** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med glasögon!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ertan

Aktiv medlem
Jag är en av de som måste ha glasögon när jag ska se:D. Jag har testat att fotta med glasögon, men då får jag focus helt fel. Det går bättre utan glasögon.
Som jag förstått finns det en sån funktion på Nikon D50(och en massa andra kameror), men hur ska jag använda den? Det är väl den lilla "slidern" precis vid sökaren.

Ni som fottar med glasögon, hur gör ni?

Tack på förhand!

För det mesta använder jag helt enkelt brillorna, men en mycket enkel och smidig lösning är ju vanliga ögonlinser. Annars finns det (iallafall till Canon, men förmodligen till de flesta större märken antar jag) dioptrijusteringsmakapärer man kan sätta på sökaren. Som i mitt fall med -4.25 så räcker inte kamerans inbyggda kompensation som jag har för mig är på +-2 eller +-3 dioptrier utan jag hade då fått sätta på en sådan makapär på säg 3 dioptrier och sedan finjustera med kamerans inbyggda dioptrijustering till 4.25.

//Jerka

Jag skaffade kontaktlinser, jag hade aldrig problem med skärpan men jag repade glasen/plasten på OM1'an som jag hade under glasögonperioden.

Jag vet att en del sätter in "glasögon" i ögonmusslan men det kanske inte fungerar när man skiftar höjd/bredd format om man t.ex. har brytningsfel.

PetFish skrev:
Jag skaffade kontaktlinser...........

........Jag vet att en del sätter in "glasögon" i ögonmusslan men det kanske inte fungerar när man skiftar höjd/bredd format om man t.ex. har brytningsfel.
Fast å andra sidan korrigerar inte dagens linser brytningsfel lika bra som glasögon gör heller så det kanske inte blir värre iaf, jämfört med valet att köra linser i stället?

Själv har jag linser när jag umgås med kameran, glasögon när jag umgås med datorn. Att fotografera med glasögon har aldrig gett mig skärpefel, men jag har vansinnigt svårt att hålla kameran bra mot glasen och hela processen med att fokusera känns onödigt jobbig då.

jag är en av dom som har kraftigt brytningsfel kombinerat med närsynthet. Att köra med Linser skulle resultera i så tjocka linser att jag inte skulle kunna blinka ;) Så jag fottar med glasögon på. Jag har inga problem med detta men jag har ju också aldrig upplevt ett liv utan så för mig är det liksom naturligt att alltid ha glasögon.

Jag har dioptrijusteringen alltid på "0" eller normalt och det fungerar perfekt med skarpa bilder. Ibland klonkar jag i med glasögonen i sökaren men det kan jag leva med. Är du osäker på skärpan så får du väl förlita dig på autofokus eller skaffa linser. Men att det skulle bli felfokus pgr av glasögon har ialla fall jag aldrig varit med om.

Jag skaffade mig linser i samband med mitt DSLR-köp (det var dock inte den enda anledningen till att jag skaffade linser). Mycket smidigt och behändligt att slippa glasögon, speciellt vid fotografering (och idrottsaktiviteter). Annars tror jag att glasögon + fotografering helt enkelt är en vanesak.

Har du möjligthet att gå över till linser så gör det, om inte så ge fotograferingen med glasögon en chans för förr eller senare kommer du att vänja dig.

God Jul! (Dax att börja säga det nu va?)

Ertan skrev:

, men hur ska jag använda den? Det är väl den lilla "slidern" precis vid sökaren.

Tack på förhand!

Hej Artur!

Jag fotar med glasögon och en D70, antar att det är somma dioptrijustering som på D50. När du har glasögonen på dig ska du ställa in "slidern" (-1,6 till +0,5) så att du ser så bra som möjligt när du låtit autofocusen hittat rätt focus.
Det funkar fint att fota med glasögon även om dom är lite ivägen!
/Göran

Det beror nog helt på vilket synfel man har. På vanliga systemkameror kan man som sagt justera så att man kompenserar för ex. vanlig närsynthet, men inte för brytningsfel.
Jag har dock för mig att det faktiskt går att beställa specialgrejer direkt från Canon som sätts in i musslan (jag har en katalog från Canon som nämner något i den stilen), dock vet jag inte hur avancerade fel som man kan justera, dessutom är väl risken att det kostar en hel del pengar.

Ett tips är väl att prata med en optiker, det finns ju ganska många speciallösningar för idrott (ex. slipade slalomglasögon) så rimligtvis måste något liknande gå att ordna för fotografer.

Linser fungerar som sagt ofta bra men det beror på vilket synfel man har.
Själv har jag en synfel (som ger ett brytningsfel kombinerat med lite närsynthet) som INTE går att justera bort med glasögon utan jag måste alltid använda linser (hårda, mjuka fungerar inte längre). Glasögon fick jag sluta med för några år sedan.

Jag har alltid använt mina glasögon när fotograferar.
Det enda problem jag haft är små okular så det har varit svårt att se hela bilden i sökaren.
Det var en anledningarna till att jag gick över till Nikon.
För att kontrollera skärpan använder jag kamerans system, både med autofokusen och/eller snittbilden.
Jag har aldrig upplevt att det blivit oskarpt.

Fotograferar också med glasögon utan problem med min Nikon D70. Har aldrig känt att jag måste använda linser. Känns naturligt, trots allt kommer näsan först i kontakt med kameran och inte ögat.

Tobiasl skrev:
Det beror nog helt på vilket synfel man har. På vanliga systemkameror kan man som sagt justera så att man kompenserar för ex. vanlig närsynthet, men inte för brytningsfel.

Jag är närsynt och har ett ganska rejält bryningsfel men det fixar ju glasögonen, dioptrin ställd på noll...har inga som helst problem att fota!

Det är ju skillnad om man ska låta kameran fixa brytningsfelet.

/Göran

Jag kanske ska påpeka vad jag menade med mina kommentarer gällande Canon ovan. Jag menande alltså att om man kan beställa sådant från Canon så borde Nikon ha något liknande.

Jag kör oftast med glasögon med min D50 och när jag mikroskoperar. Jag har ett astigmatiskt brytningsfel på höger öga som inte korrigeras av mina linser. Enda problemet med glasögon är att jag hamnar lite långt från okularet men på D50 är det precis på gränsen att jag kan se hela bilden. Då är det värre med Leicas mikroskopokular med ögonmusslor i hårdplast...

Vid friluftsaktiviteter kör jag med linser och litar på autofokusen.

Johannes

Ertan skrev:
Jag är en av de som måste ha glasögon när jag ska se:D. Jag har testat att fotta med glasögon, men då får jag focus helt fel. Det går bättre utan glasögon.
Som jag förstått finns det en sån funktion på Nikon D50(och en massa andra kameror), men hur ska jag använda den? Det är väl den lilla "slidern" precis vid sökaren.

Tack på förhand!

I manualen till D50 står det något i stil med:

Du tar av dig glasögonen, tittar i sökaren mot en ljus vägg eller liknande och sedan reglerar du "slidern" tills markeringarna på mattskivan är så skarpa som möjligt. Ta av gummimusslan om du tycker det är för pilligt att komma åt slidern/knappen.

Kalle_B skrev:
jag är en av dom som har kraftigt brytningsfel kombinerat med närsynthet. Att köra med Linser skulle resultera i så tjocka linser att jag inte skulle kunna blinka ;)
är det verkligen så?
jag har en kompis som är närsynt (-5.0 eller nåt) och har kraftig astigmatism.
hon har linser med tyngd och det går alldeles utmärkt.

edit:
eftersom linserna sitter på själva ögat så behöver dom inte gröpas så djupt som glasögon som måste sitta en bit ifrån själva ögat.
det har min optiker förklarat för mig.

Tidigare hade jag två par glasögon. Ett par för nära håll, och ett par för långt håll. Det var en mycket opraktisk lösning. Speciellt vid t.ex landskapsfoto, när jag blev tvungen att byta brillor när jag växlade mellan att se på motivet och på kameran.

Nu har jag skaffat progressiva glasögon. Det hjälper upp. Min tanke var att det skulle bli svårt att se i sökaren med dom eftersom de förutsätter att man har glasögonen i rätt vinkel mot okularet för att skärpan i sökaren skall stämma, så jag testade linser.

Eftersom progressiva linser är dyra och knepiga att hålla på med så testade jag en variant där man har en lins för långseende på det dominanta (i mitt fall högra öga) och en lins för närseende på det andra ögat. Det fungerade finfint. Hjärnan lär sig att koppla ihop informationen från ögonen.

I praktiken har det nu blivit så att jag inte införskaffat linserna, utan jag fotar helt enkelt med mina progressiva glasögon. Det funkar, men onekligen skulle det vara bättre med linser enligt den typ jag nämnde.

Arleklint skrev:
...... har en lins för långseende på det dominanta (i mitt fall högra öga) och en lins för närseende på det andra ögat. Det fungerade finfint. Hjärnan lär sig att koppla ihop informationen från ögonen.
Något sånt har jag som testades en evighet innan resultatet blev de jag har nu. Innan provningarna var klara hade jag gått igenom sju eller åtta par olika styrkor och typer, men nu funkar typ sån metod för mig vid fotografering och till vardags, men inte vid datorn. Det kan ju bero på att linserna aldrig lyckades tas fram för att korrigera brytningsfelen tipptopp iaf. Tydligen ska det inte gå att "få allt". (Iaf inte enligt min optiker..)

Ser fram mot de där nya linserna som ska vara på g, De som botar alla synfel (hur sant det nu är)
Den tekniken testas av några optiker i Sverige också och kanske törs man hoppas på att det är sant att de finns här nästa år?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar