Annons

Fota ishockey med canon 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristofer-

Aktiv medlem
Nu när hockeysäsongen startat igen så har jag testat att fota lite, körde förra matchen på helautomatik så nu imorgon tänkte jag pröva några inställningar och se vad de kan ge.

Så några tips på hur jag ska ställa in och så, jag är helt nybörjare på kameran...
 
Af servo är något du vill ha, och som jag förstått det så kan man bara få det på en 300d genom att använda sport-läget.

En sak du kan göra är att vitbalansera mot isen.

Annars vet jag itne riktigt var man kan ställa in med den kameran..
 
Kan vara läge att sätta kameran på egen färgbalans eller köra i RAW. Är det inomhus lär ljuset vara det samma över hela isen. Ett vitt A4-papper kan vara bra att ha med sig.

Sportprogrammet ger tyvärr bara autolägen, men "Servo" för fokusen, d v s helt motivföljande. Tyväär är sportkläget inget jag rekomenderar.

Antar att det går att köra kameran i M-läget, beroende påatt ljuset är konstant och däred finns det inga förlopp där ljusförutsättningarna ändrar sig. Läplig exponering med avseende på önskad effekt, t ex frysta rörelser kan ställas in tills histogrammet ser trevligt ut. Skulle tippa på att ISO 400 kan vara en lämplig känslighet att utgå ifrån.

Korta skärpedjup men samtidigt skärpa och klara färger antar jag är något som eftersträvas med bilderna, med närhet och kamp som känslor som ska förmedlas, men även glädje och frustration.

Bästa bildvinklarna får du på samma nivå som spelarna och det är bilder tagna vid sargen, gärna i närheten av målet som kan ge de intressantaste bilderna.

Lycka till och visa gärna resultatet.
 
För att fota hockey behöver man nog komma upp i ISO 1600 för att få drägliga slutartider vid bländare 2,8-4, iaf behöver jag det.
 
Kristofer- skrev:
Kanske skulle skrivit det i första inlägget, men de är kitobjektivet jag kommer fota med dvs. 18-55mm

Banan är 60x25 m eller så. Kan bli lite kämpigt att få de täta närbilderna på spelaren en bit ut på isen, men kameran har 6 miljoner pixlar. Ska bilderna ut på 15x10 cm bilder klarar man sig med 1,5 miljoner pixlar. Det går att minska tätheten ytterligare utan att ögat fattar det. Alltså en beskärning där du använder 1/4 av bildytan kan ge goda möjligheter till bra utsnitt som fungerar både på papper och på skärmen.

Det som ororar mig är din optiks ljusstyrka. Den kommer kräva minst ISO 1600 om jag förstod föregående skribenmt rätt och ge två stegs underexponerade bilder. Nu känner jag inte ljusförhållanderna i just den hall du tänker fotografera i, men det är bara att hoppas att teves extralampor är påslagna i taket.
 
Jag har fotat en hel del hockey med 300D och visst går det. Det jag störde mig på var kamerans hastighet som fick mig att missa en massa tillfällen.
Vitbalansera manuellt och mot isen, gråkort kan du bara använda om du kan komma ut på isen i fullt ljus. Ljustemperaturen är olika på läktarna mot i rinken.
Kör på manuellt program och ISO 1600 eller 800 och överexponera lite. Sträva efter slutartid på 1/320-1/400 och har du ljus över då så minska ISO eller blända ner för ökat skärpedjup.
Vill du ha bra bilder så måste du skaffa ett ljusstarkare objektiv med längre brännvidd. 70-200 2,8 är ganska idealiskt för hockey. Tyvärr kommer du att reta dig på kamerans brist på hastighet och raw rekommenderar jag inte då det blir plågsamt långsamt.
Välj den mittersta fokuspunkten och fokusera sikta på det du vill ha centralt i fokus, förfokusera gärna på målvakten eller så, släpp knappen och tryck sedan ner den hela vägen. Servo fokus är inte nödvändigt för bra bilder och man missar ofta målet med det ändå. Ofta hamnar fokus på sargen bakom när jag kör servo så jag använder oftast one shot.
Pressa inte ISO genom att underexponera på 1600 och dra upp det i efterskott, det förstärker bruset till olidliga och icke reparabla nivåer.
Men till slut och igen, din utrustning räcker inte riktigt till. Du behöver först och främst ett mer ändamålsenligt objektiv.
 
Ser ut att vara Skycom Arena. Jag var där och fotade när löven mötte skellefteå i en träningsmatch för några veckor sedan. Bländare 2.8 och ISO1600 var på gränsen att räcka för mig då. Jag inriktade mig på att fota ansiktbilder istället för att fota "matchsituationer" för att slippa rörelseoskärpan. Ska leta fram något bildexempel.
 
Sportläget är ISO400, om jag inte minns helt fel. Om du ändå ska ha 400, så kan det ju vara värt ett test.
 
Ett annat hett tips är att ta MÅNGA bilder. Det är väldigt svårt att träffa med fokus varje gång. Flertalet bilder blir rent ut sagt usla.
 
Du lär behöva använda Af servo som sagts. Det är inga problem alls att fixa det med 300D. Om man har M läget så kan man själv fixa så att det blir det. Man håller handen framför objektivet och drar fram och tilbaka samtidigt som man håller in knappen halvt.
Man kan också fokusera ner mot marken och luta kameran olika. Svårt att förklara, men efter lite träning så går det jättebra.
 
För er som sitter och väntar på bilder från dagens match så blev det tyvärr inget fotat. Jag var tvungen att sköta musiken istället.
 
Kan ju visa lite exempel på bilder jag tagit
http://blaskan.studorg.liu.se/index.cgi?s=0&ss=1&id=2315
http://blaskan.studorg.liu.se/index.cgi?s=0&ss=1&id=2313
http://blaskan.studorg.liu.se/index.cgi?s=0&ss=1&id=2304
sista lider av rätt "soft" fokus pga en komprimeringsmiss

Inställningarna var 70-200 mm bländare 4 (oftast) och slutartid 1/800 (oftast), iso 1600

kan tillägga att detta är första, andra och tredje gången jag fotar hockey. Bilderna är tagna från platsen bredvid spelar båset så man slipper plexit. FÖ är det jag som skrivit artiklarna..

(off topiv men, hur går det för löven nu?)
 
Ptja, de är tidigt i säsongen men vi har haft några svåra ekonomiska år bakom oss så inte kunnat värva knappt ngt alls inför den här säsongen.

Men vi har en stabil målvakt och ändå ett habilt lag, saknas gör väl den där riktiga målgöraren.
 
En annan viktig sak vid fotografering av hockey, och annan sport också för den delen, är att räta upp bilderna. Antingen vid fototillfället eller vid behandlingen av bilderna i datorn, det senare är självklart det lättaste.

Rätar man upp bilderna så att "horrisonten" ligger i våg eller ser verklighetstrogen ut, ger man bilden en proffsigare look.
 
Jag har plåtat mycket hockey med 300D och det går alldeles utmärkt.Jag använder både autofokus och manuell.Jag har jobbat i Globen och där har använt 500 del f.2.8-4.0 med utmärkt resultat.Vad du skall veta är att det är mycket svårt att ta bra hockeybilder.Det kräver mycket träning,så bli inte nedslagen av resultaten i början.Med övning så blir du snabbt bättre.Vad gäller vitbalansen så har jag inte brytt mig om det utan fixat det i PS.Ett tips är att försöka följa med i skridskoåkningen och använda längre slutartid,fokusera manuellt och du kommer att få lysande bilder med mycket fart i.Det är ju just "action" man vill ha.

hälsningar

Calle
 
calle P skrev:
Jag har plåtat mycket hockey med 300D.

Jag har jobbat i Globen och där har använt 500 del f.2.8-4.0 med utmärkt resultat.

hälsningar

Calle

Jag kommer bara till 1/200 på iso 800.

Jag undrar vad du har för objektiv?

ISO?

Dessutom tror jag att det är mycket bättre ljus i Globen än på små-arenorna runt om i Sverige.

/mvh Catarina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.