Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota kamera med lcd på?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Har lite svårt att formulera dett så jag postar 2 bilder.

Denna bild är fotot redan taget.
 

Bilagor

  • 123.jpg
    123.jpg
    45.5 KB · Visningar: 427
Denna är bara sökaren igång.
Snor jag hans bild om jag tar den bilden där kortet visas? Eller snor jag också om jag tar den där "sökaren är igång?
 

Bilagor

  • 321.jpg
    321.jpg
    45.3 KB · Visningar: 427
Om jag förstått lagen rätt så är bilden din!!! Eftersom bilden i kameran bara är en liten del i din bild så gör du inte något intrång så länge du inte förvanskar eller försöker göra gällande att du tagit den lilla bilden!
 
Det känns väl bra, Robin. Förstår jag dig rätt så har du blivit anklagad för att ha stulit den här bilden eller kanske båda.
 
Har inte blivit anklagad för någonting. Bara undrade hur lagen ser på detta.
 
Ja hur är det med det? Om jag ställer mig på stan och visslar, sjunger eller spelar någon annans låt måste jag betala stim-pengar till upphovsmannen då?
 
Om man ska göra en liknande sak inom musik så är det snarare som att man spelar in sin egna låt samtidigt som någon annans låt spelas upp och även denna fastnar på inspelningen.
 
För mig känns det som att det inte är lagligt att fotografera av en LCD och sedan publicera det utan upphovsrättsmannen/kvinnans tillstånd.

Det man gör i det här fallet är kopiering.

Det borde inte skilja sig mot att fotografera någons printade bilder?
 
Men att fota av när endast skärmsökaren är på kan väl inte vara några problem med?
 
Ahaa, du menar när personen använder LCD som sökare innan bilden lagrats.

Det låter lite knepigare att avgöra tycker jag.

Men i vilket läge skulle det bli ett problem i praktiken?
 
Jag funderar bara lite på lagen.

Tror inte min kusins flickväns 50-årige far stämmer mig. ;)
 
varför fundera vidare ? du har ju fått en så gott svar det går i andra inlägget.

Vill du ha det utförligare får du väl ta det till domstol och få det prövat.
 
Lagen är solklar, tror jag

Robin Gyllander skrev:
Jag funderar bara lite på lagen.

Tror inte min kusins flickväns 50-årige far stämmer mig. ;)

Tror faktiskt att det finns ett prejudikat som gäller just kusiners flickvänners 50-åriga fäders LCD-sökare men jag förstod aldrig riktigt vad domslutet gick ut på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.