Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota landskap med D80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Är helt ny på det här med systemkamera, men har i dagarna införskaffat mig en D80 med 18-70 mm objektiv.
Har nästan bara kört på gröna läget men ska i morgon iväg och fota en del natur och landskap.
Vad ska jag tänka på?
Går det få bra bilder på gröna läget eller ska jag satsa på att köra manuellt?

Hej!

När det gäller landskap och natur, tycker jag att fokus ofta ligger på skärpedjupet. Vill man ha stort skärpedjup för att kunna se skarpa detaljer från förgrund till bakgrund (ofta vid landskap). Vill man ha kort skärpedjup och få suddig förgrund eller bakgrund. Det sista exemplet vill man gärna ha när man fotograferar detaljer, t ex en blomma med en snygg suddig bakgrund. Stort skärpedjup där och bilden ofta upplevs som rörig om bakgrunden är skarp.

Enligt ovanståend så tycker jag du ska köra med kameran i bländareprioritet (se instruktionsbok) eller i manuellt läge. Då väljer du vilken bländare du vill ha för önskat skärpedjup. Sen får man hålla koll på tiden så den inte blir för lång, så man får oskarpa bilder p g a att man rör kameran (stativ kan rekommenderas).

Leta gärna information (har för mig att det finns en liten fotoskola här på FS) om vad som påverkar skärpedjupet (val av bländare, brännvidd och avstånd till föremålet och till bakgrunden). Ta gärna en bild med stor bländare (litet tal) och liten bländare (större bländaretal) och jämför sedan när du kommer hem framför datorn. Vad blir snyggast?

/Gunnar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar