Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota med makrobälg

Produkter
(logga in för att koppla)

stork

Aktiv medlem
när jag fotar med macrobälg och fokuserar om för att kunna stacka bilderna ihop så ändras zoom på bilden.

för varje omfokusering så blir bilden större och större alternativt mindre och mindre (beroende från vilket håll jag fokuserar.)

har det med objektivet att göra? dvs att inre linsen flyttar sig?
finns det ngt bra sätt att kompensera det?
vilken alternativt glugg kan jag använda, jag kommer köra helt manuellt så det fungerar bra med gamla gluggar bara de har nikon fäste. bra om gluggen är billig!

Jag märkte det också när jag provade för några månader sedan. Om jag minns rätt så fixar själva focus-stacking-ihopsättningsprogrammen sådant. Om man kör align_image_stack/enfuse så finns det en "-m"-flagga till align_image_stack:

-m Optimize field of view for all images, except for first.
Useful for aligning focus stacks with slightly different magnification.

(För andra program gäller säkert andra flaggor.)

när jag fotar med macrobälg och fokuserar om för att kunna stacka bilderna ihop så ändras zoom på bilden.

för varje omfokusering så blir bilden större och större alternativt mindre och mindre (beroende från vilket håll jag fokuserar.)

har det med objektivet att göra? dvs att inre linsen flyttar sig?
finns det ngt bra sätt att kompensera det?
vilken alternativt glugg kan jag använda, jag kommer köra helt manuellt så det fungerar bra med gamla gluggar bara de har nikon fäste. bra om gluggen är billig!

Har med att förstoringsgraden ändras när du ökar utdraget!
Lösningen förutom mjukvarumesig som ju fungerar bra är att flytta både kamera och objektiv med hjälp av en makrosläde.

får testa gå via mjukvaran i förstahand, det kostar ju minst :) annars får jag bygga vidare på min lilla mackapär-mojäng.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar