Annons

Fota konsert.

Produkter
(logga in för att koppla)
Fördel för en konsertfotograf om både fototeknik och musiknjutning sitter i ryggmärgen...
 

Bilagor

  • Copy of nilo3.jpg
    Copy of nilo3.jpg
    74.6 KB · Visningar: 213
vill ha tips på hur jag kan göra för att ta bra bilder på en konsert till helgen... Då menar jag för att få bästa ljus och SKÄRPA! Använder mig utav en Canon eos 40D.
Vill helst undvika att använda blixt då jag bara har den vanliga inbyggda på kameran!

Help me out!
Iso, inställningar... nåt som kan underlätta?
jag vill ju inte stå fiffla me kameran 80% av tiden så alla fototillfällen försvinner ;)

lokalen är liten (harrys växjö), mörkt där jag står men med strålkastare mot scenen som ibland lyser ut över publiken!
bandet som spelar är väldigt rörliga.

Jag har ibland med mig kameran på Harrys i Falun om det är nåt bra band som lirar men tyvärr så har det varit dåligt med frontljus så jag har fått lova att hålla mig till ISO 1600 för att få lite vettiga slutartider. Senast på Timbuktu så var ljuset så dåligt att jag testade köra på ISO 3200 men det var inte snyggt med min 40D. Läs även vad recensenten på Dalademokraten skrev om ljuset. =)

Men om det är en del brus i bilderna så prova gör om dem i svartvitt, kan bli ganska snyggt.
 
och till er som snackar om brus vid höga ISO...
personligen så tar jag brus före rörelseoskärpa alla dagar i veckan (om jag inte medvetet vill ha rörelseoskärpa i bilden)... och ligger man på största bländare och med en slutartid på gränsen till rörelseoskärpa finns det inte så mycket att göra än att höja ISO... visst hade det varit kul att fota på iso 200, f5,6 och 1/400 men det kommer nog inte hända så många gånger i konsert-fotohistorien...
själv tycker jag att man får många skarpa bilder på 1/90 men under det blir det lite jobbigt...

Håller med till fullo.
En gång fick jag en dryg kommentar av en fotointresserad vän som löd "För hög iso eller?", på en bild tagen med en D200 på 1600 ISO, f/1.4 och 1/100s...
Man får ju helt enkelt acceptera att konsertbilder ofta blir brusiga.
 
Minns ni Tri-X Pressad till 1600 ASA?

Jasså inte det? Utan att ha något som helst statistiskt underlag så vågar jag påstå att några av Rockhistoriens bästa konsertbilder blivit plåtade med just pressad Tri-X. Känsla är det viktiga.
Visst är det att föredra optimala förhållanden men det är kanske inte alltid de speglar konserten. Känsla går före brus tycker jag. Eller ja korn då som det hette på Tri-X tiden...
 
Jag har inte haft min kamera så länge, vad betyder
partiell mätning?
Partiell mätning betyder att kameran inte möter ljuset på hela bilden utan endast ca 10% av bilden (runda ringen i sökaren). Om det är en ännu mindre yta som ljuset mäts på så kallas det spotmätning.

Läs i manualen till din kamera för att se hur du byter ljustmätningsmetod. Där brukar också de olika metoderna förklaras kort.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.