Annons

Fota Lusse på dagis imorgon, tips och råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

H-A-C

Ny medlem
Hejsan allihopa,

imorgon är det lusse på dagis och jag tänkte givetvis föreviga detta, till min hjälp har jag en Nikon D90 som jag lärt mig sen i sommras, i fredags inhandlade jag en SB 700 blixt, fick med en bounser, glödlamps filter och ett filter för lysrör, har övat lite i helgen med blixten och det tar sig lite iallafall ;)

Tänkte iallafall fråga om lite råd, tänkte köra med blixten på kameran, vinklad uppåt, glödlampsfilter på (för att få lite varmare bild) och lite lägre ledtal, jag undrar lite om det blir ett bättre mjukare ljus om jag sen sätter på bounsern på blixten?

p.s Objektivet är ett 18-105 nikkor.

Eller! ska kanske jag är helt fel ute ;)

Tips och råd och tack på förhand!

Mvh
Pierre

Nu är jag "Canonist" så jag kan ej detaljerna i hur Nikon blixtar jobbar i blandljus men tror nog att mina tips bör fungera:

Jag skulle rekommendera dig att ställa in ISO 800 - 1600, köra på M läge max öppen bländare och ställa tiden så att du underexponerar ett steg. Då fyller blixten på lagom så du får stämningsljus utan att blixten tar över ljussättningen och det blir platt och tråkigt.

Kör blixen snett upp och åt sidan - beroende på hur stor lokalen är och vilken riktning du får "studs".

Då tror jag inte ens du behöver några filter framför blixten. Så jobbar jag i reprotage och tror de flesta vimmelfotografer hr liknande teknik.

Ta bilder där de står någorlunda stilla och försök hitta stöd för kameran . En stolsrygg som du lägger armbågarna mot eller givetvis bäst ett enbenstativ.

Är inte blixt en no'go' vid såna tillfällen?

De jag varit på brukar vänligt vädja om att inte använda blixt för att inte störa barnen/lucia. Blir även lite mer stämningsfullt om inte det blir en paparazikavalkad av alla föräldrars blixtar.

Men är det okej med blixt så gäller ovanstående tips.

Är inte blixt en no'go' vid såna tillfällen?

De jag varit på brukar vänligt vädja om att inte använda blixt för att inte störa barnen/lucia. Blir även lite mer stämningsfullt om inte det blir en paparazikavalkad av alla föräldrars blixtar.

Men är det okej med blixt så gäller ovanstående tips.

Ha ha.. vad bryr sig småbarnsföräldrar om ett blixtförbud. Det gäller ju att föreviga underverket....

Tror det kommer att förbrukas många blixtkuber imorgon bittti!
Va? - finns det inga blixtkuber nuförtiden?? :)

Om du använder en längre slutartid för att fylla på med befintligt ljus så är det att rekommendera att använda synk på andra ridån (i alla fall vid rörelsebilder när de tågar in och ut). Då får du "ljusspåret" på rätt sida.

F

Ska fota själv imorn. Men jag ska absolut inte använda blixt.

Testa själv nu ikväll och fotografera när ni har mysbelysning både med blixt och utan. Absolut stämnningsdödare enligt mig.

Högt ISO, överexponering, ljustark objektiv inställd på maxbländare, bildtabilisering och monopod är vad jag ska använda imorgon.

RAW och brusreducering i efterhand.

/Stefan

Testa själv nu ikväll och fotografera när ni har mysbelysning både med blixt och utan. Absolut stämnningsdödare enligt mig.

Högt ISO, överexponering, ljustark objektiv inställd på maxbländare, bildtabilisering och monopod är vad jag ska använda imorgon.

/Stefan

Så blir det för mig ikväll!! ;-) Vi får se hur det blir

Blir nog lite blixt då objektivet inte så ljusstarkt, men kommer att ställa ner
den för att bara få lite upplättning, det är ganska litet dagis och många föräldrar
som kommer trängas med kameror så stativet får stanna hemma.
Men höja iso och överexponera får jag prova på lite i källaren ikväll :)

Tackar för snabba och bra råd!

