ANNONS
Annons

Fota lucia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Hej.

Försökte fota luciakortegen ikväll. Blev inte alls speciellt bra bilder. Antingen väldigt suddiga eller så blev dom väldigt mörka.
Spelade ingen roll vad jag använde för slutartid eller om jag körde på sportläge eller nattläge, det blev lite suddigt ändå.
Använde inte stativ.

Någon som har något tips på hur man lyckas få bra bilder vid såna tillfällen?

Jag har en Canon 350D.

Mvh Maria

Tjofs skrev:
Hej.

Försökte fota luciakortegen ikväll. Blev inte alls speciellt bra bilder. Antingen väldigt suddiga eller så blev dom väldigt mörka.
Spelade ingen roll vad jag använde för slutartid eller om jag körde på sportläge eller nattläge, det blev lite suddigt ändå.
Använde inte stativ.

Jag har en Canon 350D.

Mvh Maria

Skaffa en snabbare lins och höj isot

Tjofs skrev:
Hej.

Använde inte stativ.

Jag har en Canon 350D.

Mvh Maria

Ett bra tips är : Använd stativ !
Ett annat bra tips är : Använd alltid stativ !

Kan jag få hoppa in här i stället för att starta en ny!?!

Jag fotade lucia förra året, med min D50 inbyggda blicka och kitobjektiv. Det gick si och så.
Men i morgon får jag min blixt SB-600 och min 50/1.8D så jag hoppas på bättre resultat i år. Så jag får öva inför den kommande helgen.

Har ni några tips till detta mer än rear-sync på blixten och lite längre slutartider för att få med ljuset från alla levande ljus. Måste man verkligen ha stativ? Jag vill ju inte ställa upp det och skymma för alla andra, de tycker säkert att det tillräckligt irriterande att jag kommer att stå i vägen på knä, men detta kanske man ska vänja sig med som fotograf.

Tacksam för tips.

/Andreas

Ytterligare ett bra tips: Använd enbensstativ när det inte passar med trebens.

Enbensstativ är mer krävande och inte på långa vägar lika stadigt, men en bra kompromiss speciellt när man behöver hålla sig rörlig och inte stå i vägen för andra.

Ska också fota lucia med canon 400D och kit objektiv.
Stativ är ett måste om jag vill slippa blixten och att stå 2 meter från motivet eller??

Tänk dock på att även om kameran är stilla så är motiven i ständig rörelse vilket nästa kräver blixt eller "snabba" tider(höjt ISO, ljusstarka gluggar)

Några råd

Lucia och dop/bröllop i en mörk kyrka är inte det lättaste.
Har du möjlighet att skruva upp/sätta på belysning så har du vunnit mycket, rådet blir även då att använda hög iso som 800 eller 1600 om du inte använder blixt, samt en stor bländare som 4.
Både inomhus och utomhus när dom står stilla och sjunger bör du kunna plåta utan blixt, men ett enben eller trebens stativ är nog nödvändigt även om det kanske går att använda ett biltak, bord eller annat stabilt underlag. Du får naturligtvis acceptera en viss rörelse oskärpa på Luciatåget.
Kan du använda något stabilt underlag kan du oxå panorera tåget när det drar förbi, med bara en rörelse som följer tåget och ingen rörelse av kameran åt annat håll så kan det bli fint. Börja med att anpassa hastigheten och tryck av när det ser bra ut.
Gör likadant med blixt, alltså använd 1/2-1sekund eller vad det nu blir vid tids eller bländarautomatik och lätta upp med blixten.
Med inbyggda blixten funkar det nog på 3-5meter och med en extern blixt kanske du når 10-20meter och du kan oxå slå blixten i taken för ett naturligare ljus.
Stearinljus är varmt dvs gult och belysningen lite blåare samt blixten ännu blåare som motsvarar dagsljus. Vid stearinljus belysning tror jag att glödlamps inställning blir bra och med blixt bör du nog använda blixt i vitbalansen.

