Annons

Fota med D100 kopplad till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

francesco

Medlem
Hej!
Skulle vilja kunna ha D100 kopplad till min PB G4 och samtidigt fotografera så att jag kan direkt se bilden i datorn.
Är detta möjligt överhuvudtaget?

När jag kopplar D100 till datorn så går D100 automatiskt till 'PC mode' och då kan man inte fota, utan bara föra över bilderna till datorn.

Cheers,
/Francesco
 
Om du har Nikon Capture så kan du ta kort med datorn. Du kan även göra inställningar på kameran i datorn.
Filerna sparas direkt i datorn.
 
Det går även att spara dom på minneskortet om man hellre vill det.

Tyvärr syns dock inte sökaren på datorskärmen ;) men allt annat kan du styra. Det funkar även med D70

Vem gör ett vertikalgrepp till D70 som använder USB´n på samma sätt?
 
Micke30AF skrev:
Om du har Nikon Capture så kan du ta kort med datorn. Du kan även göra inställningar på kameran i datorn.
Filerna sparas direkt i datorn.

Har försökt, men Nikon Capture (tror att jag har version 3.5, definitivt inte version 4) ser aldrig kameran, det svarar att det inte finns någon kamera kopplad till datorn.
Vad gör jag för fel?
Eller är det version 4 man ska ha? Var hittar man det i så fall?

Tack!
 
Hustomten skrev:
Har du PC-mode satt i kameran?
Jag har 3.5 så det skall funka
Hur sätter man det?
Det enda jag vet är att så fort jag kopplar D100an till min Powerbook så står 'PC mode' på kameradisplayen och då går det inte att fota. Som jag skrev, Nikon Capture ser inte kameran.

Mycket tacksam om någon kan beskriva de olika stegen så att jag kan testa igen med rätt procedur....
 
Anslut kameran till datorns USB
Slå på kameran (Nu skall din dator hinna upptäcka kameran)
Starta Nikon Capture Control
Vänta eventuellt, och ge programet lite tid
 
Installera Nikon View för att få in drivrutinerna så funkar det

Dock är det inte rekomenderbart, ca 1 minut per bild i överförning :(

USB 1 suger

/adam
 
Hittade en kompatibilitettabell på www.nikon.se som visar att Mac OSX Panther inte fungerar med Nikon Capture Camera Control ännu och det är förmodligen det som är mitt problem.
Tack för alla svar!
 
Jag vet inte hur det är på Mac men på PC måste kameran, svjv, vara inställd på PTP och inte Mass Storage. Iaf är det så på D70 och det BORDE vara så på D100 åxå?
 
Nu har jag köpt Nikon Capture 4.1.2 och försökt ansluta kameran, men har fortfarande samma problem: "No camera detected".
Ingenting som ska ställas in i själva kameran innan man kör igång?

Någon annan som har haft samma problem?

Tips?

Kör Mac OSX 10.3.5
 
finns det inget sådant liknande program för Sonys kameror? Ja har en Sony W1 och är ute efter ett likadant program!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.