Annons

Fota Ishockey

Produkter
(logga in för att koppla)
Sök i forumet, det finns massor av trådar som tar upp det.. Är det ngt mer specifikt du undrar över som inte står i dessa trådar så är det bara att fråga på =)
 
Erika.Wilkens skrev:
Nån som har något bra tips när man ska fota ishockey? Skulle uppskattas :) Mvh Erika

Hej Erika!

Har plåtat hockey i över 20 år och samlat på mig ganska mycket erfarenhet.

1/ Utrustning minimum: Robust kamera som klarar c:a 3 bilder/sek med bra batterikapacitet och så brusfri som möjligt vid höga isotal om det gäller en DSLR (vilket jag antar) Optik: c:a 70-200/2.8 om du står intill sargen vid speciella fotoplatser. Rymligt minneskort. Extra batteri.

Utrustning utökad: Fast optik 300/2.8 eller lika ljusstark zoom som når upp till 300/2.8 om du plåtar längre ifrån än sargen.

2/ Goda kunskaper om hur spelet går till. Det är viktigt att något så när kunna förutse vad som ska ske vid uppspel o dyl. Annars blir det ett planlöst sökande och tittande genom ett tele med smal "synvinkel" vilket är tröttande. Även om AF är ganska snabbt och säkert är risken stor att du får oskärpa om objektivet riktas mot isen mellan 2 spelare. Och det händer ofta ovana fotografer som inte förstår spelet.

3/ Ishallar har olika god belysning. De stora välkända arenorna tillåter ofta några bländarsteg bättre förhållanden, medan de flesta ishallar i allsvenskan o div 1 kanske tillåter 1/500 sek vid f=2.8 och iso 1600. En del hallar är det så illa ställt med att man får gå upp till iso 3200 för att kunna få korrekt exponering. 1/500 sek är nog minimum för detta snabba spel. Belysningen kan vara ojämn så att ena planhalvan kräver 3,5 i bländare och den andra 2.8.

4/ Kör ALDRIG på automatik. Ställ in manuell tid och bländare efter ljuset i hallen mätt mot en spelare. Vitbalansen ska vara lysrör eller ännu bättre: inställd manuellt just för den matchen du plåtar. Brukar dock slarva själv med det sistnämnda ibland vilket jag blir förbaskad över när mängden bilder ska behandlas/granskas och väljas efteråt. Det handlar ju ofta om ganska många bilder. Vid en kvällsmatch är det kort tid till deadline. Använd dock gärna AF om din kamera har ett pålitligt AF-system. Många av mina kollegor fokuserar manuellt fortfarande, men jag tycker AF fungerar tillfredsställande. Dock inte alltid.

5/ Har du tid att stanna hela matchen så använd periodpauserna till att granska de bilder du tagit. Radera de hopplösa! Har du bara tid att vara där exempelvis 2:a perioden p g a annat uppdrag som väntar se till att du tar bilder som visar att båda lagen ser ut som vinnare eftersom du inte vet utgången av matchen.

6/ Målbilder är sällan upphetsande (om de inte är originella. Alla vet hur en "strut" ser ut. Ett direkt avgörande mål kan dock vara intressant för bildredaktörerna). Det är vad som händer precis före eller efteråt som brukar bli bäst bilder av. Men kasta ett getöga då och då vad som händer på andra ställen än där pucken just är. Det sker tacklingar, skärmytslingar och ibland rent komiska saker där också. Är matchen rufflig, snäll eller menlös? Försök fånga den stämningen i en bild!

Nu vet jag inte hur erfaren du är i övrigt som fotograf så du får ursäkta om jag kanske stoppat in lite råd som verkar för nybörjaraktiga för dig. Men jag skriver ändå: Bilden du ser i sökaren är oftast redan "förlorad". Du skulle tryckt av innan! Och även om du skulle ha en såpass snabb kamera som Canons eller Nikons modeller som tar över 8 bilder i sekunden kan du ge dig f-n på att den verkliga BILDEN ofta ligger emellan några av de bilder du kört i sekvens. Det är här känslan och erfarenheten verkligen kommer in. Det finns dom som tar flera hundra exponeringar på jätteminneskort under EN match och inte har någon RIKTIGT BRA BILD ändå. Och det finns dom som bara göra 20-30 exponeringar och får ut 5-6 riktigt bra bilder/situationer. Jag ligger väl mittemellan de här 2 ytterligheterna, men när jag kollat på displayen att jag har 1-2 bilder som är såpass bra att de duger för publicering börjar jag söka de udda motiven på rinken mer avslappnat.

Men det här är mina råd. Andra kanske ger dig andra grundat på deras erfarenheter. LYCKA TILL i alla fall!

Hälsningar/LA
 
Hoppsan Erika!

Erika.Wilkens skrev:
Nån som har något bra tips när man ska fota ishockey? Skulle uppskattas :) Mvh Erika
________________

NU har jag kollat på din medlemsprofil och märker att du har ett genuint intresse för hockey samt gått och praktiserat för Stefan Nilsson på SMP.

Hade jag vetat det skulle jag inte gett dig så många råd. Han borde ha lärt dig mycket. Stefan och jag har träffats många gånger på Sunnerbohov i Ljungby.

Bland annat minns jag att han stod närmast mig när en förlupen puck slog av mig undre käken och lite tänder ramlade ur. (det är inte ofarligt att plåta så nära sargen vi stod). Nåja, Troja vann den matchen jag fick pucken på mig och tog sig nästan till elitserien det året. Jag hamnade hos tandkirurgen istället och sedan började alla fotografer plåta från pressläktaren istället.

Du får väl fråga Stefan om de råd jag gav dig var dåliga och hälsa honom från mig. Men fy på sig! Inte ska man hålla på Lakers???!!!(Skämt)

Hälsningar/ Lennart Aspman
 
Guldråd Lennart kommer med här och jag iaf har användning för dom :)

Jag har ett litet tips dock för att en spelare är tacklingsbar i några få sekunder efter ha passat iväg pucken och det händer ibland att dom får sig en släng så jag brukar ligga kvar i nån sekund innan jag följer efter pucken och resten av matchen :eek:)
Den här killen gjorde ett helt varv i luften klart 9.9 poäng :p
 

Bilagor

  • tripping.jpg
    tripping.jpg
    72 KB · Visningar: 1,369
Photocon skrev:
...
6/ Målbilder är sällan upphetsande (om de inte är originella. Alla vet hur en "strut" ser ut. Ett direkt avgörande mål kan dock vara intressant för bildredaktörerna). Det är vad som händer precis före eller efteråt som brukar bli bäst bilder av. Men kasta ett getöga då och då vad som händer på andra ställen än där pucken just är. Det sker tacklingar, skärmytslingar och ibland rent komiska saker där också. Är matchen rufflig, snäll eller menlös? Försök fånga den stämningen i en bild!
...

Kanonbra råd Lennart!

Får jag skarva på lite kring punkten ovan bara? Var lite försiktig med att kika någon annanstans än där pucken är, det kan vara lite farligt att tappa kontrollen över vad som händer (egen erfarenhet med en puck i huvudet och ett antal nära missar). Om man står nära sargen (jag brukar ofta stå vid utvisningsbåsen) så kan man stå just där "rensningspuckar" från försvaret kommer flygande med jämna mellanrum och om man tappar koncentrationen på var pucken finns så kan det bli farligt.

Jag kommer själv att använda hjälm den kommande säsongen när jag står vid sargen, det är för svårt att ha full koll på pucken och på viftande klubbor vid sargkanten när man har ögat i kamerasökaren.
 
Re: Re: Fota Ishockey

Anders Östberg skrev:
Kanonbra råd Lennart!

Får jag skarva på lite kring punkten ovan bara? Var lite försiktig med att kika någon annanstans än där pucken är, det kan vara lite farligt att tappa kontrollen över vad som händer (egen erfarenhet med en puck i huvudet och ett antal nära missar). Om man står nära sargen (jag brukar ofta stå vid utvisningsbåsen) så kan man stå just där "rensningspuckar" från försvaret kommer flygande med jämna mellanrum och om man tappar koncentrationen på var pucken finns så kan det bli farligt.

Jag kommer själv att använda hjälm den kommande säsongen när jag står vid sargen, det är för svårt att ha full koll på pucken och på viftande klubbor vid sargkanten när man har ögat i kamerasökaren.

Mycket viktigt råd, jag har hittills kommit undan med ett krossat motljusskydd, slagskott från Malmöback. Sedan dess har jag också hjälm vid sargkanten
 
Skaderisken är stor

BugEyes skrev:
Mycket viktigt råd, jag har hittills kommit undan med ett krossat motljusskydd, slagskott från Malmöback. Sedan dess har jag också hjälm vid sargkanten

Jodå, det där känner vi igen. Tog allt som allt 1½ år att bygga upp käften på mig igen efter ett slagskott från offensiva blå. Träffade ordentligt. Stod strax intill utvisningbåset. Fanns inget plexiskydd (och det ville man ju inte ha för att kunna plåta effektivt). Efter den olyckan gjordes fotoplatserna om och man fick plåta ur sämre positioner på den arenan.

Anade att slagskott skulle komma med riktning på mål och riktade kameran ditåt. Snedträff från en hårdskjutande amerikansk back.

Så det är bra att det här togs upp i forumet
 
Där jag fotar mest, Hovet i Stockholm, så finns två speciella fotobås. Ett på var sida om spelarbåsen så man står ungefär mitt emellan blå och mållinjen och FRAMFÖR plexiglaset som ska skydda publiken.
Det finns en lite bit plexi på sidan av båset, förlängningen av rundeln. Där kan man kasta sig bakom när tacklingar kommer för nära och klubbor far in i båset där man står.
Man är dock inte skyddad för sådana skott som skadade dig någonstans och därför är det viktigt att ha koll på spelet.
När mitt motljusskydd gick åt pipan var jag upptagen med att försöka få bilder på den nye målvakten och hade släppt kollen på spelet.
 
Det var samma sak som hände mig, för ett ögonblick följde jag en viss spelare som jag skulle fota och var därför ouppmärksam på spelet. Jag uppfattade i ögonvrån att något var på gång i allra sista stund så jag hann precis vrida undan huvudet lite så pucken fick en lite sned träff och studsade av huvudet. Jag vet inte hur det skulle gått om jag inte hunnit ducka lite, det skulle nog tagit rakt på vilket inte skulle varit så bra.

Jag har blivit klart "skotträdd" efter detta, jag får kämpa lite för att stå kvar vid sargen. Hoppas det kommer att kännas lite bättre med hjälm för det är trots allt ett av dom bättre ställena att stå för att få bra bilder.
 
Jag kan väl bidra med några tips också:

Ta inte ned kameran bara för att domaren blåst. Efterslängar, snytingar och annat fuffens kommer ibland strax efter domarsignalen. Tränarnas reaktioner när domarn blåst kan också vara av intresse, en upphetsad Pelle Bäckman gör sig rätt så bra på bild.

Om fotobåset är bredvid avbytarbåset så kan man alltid kolla med t.ex. bortalagets materialförvaltare vem som är deras "ligist" (typ Markus Wernblom som gärna proppar motståndare och dessutom gör det med ett leende) och sedan ha ett halvt getöga på denna spelare för att få den där tacklingsbilden som du drömt om.

Tjuvlyssna med ett öra på vad som sägs i båset och när spelare passerar varandra inför byten, då kan du uppfatta vilka som inte är på god fot med varandra och kanske förutsäga var ett eventuellt bråk kan uppstå.
 