Mvh
Pierre

/Stefan

Jag tycker nog att blixt kan visst användas om med förnuft:
EF 70-200 f/2.8 max bländare, ISO 1600 1/100 Sec och blixt. M-läge underexponerad ca ett steg.
Blixten vinklad snett upp som komplement till det befintliga ljuset.

Bilagor

• _T7K2156.jpg
    _T7K2156.jpg
    68.7 KB · Visningar: 400
Samma bild med kallare färgtemp. Detta ställer man i RAW konverteraren i efterbehandlingen.
Smaksak vilken färgton man väljer i efterbehandlingen (givet RAW original!)
Jag tycker det blir "naturligare" med "onaturligt" varmare ljus på denna typ av bilder.

Bilagor

• _T7K2156-3.jpg
    _T7K2156-3.jpg
    66.6 KB · Visningar: 402
Jag tycker nog att blixt kan visst användas om med förnuft:
EF 70-200 f/2.8 max bländare, ISO 1600 1/100 Sec och blixt. M-läge underexponerad ca ett steg.
Blixten vinklad snett upp som komplement till det befintliga ljuset.

Ehhh diskussionen lucia så jag antog vääääldigt mkt mörkare atmosfär än dina exempel. Luciatåg med knappt nåt ljus där blixten används för att ljusa upp? Nä tack.

Blixt efteråt med lussebullar. Definitigt helt ok! och det brukar jag använda också.

/Stefan

......... Men höja iso och överexponera får jag prova på lite i källaren ikväll :)
........
Mvh
Pierre

Du ska underexponera i M-läge om du vill att blixten ska ge ett bidrag till exponeringen i din bild. Annars kommer du nog bara få en samling urfrätta bilder med rörelseoskärpa..

Ehhh diskussionen lucia så jag antog vääääldigt mkt mörkare atmosfär än dina exempel. Luciatåg med knappt nåt ljus där blixten används för att ljusa upp? Nä tack.

Blixt efteråt med lussebullar. Definitigt helt ok! och det brukar jag använda också.

/Stefan

Jag tror vi är ganska överens. I ett helt mörkt rum med bara luciakronan och handljusen: kör max bländare och max ISO för vad kameran klarar. Hellre brus än oskärpa.

Men det ena behvöer inte utesluta det andra; man kan prova att på några bilder ställa i M-läget och lägga på lite! blixt som hjälp...

Finns inget "en metod passar allt" - och tur är väl kanske det! ;-) Då skulle vi ju inte sitta här och diskutera i st f att fotografera... :)

Jag tror vi är ganska överens. I ett helt mörkt rum med bara luciakronan och handljusen: kör max bländare och max ISO för vad kameran klarar. Hellre brus än oskärpa.

Men det ena behvöer inte utesluta det andra; man kan prova att på några bilder ställa i M-läget och lägga på lite! blixt som hjälp...

Finns inget "en metod passar allt" - och tur är väl kanske det! ;-) Då skulle vi ju inte sitta här och diskutera i st f att fotografera... :)

Haha. Ja, Har man tur och har en vägg bakom sig som kan fungera som en reflektor, kan en underexponerad blixt där den externa blixten är riktad rakt bak ge en bra och lugn ljuskälla utan att förstöra stämning eller luciatåget.

/Stefan

Fint kort i kyrkan!
Ser fint ut "trots" den höga iso.. använder mest iso 200-400 själv men det är dags att lära sig att skruva på den ratten oxå!

Vad hade du för objektiv?

Kan tänka mig att imorgon så är det lite mörkare i dagis lokalerna än i kyrkan.
Blir kul imorgon att få prova på lite "stämmningsbilder" av barnen iallafall :)
Hur som helst så kommer jag nog få lite bättre kort än förra året då en SonyEricsson mobil fick agera kamera ;)

//Pierre

Fint kort i kyrkan!
Ser fint ut "trots" den höga iso.. använder mest iso 200-400 själv men det är dags att lära sig att skruva på den ratten oxå!

Vad hade du för objektiv?

Kan tänka mig att imorgon så är det lite mörkare i dagis lokalerna än i kyrkan.
Blir kul imorgon att få prova på lite "stämmningsbilder" av barnen iallafall :)
Hur som helst så kommer jag nog få lite bättre kort än förra året då en SonyEricsson mobil fick agera kamera ;)

//Pierre

Tamron 17-50 2,8

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar