Annons

Fota mörk hall med solig utsida/bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

KRiS_M

Avslutat medlemskap
Hej

Jag ska åka iväg till helgen och fota likande bilder som den bifogade bilden.

Jag undrar vad man ska fokusera på, iso, bländare mm, för att inte få ute miljön överexponerad och det som är på insidan underexponerad.

Jag får inte använda blixt vid detta arrangemang.

Är lite ny med systemkameror.

/Kristoffer

Bilagor

• p1010034_edit.jpg
    p1010034_edit.jpg
    76.8 KB · Visningar: 308
hej

RAW format
Kolla trådar om HDR teknik

Dels om motiven är stilla, kan du ta gafflade bilder med exponeringssteg 1,5 eller så.

Kör du raw kan du i rawkonverteraren prova ta fram ett par bilder med olika EV steg o sätta samman dessa. DVS ta det uppljusade mörka från en bild o det lite neronade ljsa partiet från andra framkallningar.

Photomatix Pro gör mycket av detta automatiskt, finns även i sen utgåva av PS cs2 o i CS3

Roine

Vid liknade tillfällen brukar jag fuska lite. Jag skulle exponera efter utsidan men se till att den blir "lite" överexponerad, sedan hade jag använt RAW så att jag kan använda funktionen Fill Light som lättar upp de mörkare delarna och då lättar jag bara upp så att man inte ser bruset allt för mycket (jag har en budget kamera K100D).

Risken med denna lite amatörmässiga teknik är att de mörka delarna som man lättar upp kan blir brusiga.

Jag använde denna teknik för denna bild, http://www.flickr.com/photos/kenny_lex/1196148386 men då fotograferade jag med JPG som ofta har färre bitar än vad RAW brukat ha. På originalbilden såg landskapet ut som en svart siluett, men när jag lättade upp bilden ser man landskapet, men samtidigt ser man ganska mycket brus.

Detta är en teknisk lösning som kanske inte är så bra, men jag tyckte att det kunde vara värt att tala om hur jag som amatör skulle tackla problemet.

Jag tackar för svaren.. Jag åker iväg imorgon till den här tävlingen så jag ska testa båda teknikerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar