Annons

Fota katter, vilken film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fyffe

Aktiv medlem
Hej!

Ja, titeln säger väl allt egentligen. :) Jag ska fota katter åt en bekant, men jag vet inte riktigt vilken film som kan lämpas sig bäst för det. Förmodligen blir det både inom och utomhus som korten ska tas.

Är det någon som har någon bra idé och tips om vilken film som ska användas? Negativ färgfilm eller dia? Många frågor. :)

Tack på förhand!

Micke Z
 
Jag tog 3 rullar film på ett par katter med Provia F 100 (dia) och ett 100mm Macro inomhus med solljus genom fönstret, blev tokbra.

Macro kan jag rekommendera så man slipper oroa sig o bråka med närgränsen.
 
Ja den första frågan är ju vad kunden vill ha. är det dia eller färgkopior?

Oftast är det kanske bilder/kopior kunden vill ha på sina djur.

Agfas proffsfilmsserie är väldigt bra på gråtoner och ger väldigt bra färgåtergivning. Den ser verkligheten som man man ser den själv. Är det det du är ute efter så är det ett väldigt bra val.

Vill du kanske förstärka färger och kontrast så är Fuji superia 100 och Agfa ultra 100 ett annat alternativ. Agfan kanske förstärker mer än Fujin.

Är det dia du är ute efter så har jag inget råd, det finns mycket bättre folk här på att bedömma det än jag.

Lycka till i alla fall.
 
vid inomhus fotograferingen kan en snabb film vara bra, korta slutartider är använbart vid djurfotografering.
Svårt att få djuren att sitta still.


/pola som har problem att foto kor...
 
Det enklaste svaret är mycket. Det gäller ju att fånga ögonblicket.

Filmen är självklart negativ film. Detta eftersom en katt ofta har både svarta och vita pertier. En negativfilm klarar dessa stora skillnader bättre än dia.

Just nu använder jag Kodak Royal Supra 200 och är mycket nöjd med resultatet. Filmen har små korn och ett stort exponeringsomfång. Har dock ännu ingen framkallad bild av katter.
 
KATTfotofilm!!!

Som "alltid"...Fuji ISO-8oo...jag fotar mina och andra(s) kissekatter med den, med utmärkt resultat!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.