Ang hockeyfoto

Hej
Håller med om mycket i föregående tips. Däremot anser jag inte att den bästa platsen är vid sargen. Förutom risken med att stå där får man ingen bra överblick, i alla fall inte här i Linköping. Jag föredrar rad 5 på läktaren. Med ett 80-200/2.8 kommer man tillräckligt nära ändå.
Bilden nedan är tagen från rad 5 vilket jag tycker ger en bra vinkel lite snett uppifrån. När det gäller inställningar håller jag med om att det är manuellt som gäller, med undantag av AF som fungerar bra på min D200.

Bilden nedan är på Kim Martin från Dam-VM i Linköping 2005
 

Bilagor

  • kim_vm05-1.jpg
    kim_vm05-1.jpg
    70.6 KB · Visningar: 1,214
Där håller jag inte med dig, jag tycker att bilder från läktaren är tråkiga, de må vara beskrivande men man tappar mkt av närvaron. Sen angående objektiv, jag tycker att mitt 70-200 är för kort från sargen, dröm objektivet för mig är ett 120-300 då en spelare vid mål rymms i helfigur i en liggande bild vid ungefär 135 mm vill jag minnas.. Kan varit stående bild också, men hur som helst. så är det ofta 200 mm är för kort, men sällan jag fotar under 135 mm.
.

/Jon -Som står vid sargen i Cloetta Center..
 
Senast ändrad:
Måste nog hålla med Jon där... just det att få vinkeln från ögonhöjd med spelarna ger en helt annan närvaro i bilden som att man var där lixom. Plus att från Läktaren får man samma bilder som alla andra... om ni missförstår mig rätt.
 
Läktare inget kul...vill ha zoom som Jon

MrLobo skrev:
Måste nog hålla med Jon där... just det att få vinkeln från ögonhöjd med spelarna ger en helt annan närvaro i bilden som att man var där lixom. Plus att från Läktaren får man samma bilder som alla andra... om ni missförstår mig rätt.

Huvet på spiken! Har upplevt det så många gånger när man plåtat från läktaren. Jon skriver i ett tidigare inlägg om brännvidd. Fick testa ett Sigma med (rätta mig om jag har fel...!) 120-300/2.8 i zoom och ljusstyrka ett par ggr. Tror priset var 27000 spänn inkl moms. Fantastiskt bra arbetsområde, upplevde jag det som i alla fall. Den lokala blaskan här köpte sedan ett sådant. Ska kolla om det var 120-300 eller 140-300.

Fast jag är så van vid mitt 70-200/2.8 L IS USM vid sargfotografering att jag tycker det räcker ganska bra. Men om någon snäll människa ville skänka en fattig fotograf en zoom med det brännvidsomfånget o ljusstyrkan Jon nämner skulle jag ju inte gråta precis. Eller låt mig säga att jag inte behövde ngn övertalning för att ta emot det. Eller...fan, jag vill ha ett sådant! Kunde t o m handhållas med lite stöd (Sigman alltså)

Däremot är jag hjärtligt trött på det fasta 300/2.8. Har ni samma erfarenhet som jag att man missar många bra situationer eftersom zoommöjlighet saknas?

Jag är visserligen uppvuxen med fasta optiker och klagade inte förr på 300:an, men när zoomarna blev så bra och man vande sig vid dem så anser jag att den fast brännvidden 300mm har spelat ut sin roll. I synnerhet i förhållande till sitt pris när det har ljusstyrka 2.8
 
Re: Läktare inget kul...vill ha zoom som Jon

Photocon skrev:
Huvet på spiken! Har upplevt det så många gånger när man plåtat från läktaren. Jon skriver i ett tidigare inlägg om brännvidd. Fick testa ett Sigma med (rätta mig om jag har fel...!) 120-300/2.8 i zoom och ljusstyrka ett par ggr. Tror priset var 27000 spänn inkl moms. Fantastiskt bra arbetsområde, upplevde jag det som i alla fall. Den lokala blaskan här köpte sedan ett sådant. Ska kolla om det var 120-300 eller 140-300.

Fast jag är så van vid mitt 70-200/2.8 L IS USM vid sargfotografering att jag tycker det räcker ganska bra. Men om någon snäll människa ville skänka en fattig fotograf en zoom med det brännvidsomfånget o ljusstyrkan Jon nämner skulle jag ju inte gråta precis. Eller låt mig säga att jag inte behövde ngn övertalning för att ta emot det. Eller...fan, jag vill ha ett sådant! Kunde t o m handhållas med lite stöd (Sigman alltså)

Däremot är jag hjärtligt trött på det fasta 300/2.8. Har ni samma erfarenhet som jag att man missar många bra situationer eftersom zoommöjlighet saknas?

Jag är visserligen uppvuxen med fasta optiker och klagade inte förr på 300:an, men när zoomarna blev så bra och man vande sig vid dem så anser jag att den fast brännvidden 300mm har spelat ut sin roll. I synnerhet i förhållande till sitt pris när det har ljusstyrka 2.8

300/2.8 är ofta lite långt... om Canon kom med en zoom med motsvarande kvalitet och med omfång som Sigman så skulle frestelsen bli svår. Jag har provat Sigman som hastigast och får dock säga att både fokuseringen och skärpan tyvärr var ett par snäpp under Canon-objektivets. Man blir lätt bortskämd förstås när man en gång provat det bästa... Om man står på läktaren nära ena mållinjen så funkar 300/2.8 för bilder från andra kortändan medan ett 85/1.8 eller 135/2 på en andra kamera täcker den närmre zonen.

Tillsammans med 300/2.8 är nog 135/2 det objektiv jag fått flest bra bilder med. Hyfsat långt och skarpt redan från f/2.
 
Många och långa bra tips och anekdoter om ishockeybilder ... ni får gärna slänga in några fler tankar, berättelser, bilder, utrustningsidéer om hockey nu när säsongen snart drar igång.

Jag har två söner som spelar så jag vistas i olika ishallar lite då och då. Kom på mig själv för två dagar sedan att jag faktiskt stod i ishallen med kameran över axeln i T-shirt, shorts och sandaler ... det var första gången :)

Dessa bilder är till största delen fotade med 300/2.8 handhållen.
http://www.rockberg.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=92013
Jag gillar närheten som går att skapa med ett 300 ... även om man ibland missar en del situationer. En annan bra sak med 300 är att man vågar fota en ishockeyspelare framifrån eftersom han är på ganska stort avstånd.

Den här bilden på Joel Gistedt lyckades jag klämma in hela honom med ett 300 (nästan hela i alla fall!)
http://www.rockberg.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=599913
 
Var lite förväntansfull idag, skulle fota första hockeymatchen för säsongen och en lite större match än vanligt också - Djurgården mot finska Oulun Kärpät i Nordic Trophy. Problemet var bara att den fuktiga sommarluften i kombination med kall is skapade en Lützendimma utan like, på några bilder ser man lite färg på hjälmarna som sticker upp över dimman, annars är det mest mjölkvitt alltihop. Nåväl, det var roligare än att se politiker valtala på TV i allafall. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Erika: För ett par år sedan fotade jag i Scandinavium (GÖteborg) från sargen med endast en Nikon D70 + Objektiv 18-70 och de bilder jag fick fram var goda nog för pulicering i Länstidningen i Östersund så det går faktiskt att få till rätt bra bilder med ganska enkla medel. Bilderna blev naturligtvis inte av det allra tuffaste slaget men i stora ishallar är ljuset så pass bra att enklare grejer fungerar.

Att fota ishockey i Östersunds ishall (med dåligt ljus!) med enkla grejer är däremot inte lätt .... det ställer betydligt högre krav på fotografen.

Jag upplever också att det går att pressa upp ISO mer än vad man kanske tror i början. De bilder som ser riktigt gryniga ut på datorskärmen i 100% blir många gånger bättre på papper än vad man tror ... och ska de bara användas som webbilder är det sällan några problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.