800 ISO

I fjor fotograferade jag luciatåget i ett mörkt Malmö Konserthus. Jag hade tillstånd och ställde upp mitt stativ bakom sista raden.
Min Nikon D70s hade jag ställt in på 800 ISO, 70mm, bl. 5,6 och 1/8 sek. Bilden blev något för ljus, så jag gjorde den mörkare i Elements 4, varför jag tror att jag hade kunnat använda 1/15 sek istället. Den hade också en del brus som jag minskade i brusjusteringsprogrammet.

Bilagor

• dsc_6554-webb.jpg
    dsc_6554-webb.jpg
    33.9 KB · Visningar: 771
Vi hade en lucia i eftermiddags. Kommer en chans till i morgon.
Vad tycker ni om denna?
De har en vit bakgrund. I morgon är det i kyrkan och flera av barnen kommer då ha levande ljus, så förhoppningsvis ser man deras ansikten bättre. Lucian borde också ha ljus i handen.
s1/10, f1,8 50mm. ISO 400 SB-600 på rear-sync.
Sedan har jag reducerat brus i PS, samt klonat bort en del blänk som tillkom i objektivet. 50/1,8 verkar inte helt bra när det finns motljus.

/Andreas

Bilagor

• lucia1.jpg
    lucia1.jpg
    16.6 KB · Visningar: 636
Plåtade själv Lucia i kväll, men jag kom hem nyss och ska lägga mig snart så nån bild här blir det inte.
Din bild ser vid en snabb titt att vara utan blixt, du har nog slagit blixten i taket för nära Lucian så att bara bakre raden fått ljus. Om du slår blixten mer rakt upp i vitt tak och underexponerar lite så lyses Lucians ansikte upp mer.

Jag har blixt, med rear-sync. Utan denna blev ansiktena på de utan ljus helt svarta... Men jag hade blixten rakt fram.

Ska labba lite till i morgon.

När Lucia tåget rör sig så använder jag blixt och 1/30 sek och underexponerar blixten 1,5 steg. Då fångar man stämningen och får med skärpan också. Jag vill tillägga att jag har ljusstarka gluggar också.

Fläsk-Tarzan skrev:
När Lucia tåget rör sig så använder jag blixt och 1/30 sek och underexponerar blixten 1,5 steg. Då fångar man stämningen och får med skärpan också. Jag vill tillägga att jag har ljusstarka gluggar också.

ISO?

Har begränsade erfarenheter av luciafoto, men så här tänker/fotar jag:

Om blixt används: Manuell mod, ISO 100, 1/15-1/125, f/4-5.6. Detta har jag som grund. Vill jag fånga stämningen gör jag som Ragnar, minuskompenserar blixten. Men då blir det gärna lite mörkt och grått. Vill jag ha lucia m.fl. vita och fina pluskompenserar jag, kanske 2/3-1 steg. Annars blir det ju lite grått. Vill jag ha mycket bakgrund=längre tid. Använder ofta FEL, även om en del upplever det irriterande.

Ej blixt: Stativ, helst enbens. Av-mod.
Stor bländare. Vita färger=pluskompensera. Men här tycker jag det är svårt att få till det.
Använder helst blixt.

/Arne

--------------------------------------------------------------------------------
Ragnar Tryggvason (Fläsk-Tarzan) skrev:
--------------------------------------------------------------------------------

ISO

Jag använder då ISO 400

Tagning två.
Hade ny chans idag. Tack för era tips. Det blev riktigt bra.
Däremot märkte jag att mitt UV-filter jag hade på ställde till det lite innan jag fick av det.
/Andreas

Bilagor

• lucia1.jpg
    lucia1.jpg
    19.6 KB · Visningar: 285
En till
Ska grejja lite mera med denna. Bland annat tona ned några bakhuvuden och räta upp den.
/Andreas

Bilagor

• lucia2.jpg
    lucia2.jpg
    29.1 KB · Visningar: 284
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar