DJ Krusztob
Aktiv medlem
1. Jag köpte en manuell extern blixt (Yongnuo yn-560) och ett vitt genomskinligt paraply för att få lite bättre inomhusbilder på mina barn. Det är roligt att experimentera med ljuset, men jag känner mig som en nybörjare igen. Jag provade först med att studsa blixten i taket med en omibouncer på, men då förvinner nästan alla skuggor och det blir ganska platt. Då tog jag av blixten och höll den snett uppåt relativt kameran och använde mig av optisk utlösning. Bilderna blev väl lite mer intressanta, men jag tycker att skuggorna blev för skarpa, trots omnibouncern. Genom att studsa blixten i paraplyet så lyckades jag mjuka upp skuggorna, men jag tycker att det är svårt att avgöra vilken vinkel och höjd som blixten ska ha relativt kameran, för att t.ex. anletsdragen ska mejslas ut så vackert som möjligt. Kan någon här avslöja denna yrkeshemlighet, så skulle jag bli glad.
2. Sedan har jag också tittat lite på andra paraplyer, t.ex. silver- och guldparaplyer. Vilket paraply är bäst om man bara kör med ett enda, så enkelt som möjligt genom att hålla det i handen? Kan man ha ett guldparaply som huvudsaklig ljuskälla, eller använder man bara det som komplement?
3. Nu när man har börjat bli mer medveten om hur en blixt skapar ljus och skugga, så har man börjat lägga märke till det i andras bilder också. Jag är lite tveksam till hur snyggt det egentligen är med skuggor från t.ex. näsan och hakan. Är verkligen dessa skuggor det vackraste som går att åstadkomma ifall man bara har en extern blixt, eller kan det ibland vara snyggare att helt utradera alla skuggpartier? I och med att jag kör allt handhållet, när jag jagar efter mina barn, så är det ju svårt att ha fler än en extern blixt.
2. Sedan har jag också tittat lite på andra paraplyer, t.ex. silver- och guldparaplyer. Vilket paraply är bäst om man bara kör med ett enda, så enkelt som möjligt genom att hålla det i handen? Kan man ha ett guldparaply som huvudsaklig ljuskälla, eller använder man bara det som komplement?
3. Nu när man har börjat bli mer medveten om hur en blixt skapar ljus och skugga, så har man börjat lägga märke till det i andras bilder också. Jag är lite tveksam till hur snyggt det egentligen är med skuggor från t.ex. näsan och hakan. Är verkligen dessa skuggor det vackraste som går att åstadkomma ifall man bara har en extern blixt, eller kan det ibland vara snyggare att helt utradera alla skuggpartier? I och med att jag kör allt handhållet, när jag jagar efter mina barn, så är det ju svårt att ha fler än en extern blixt.