Annons

Fota med 300D i 3200K-ljus.

Produkter
(logga in för att koppla)

rullgrus

Aktiv medlem
Hur ska man bäst göra för att ställa in Canon 300D för studiofoto med tungstensljus (3200K)? Jag har testat att mäta av "egen" WB mot ett vitt papper, men färgerna blir inte perfekta.

Nån som har ett förslag?
 
rullgrus skrev:
Hur ska man bäst göra för att ställa in Canon 300D för studiofoto med tungstensljus (3200K)? Jag har testat att mäta av "egen" WB mot ett vitt papper, men färgerna blir inte perfekta.

Nån som har ett förslag?


Japps har ett perfekt förslag. Fota i RAW och ändra WB i efterhand.
 
Tack, men tänkte på hur man ändrar WB:n i Photoshop, den där dialogrutan har jag aldrig sett i PS7, är det för att man aldrig arbetet med bilder i RAW-fomat eller är jag helt ute och cyklar?
 
Senast ändrad:
Om du använder Canon FileViewer Utility för RAW-konverteringen så kan du antagligen fixa till vitbalansen till vald färgtemperatur i den. Funkar med 10D i alla fall. Välj "color temp" i listan över vitbalansinställningar och fyll i 3200 i rutan intill.
 
geronimo13 skrev:
Nopes

Skulle satsa på Capture one Pro istället


Pro versionen kostar 599$, då är det betydligt billgare att uppgradera photoshop.
Sen finns det en LE version som är billigare av capture one men cpature one finns väl inte som plugin eller har jag fel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.