Annons

Fota koncert räcker 50 1.8 eller blixt ett måste?

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag ska eventuellt fota en koncert i helgen och har en fråga. Jag har en eos 300d med ett 50 1.8 som jag tänkte använda. Funkar den inbyggda blixten? tänkte nämligen köpa blixt först i början utav nästa år. Kan man köra iso1600 bländare 1.8 och utan blixt?


MVH Billy
 
Jag har aldrig varit på någon konsert där det inte räckt till. Blixt förstör i allmänhet på konserter tycker jag, och den inbyggda blixten i synnerhet..
 
gillar era svar :) , skönt att jag kan slippa den inbyggda blixten. tror ni iso 1600 är ett måste eller kan man gå ner till 800 kanske?

Det är på elverket Lidingö/stockholm som bilderna ska tas..

MVH Billy
 
Det beror helt på ljuset. Har varit på konserter där ISO 1600 och f1.4 inte har räckt :I Oftast går det bra på runt 1.8-2.8 och ISO 800.
Blixt går fetbort, såvida du inte har en extern blixt som du kan bounca upp i taket (på mindre lokaler) eller har en kraftig diffuser på och drar ner effekten så mycket det går.
Blixt på andra ridå kan dock fungera som rörelseförstärkare, men jag föredrar rena bilder utan.
 
Det beror mycket på hur stilla du kan hålla kameran och hur mycket folket på scen rör sig. Ibland kan man lägga kameran mot scenkant och stödja, då kan man vara nere på 1/10s (Jose Gonzales-bilden i min profil är tagen med den tiden och mot scenkant med 300mm optik).

Ju högre brännvidd du har ju kortare tider måste du använda. Om du använder ett 17mm så kan du ha mycket(!) längre tider än med ett 300mm.

Ju fler konserter man går på ju längre tider lär man sig hålla kameran stilla.

www.rocknfilmrolls.com <--- Min portfolio
 
Jag har en 300D och 50 1,8. Jag tycker att du bör undvika iso 1600 eftersom det blir så nedrans brusigt. ISO 800 och en tur genom Neat Image blir bra. 1,8 räcker till de flesta konserter, och blixten ska du också undvika.
 
Igår fotade jag "koncerten" och blev så där halvnöjd , Jag har inte lagt över bilderna på datorn ännu men när jag kollade på lilla skärmen på kameran såg vissa bilder hyfsade ut iaf.
Jag testade lite alla möjliga inställningar. Iso 400 , 800 och 1600 , med och utan blixt. Nära scenen och långt ifrån.

Lägger upp bilder så fort ja har lagt in dom på datorn.

MVH Billy
 
Nu finns bilderna uppe för visning på www.billysbilder.3w.se -> party -> rebelrose ..

Som sagt så testade jag lite allt möjligt , med och utan blixt olika iso och stod nära samt långt ifrån scen. Blixten som användes var inbyggda på 300d..

MVH Billy
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.