Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota kretskort - vilken Nikon lins?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa ett nikon objektiv för att fota kretskort. Har ni något tips på en lins för ca <6000kr? Skall passa en D40x.
Dessutom behöver jag råd på belysning för denna typ av foto.

De här kretskorten tog jag med ett vanligt kitobjektiv och en närbildslins monterad. (295 kr)

Bilagor

• dsc_0008.jpg
    dsc_0008.jpg
    70.4 KB · Visningar: 710
Mats,
Tyvärr så måste jag få en riktig förstoring av komponeneterna. Så en närlins är inte vad jag behöver..

Inget bra råd Kent - Mats kör Canon.

Jag skulle satsa på ett Sigma 150mm f/2,8, ett av de bättre makroobjektiven jag haft. Du kommer med lätthet ner i skala 1:1, men jag tror inte att Du behöver gå så nära.

Plåta i en ljusbox ( går att tillverka själv, leta i GDS-forat ) med extern belysning från tre håll - vä-hö-uppe. Låg ISO, f8-11 och den tid som krävs.

tannler skrev:
Inget bra råd Kent - Mats kör Canon.

Jag skulle satsa på ett Sigma 150mm f/2,8, ett av de bättre makroobjektiven jag haft. Du kommer med lätthet ner i skala 1:1, men jag tror inte att Du behöver gå så nära.

Plåta i en ljusbox ( går att tillverka själv, leta i GDS-forat ) med extern belysning från tre håll - vä-hö-uppe. Låg ISO, f8-11 och den tid som krävs.

Varför skulle inte det vara ett bra alternativ?
Om du läser hela diskutionen så söker Mats ett Nikonobjektiv.

Sen behöver du ha ett objektiv med AF-motor om AF ska användas eftersom det inte finns i D40. (det viste du förmodligen redan) :)

Asch - så fel det blev. Jag kollade på hans bilder och de är tagna med Canon. Ingen mtrl-info i profilen.

Eftersom jag låste fast mig vid Canon, var tanken på "stympade" kamerors behov av AF-motor i objektiven, inget som föresvävade mig - men det vistte Du ju redan, eftersom Du måste påpeka den missen åxå. Styggt.

Macrosläde

Du skall köpa en macrosläde och ett Manuellt 50mm/1,4 objektiv. Kolla på E-Bay där är det billigast.

Du behöver inte Autofocus till en macrosläde då den ändå inte har några kontakter för överföring av signaler, ej hellre någon skruv. Det finns billiga manuellfokus gluggar som du nästan får till skänks. En tvättkorg från IKEA (Jäll) och en eller två blixtar så är du på G.

Re: Macrosläde

Maxieboy skrev:
Du skall köpa en macrosläde och ett Manuellt 50mm/1,4 objektiv. Kolla på E-Bay där är det billigast.

Jag antar att du menar en bälg, och inte en makrosläde. En släde används bara för att fokusera genom att flytta kameran - den gör inte att man får högre förstoringsgrad.

Nackdelen med manuella objektiv på en D40x är att man väl inte får någon ljusmätning?

Nya 60mm AF-S Makro torde fungera utmärkt för att fotografera kretskort.

Kärt barn har många namn.

Bälgen är den delen som är flexibel på släden.

Manuellfokus är säkrare än autofokus när det gäller såpilliga jobb. Bildskärmen är perfekt att avgöra exponeringen på så ljusmätning är lite overkill. Macroobjektivet du nämner kostar mer.

Bilagor

• belows_nikon_gsc.jpeg
    belows_nikon_gsc.jpeg
    18.5 KB · Visningar: 522
Maxieboy skrev:
Kärt barn har många namn.

Må så vara, men en makrosläde har inget med en bälg att göra (förutom att bälgen oftast är monterad på en dylik). En makrosläde ser ut exempelvis så här.

Använder man stativ är det en fördel att köra manuell fokus och använda en makrosläde för finjustering av skärpan, även om man använder ett modernt objektiv som 60mm macro AF-s.

miniman skrev:
Varför skulle inte det vara ett bra alternativ?
Om du läser hela diskutionen så söker Mats ett Nikonobjektiv.

Sen behöver du ha ett objektiv med AF-motor om AF ska användas eftersom det inte finns i D40. (det viste du förmodligen redan) :)
Ska han bara fota rent makro som verkar vara fallet har man ingen direkt nytta av AF. Mycket lättare att fokusera manuellt. Därför slår jag ett slag för Tamron 90/2,8 som kostar ca 4000kr.

Zotamedu skrev:
Ska han bara fota rent makro som verkar vara fallet har man ingen direkt nytta av AF. Mycket lättare att fokusera manuellt. Därför slår jag ett slag för Tamron 90/2,8 som kostar ca 4000kr.

Det stämmer men jag använder även mitt macro till annat än just macro. Då kan AF va bra att ha.

För småprylar brukar jag använda min kompaktkamera.

En Pentax Optio 330GS från 2002.

Bildexempel: kretskort

Bilagor

• imgp.kretskort.jpg.jpg
    imgp.kretskort.jpg.jpg
    89.7 KB · Visningar: 154
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar