Annons

Fota konsert.

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubix

Aktiv medlem
vill ha tips på hur jag kan göra för att ta bra bilder på en konsert till helgen... Då menar jag för att få bästa ljus och SKÄRPA! Använder mig utav en Canon eos 40D.
Vill helst undvika att använda blixt då jag bara har den vanliga inbyggda på kameran!

Help me out!
Iso, inställningar... nåt som kan underlätta?
jag vill ju inte stå fiffla me kameran 80% av tiden så alla fototillfällen försvinner ;)

lokalen är liten (harrys växjö), mörkt där jag står men med strålkastare mot scenen som ibland lyser ut över publiken!
bandet som spelar är väldigt rörliga.
 
sätt bländaren på största möjliga (f1,4 kan vara lite väl kort skärpedjup, om du har några sådana objektiv...), slutaren på 1/100 och höj iso tills bilden är välexponerad
 
Tja, standardtipsen är väl:
Högt ISO
Stor/största bländare (d.v.s minsta f-tal). Skärpedjupet kommer att bli kort så det gäller att få fokus där man vill ha den.

Om man kör på M, AV, TV eller P läger är ju lite av en smaksak och beroende på situationen. Sist jag fotade något använde jag oftast M-läget med bländaren på runt 1.8-2.8 (ganska mörk lokal/scen så jag använde mestadels mitt 50/1,8) och tid på runt 1/80. Sen varierade jag slutar eller bländarvärdet efter behov.

Om man vill använda kamerans ljusmätning brukar jag köra med partialmätning (här saknar man riktigt spotmätning) och sedan använda AV eller TV läget. Oftast är det ju en tillräckligt snabb slutartid man vill ha för att få en bild utan så mycket rörelseoskärpa. Ibland kan det dock vara en ide att använda en slutartid runt 1/25 för att få med lite rörelse i bilden. Se bifogad bild för ett litet exempel (inte det bästa exemplet kanske)
 

Bilagor

  • 20090122-_MG_8820.jpg
    20090122-_MG_8820.jpg
    25.4 KB · Visningar: 504
Varför inte autoiso? Manuella inställningar när ljuset kan variera så mycket kräver ju att man hela tiden justerar...

Om du frågar mig så är allt som heter auto när det gäller exponering förbjudet när man plåtar konserter. Just därför att ljuset ändras hela tiden blir ljusmätaren lurad, man vill ha rätt exponering i ansiktena oftast och då blir kameran lurad när det är mycket mörka eller ljus partier runt om.
Det enda auto du får köra är autofokus, och auto vitbalans om du har ställt in på raw...
 
Jag skulle sätta iso800, största möjliga bländaröppning (minsta bländarvärde) och sedan hålla mig runt 1/100. Har man mer ljus så går det alltid att ha kortare slutartid. På små scener är det ofta inte överdrivet mycket ljus.
 
Hej, ett tips är att ta många bilder =)
Alltid knepigt med ljus på inomhuskonserter men det är ju lite det som är kul också.

Här är en bild med inställningarna på en 40D:
ISO 1600
Slutartid 1/125
Bländare 1,8
Partiell mätning
One Shot AF

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1342702&target=_blank

ISO1600, blir inte det väldigt mycket brus? (nu hade du ju inget val för det fanns ju inte mer ljus). Jag tyckte jag fick mkt brus på ISO800 (med en D300).

Har du bilden i fullformat? Skärpa och brus går inte att se på en så liten bild.
 
ISO1600, blir inte det väldigt mycket brus? (nu hade du ju inget val för det fanns ju inte mer ljus). Jag tyckte jag fick mkt brus på ISO800 (med en D300).

Har du bilden i fullformat? Skärpa och brus går inte att se på en så liten bild.
Visst blir det en hel del brus på iso1600...letade men hade bara denna storleken på den tyvärr. Gjorde om den från RAW och sparade den tyvärr bara i denna storleken. Ska se om jag kan fixa fram en större variant av den. Vet inte vart jag ska lägga upp den större bara ;-)
 
Visst blir det en hel del brus på iso1600...letade men hade bara denna storleken på den tyvärr. Gjorde om den från RAW och sparade den tyvärr bara i denna storleken. Ska se om jag kan fixa fram en större variant av den. Vet inte vart jag ska lägga upp den större bara ;-)


maila? Sen kan jag kan lägga up den på dusegard.se om du vill.

min mailadress är ola (at) dusegard.se

(at) = @
 
Den e brusig och oskarp när man drar upp den i den storleken ja..men hur ofta gör man det? ;-)
Nädå, man vill ju ha så brusfria bilder som möjligt (oftast) så kanske skulle testa nå´t program för att se om det blev bättre.
 
Jag skulle sätta iso800, största möjliga bländaröppning (minsta bländarvärde) och sedan hålla mig runt 1/100. Har man mer ljus så går det alltid att ha kortare slutartid. På små scener är det ofta inte överdrivet mycket ljus.

visst är det skönt när man vet vilken exponering man ska ha innan man ens har kommit till stället :)

och till er som snackar om brus vid höga ISO...
personligen så tar jag brus före rörelseoskärpa alla dagar i veckan (om jag inte medvetet vill ha rörelseoskärpa i bilden)... och ligger man på största bländare och med en slutartid på gränsen till rörelseoskärpa finns det inte så mycket att göra än att höja ISO... visst hade det varit kul att fota på iso 200, f5,6 och 1/400 men det kommer nog inte hända så många gånger i konsert-fotohistorien...
själv tycker jag att man får många skarpa bilder på 1/90 men under det blir det lite jobbigt...

så höj ISO och ladda hem noise ninja :D
 
Varför inte autoiso? Manuella inställningar när ljuset kan variera så mycket kräver ju att man hela tiden justerar...

precis som nån annan sa så funkar nog auto-exponering väldigt dåligt... om en spot råkar lysa rakt in i kameran så vill ju jag inte ändra exponering för det men kameran lär ju få fnatt och underexponera resten av bilden bortom igenkännlighet...
 
visst är det skönt när man vet vilken exponering man ska ha innan man ens har kommit till stället:

Bästa utgångsläget, och sedan är man redo att anpassa sig!

Neat image, för övrigt.

Och inte minst, glöm inte att ha kul, jag har haft avsevärt svårt att få skarpa bilder när jag headbangar.
 
Den e brusig och oskarp när man drar upp den i den storleken ja..men hur ofta gör man det? ;-)
Nädå, man vill ju ha så brusfria bilder som möjligt (oftast) så kanske skulle testa nå´t program för att se om det blev bättre.

för fotosidan behövs ju inte mer men om man vill dra ut bilden och sätta den på väggen krävs aningen mer...för visst ska den väl upp nånstan? ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.