Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota makro med teleobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lillekompisen

Ny medlem
hej, Jag har en Nikon D5000. Jag fyller snart år och ska få välja mellan ett Macroobjectiv eller teleobjectiv men vet inte vilken jag vill ha. Jag älskar fota närbilder, men oxå djur som t.ex hästar och då passar ett teleobjectiv. En kompis till mig sa att man kan fota Macro med ett teleobjectiv, går det värkligen? tack för svar ^^

Hejsan.

Det finns ett par olika lösningar. Vissa Teleobjektiv har så kallad fuskmakro, det brukar i så fall stå i dess namn t ex. 70-300 makro zoom. Det innebär att närgränsen är ovanligt kort och därigenom ger en rätt så stor förstoring (upp till skala 1:2)

Annars finns det mellanringar som sätts emellan kamerahus och objektiv. Dom kortar ner närgränsen dom också så man kommer närmare sitt motiv.

Försättslinser är ett annan alternativ, dessa sätts på som ett filter längst ut på objektivet och kan ha varierande styrka på sin förstoring.

Jag gjorde faktiskt ett litet demo för just detta scenario igår, 70-300 objektiv med en +8 dioptrier försättslins.

http://www.facebook.com/album.php?aid=61312&id=100000205366732&l=6484acf463

Bild1 visar 70mm vid dess närgräns.
Bild2 visar 300mm vid dess närgräns.
Bild3 och 4 visar samma fast med en försättslins påsatt. Här finner jag enbart fokus vid ca 10cm, alltså det går inte att ta annat än makro bilder med försättslinsen påsatt.

Nästa serie visar samma sak fast ett motiv i vinkel för att illustrera det oerhört korta skärpedjupet.

Så visst går det och ta makro bilder med ett teleobjektiv.

Lycka till!

Senast ändrad:
Fota "makro" kan du enligt mig göra med vilket objektiv som helst. Att fota makro innebär i praktiken att fota ett litet objekt, ofta så att det täcker upp större delen av bildytan, med en krämig bokeh (oskarp bakgrund). Bara för att det inte står makro på objektivet betyder det inte att du inte kan fota små saker med det, men det är lättare att fota med ett renodlat makroobjektiv. Jag har fotat många bilder på blommor och dylikt, men har aldrig ägt ett makroobjektiv. Så på din fråga, ja, självklart kan du fotografera makro med ett teleobjektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar