Annons

Fota med lång slutartid - överexponering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Elolinona

Ny medlem
Hej!
Jag behöver hjälp!
Jag är inte så hajj på detta ännu.

Jag försökte tidigare ikväll fota en bild med lång slutartid, men bilden som blev blev väldigt mycket för ljus och överexponerad. Jag försökte vrida bländaren på olika inställningar, men det blev aldrig bra exponering. Bilden blev alldeles för ljus.

Någon som vet om det finns någon "särskild" inställning man kan använda sig av? För jag fick det aldrig att fungera.
(Jag hade ISO på 100)

Tack på förhand!

Lågt ISO värde och liten bländare. Om det fortfarande blir överexponerat så får du antingen vänta tills det blir mörkare eller skaffa ett filter som absorberar en del av ljuset. Tror dessa kallas gråfilter, men jag är inte helt säker.

Elolinona skrev:
Jag försökte tidigare ikväll fota en bild med lång slutartid, men bilden som blev blev väldigt mycket för ljus och överexponerad.

Om du använder lång slutartid kommer det in mycket ljus. Då måste du använda en liten bländare, 11-16, eller så. Blir det ändå överexponerat är det för ljust för den valda slutartiden.

Gör så här: ställ in din kamera på bländarförval (vad det nu heter på en Canon) och välj en liten bländare, säg 16. Nu kan du se vilken tid som passar till. Är den inte tillräckligt lång, ta en mindre bländare. Räcker det i alla fall inte, måste du ge upp, använda ett gråfiler, eller vänta tills det blir mörkare.

Naturlagarna gäller. Tyvärr.

Per.

Krångla inte till det i onödan, kör i manuellt läge, blända ner till den bländare du vill använda, spotmät efter ett medelljus och ställ in exponeringen (slutartiden), blir det för ljust så är det bara att kompensera (underexponera) med en kortare slutartid tills du blir nöjd, håll koll på histogrammet så är det enklare att se hur mycket du behöver kompensera.

/kent

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar