärrblixten i manuell mod.
Bifogad bild är ett bord, 15 m långt, i ett ganska mörkt rum. En blixt till höger efter 6 m och en till vänster efter 12 meter, båda i taket där det hänger lite draperier. Bilden är en obeskuren testbild för att kolla blixtarna inför middagen. Det blev väl ganska bra hela bordet...
När man sedan går runt får man samma bakgrundsljus i lokalen för varenda bild, kompletterad med det direkta ljuset från inbyggda blixten, som står på TTL.
Men det kan vara en del trixande och justerande innan det blir bra.

Bilagor

• DSC_0096.jpg
    DSC_0096.jpg
    82.2 KB · Visningar: 87
Men hur funkar det om det står personer framför bokhyllan? Eller du menar sätt den precis under taket? Om du själv står mellan blixt och person, då skymmer du en del av det direkta ljuset man får när man sätter den i blixtskon? Bara en undran.
/

Men hur funkar det om det står personer framför bokhyllan? Eller du menar sätt den precis under taket? Om du själv står mellan blixt och person, då skymmer du en del av det direkta ljuset man får när man sätter den i blixtskon? Bara en undran.
/

Man får sätta blixten så högt att den inte skyms av personer, men oftast sitter folk när det är middag :)
Givetvis får man kolla var man står så man inte skymmer blixten själv. Eventuellt får man flytta blixten efterhand som folk ställer sig i vägen, tills man har den på en bra plats där den inte skyms.

Bäst fungerar det när det är lite halvhögt i taket och detta är vitt, sämst i gillestugan, lågt i tak och mörk träpanel. Då får man köra med blixten på kameran.

I mitt fall hade jag tur och den befintliga belysningen räckte gott i det här fallet. Så jag slapp laborera med blixten :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar