Annons

Fota ishockey

Produkter
(logga in för att koppla)
Hon ska helt klart avaktivera AF på avtryckaren och bara köra på tumfokus. När det är avbrott i spelet finns det ofta gyllene tillfällen att fånga kanonfina bilder. Kör man på tumfokus blir det lättare att komponera om.

Va? Mitt inlägg gäller bara att man behöver inte avaktivera AF på avtryckaren bara för att man vill använda tumfokus med AF-knappen. Jag har AF på båda och det fungerar fint.

Jag kör med AI Servo på både avtryckare och tumme och när jag ska ta en "stillbild" och vill ha one-shot-fokus så trycker jag in skärpekontrollsknappen. Där har jag programmerat så att AI Servo blir one-shot-fokus. Så jobbar jag.

Jag kör med AI Servo på både avtryckare och tumme...

Ett problem med att ha fokusering även på avtryckaren är att man då inte kan förfokusera på något och sen invänta att något ska hända där utan att då hålla kvar avtryckaren halvvägs. Med fokusering på avtryckaren så tappar man ju den förfokuseringen så fort man rör avtryckaren då kameran börjar att fokusera igen.

Inom sportfoto är det inte speciellt ovanligt att man förfokuserar för att snabbt vara med på det stället när något händer.

En annan fördel med att ha fokus bara på tummen är att man aldrig behöver sätta objektivet i MF, det kan alltid stå kvar i AF och man kan fortfarande fokusera manuellt och sen trycka på avtryckaren utan att fokus ändras.

Va? Mitt inlägg gäller bara att man behöver inte avaktivera AF på avtryckaren bara för att man vill använda tumfokus med AF-knappen. Jag har AF på båda och det fungerar fint.
...

1. Vad är fördelen med att ha AF aktivt på båda?
Ser inga fördelar med detta.
Däremot finns det klara fördelar med att ha AF på bara AF-ON.
Búler beskriver det bra ovan.

2. När du ställer AF-ON för att aktivera AF.
Så kan du i en "underintställning" välja om du att denna knapp ska aktivera "Manuellt vald AF-punkt" eller "Registrerad AF-punkt".
Här finns en potential för problem.
För helt plötsligt riskerar du att "aktivera" två olika AF-punkter/"center-punkter" på samma gång.
(Beroende på vilket inställning du har för antal aktiva AF-punkter).

Min gissning är att det är något sådant här som gett Jenny problem med AF under matchen.
Sett till den information vi har tillgänglig.
Så kan jag inte komma på någon annan orsak.
(Såvida inte kameran är trasig).

Ibland har jag fokus på både avtryckaren och AF-ON, men då låter jag AF-ON fokusera med en förvald punkt (HP, Home Point) och avtryckaren med den valda punkten.

Men när jag fotograferar sport med Servo AF har jag inte fokus på avtryckaren, utan bara baktill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar