Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota inomhus utan blixt? Fel objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

mixern

Medlem
Min kamera (Nikon d3300) gnäller konstant om att det är för mörkt i rummet när jag fotar inomhus och ska hela tiden ha upp blixten. Finns det något bra sätt att skippa ha blixt vid inomhusfoto?

Stativ är en sak men inte alltid tillgängligt och inte önskat överallt. Kortare utlösningstid? Högre ISO? Objektiv med högre f-tal?

Tacksam för tips.

Hej!

Längre slutartid, 1/(liten siffra), större bländare(liten siffra), högre iso-tal. Tänd lampor, stå nära fönster/ljuskällor. I övrigt får du läsa bruxen.

Kortare utlösningstid?

Nej, längre, 1/250 släpper ju till exempel in dubbelt så mycket ljus som 1/500.

Men, längre tider har ju den baksidan att du dels får oskärpa på grund av att kameran skakar (vi håller ju aldrig helt stilla) och dels för att motivet ofta rör på sig (de sitter ju inte heller stilla. Men sitter du ned och tar bilder brukar 1/100 funka bra, med lite träning och lite beroende på bildvinkel (ju vidare vinkel, ju längre tid kan man generellt använda) kan du sedan komma undan med 1/50, eller rent av 1/25.

Ja, iso 1600 skall vara helt ok, vid 3200 börjar det märkas lite brus och att färgtonerna inte blir riktigt lika bra. Vid 6400 syns brus och minskat färgomfång ganska tydligt.

Hur högt man kan gå i iso-skalan beror delvis på hur mycket jobb man är beredd att lägga ned på bilden efteråt, men framför allt på hur stor den slutliga bilden skall bli. Att skala ned en bild (från den storlek kameran producerar) döljer mycket av bruset. Så tänker man bara visa ganska små bilder på webben (t.ex. på Facebook) kan man utan större problem köra iso 6400 eller rent av högre. Men skall man skriva ut en stor 70x100-förstoring, ja då kanske man bör stanna på iso 1600.

Objektiv med högre f-tal?

Standardsvaret när man har problem - köp bättre grejer :)

Men ja, har du en standardzoom till kameran har ju den ofta maximala bländaröppningar i intervallet f/3,5 - 5,6. Att då till exempel istället ha objektivet AF-S DX 35/1,8 (kostar runt 1800 kr, extremt prisvärt) innebär att det objektivet har en maximal bländaröppning på f/1,8 vilket släpper in dubbelt så mycket ljus som f/3,5 och (lite drygt) fyra gånger så mycket ljus som f/5,6.

Mer

f/1,8 släpper in 4 gånger så mycket ljus (2 steg) som f/3,5 och mer än 8 gånger så mycket ljus som f/5,6.

f/1,8 släpper in 4 gånger så mycket ljus (2 steg) som f/3,5 och mer än 8 gånger så mycket ljus som f/5,6.

Ja det är ju lätt att testa om det räcker, prova att vrida upp ISO två steg och se om det räcker.

Ta också hänsyn till att slutartiden måste vara längre på ett 35mm objektiv än om du kör zoomen på 18mm.

35mm är också ganska snävt i en normal lägenhet.

Nikons 35/1.8 är ett superfint objektiv och något jag definitivt skulle rekommendera alla att köpa, Men, det kommer inte att låta dig ta alla foton inomhus utan blixt.

Om motiven står still kan stabilisering i objektivet hjälpa till, så att man kan använda längre slutartid än normalt.

Helt korrekt! Jag glömde så att säga bort ett steg på vägen mellan f/1,8 och f/3,5.

Kort sagt, ett objektiv som DX 35/1,8 eller den aningen dyrare (lite över 2000 kr) men fortfarande mycket prisvärda AF-S 50/1,8 gör rejäl skillnad när du tar bilder i svagt ljus jämfört med en standardzoom.

Det finns också blixtar som ger bättre resultat än den inbyggda. Med indirekt ljus blir ljuset "naturligare". Om motivet rör sig hjälper inte långa slutartider.

Min kamera (Nikon d3300) gnäller konstant om att det är för mörkt i rummet när jag fotar inomhus och ska hela tiden ha upp blixten. Finns det något bra sätt att skippa ha blixt vid inomhusfoto?

Stativ är en sak men inte alltid tillgängligt och inte önskat överallt. Kortare utlösningstid? Högre ISO? Objektiv med högre f-tal?

Tacksam för tips.

Allt handlar om vilken typ av bilder du vill ta.

Vad är det för typ av bilder du vill ta?

Stort tack för informativa svar.

Blir väl bilder lite varstans. På barnen, i kyrkan, kanske om man är ute ocj reser och vill ta kort inne där det är olämpligt att eller förbjudet med blixt.

Nu vet jag inte exakt hur din kamera funkar men jag gissar att så länge du ställer in på "gröna rutan" så bestämmer kameran när blixt ska användas. Väl programmet P istället, så kan du välja när blixten ska hoppa upp.

Jag antar att du använder kamerans inbyggda blixt. Med den blir inomhusfoton sällan bra. Skaffa en riktig blixt som du sätter i blixtskon och riktar mot taket. Skillnaden är som natt och dag. Vill man vara riktigt petig så kan man sätta ett tungstensfilter på blixten också så att färgtemperaturen på blixtljuset matchar bakgrundsbelysningen.

Jag antar att du använder kamerans inbyggda blixt. Med den blir inomhusfoton sällan bra. Skaffa en riktig blixt som du sätter i blixtskon och riktar mot taket. Skillnaden är som natt och dag. Vill man vara riktigt petig så kan man sätta ett tungstensfilter på blixten också så att färgtemperaturen på blixtljuset matchar bakgrundsbelysningen.

Det här funkar när man kan använda blixt, och är bra råd, men har för mig TS skrev i ett senare inlägg att det även gällde ställen där man inte får använda blixt.

Då är det ljusstarkare objektiv (mindre f-tal, t.ex. 1,4 eller 1,8) samt högre ISO-tal som gäller.

Lite sent följdsvar pga bortrest men tack för svar återigen.

Det sägs ju vara en nackdel med zoom-objektiv, dvs icke fasta. Är det verkligen så? Tyckte det var praktiskt att kunna zooma in när man stod på nån hög höjd och ner på folk på gatan osv, utan att behöva hänga sig ner i ett rep och fota om ni förstår. Men det kanske är en smaksak?

Lite sent följdsvar pga bortrest men tack för svar återigen.

Det sägs ju vara en nackdel med zoom-objektiv, dvs icke fasta. Är det verkligen så? Tyckte det var praktiskt att kunna zooma in när man stod på nån hög höjd och ner på folk på gatan osv, utan att behöva hänga sig ner i ett rep och fota om ni förstår. Men det kanske är en smaksak?

Zoom, ljusstarkt och billigt går sällan hand i hand. Sen är ju vad man anser billigt/prisvärt ganska individuellt.

Sigma 18-35 f/1.8 har bra zoomomfång inomhus och är ljusstarkt och kostar 6-6500 kr
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=1835_18ni

Det sägs ju vara en nackdel med zoom-objektiv, dvs icke fasta. Är det verkligen så?

Jag skulle snarare uttrycka det som att du får betala mer, både i pengar och i vikt, för att få samma prestanda i zoomar som i ett fast objektiv. Vilket ju generellt sett inte är så konstigt, en zoom är ju så att säga flera objektiv i ett paket.

Annorlunda formulerat: Det finns zoomar som ger lika bra prestanda som fasta objektiv. Men de tenderar att vara dyra och tunga.

Tyckte det var praktiskt att kunna zooma in när man stod på nån hög höjd och ner på folk på gatan osv, utan att behöva hänga sig ner i ett rep och fota om ni förstår. Men det kanske är en smaksak?

Specifikt i det här exemplet talar du ju snarare om fördelar med en lång brännvidd jämfört med en kort, inte om zoom kontra fast :)

Men mer allmänt har du ju rätt, en zoom ger mer flexibilitet än ett fast objektiv. Men som vanligt får man inget gratis: vill man ha samma prestanda som ett fast blir zoomen större, tyngre och ofta dyrare. Vill man ha liknande vikt och pris som ett fast tenderar prestanda att vara sämre i en zoom (i huvudsak sämre ljusstyrka).

Jag har inte läst alla kommentarerna men försöker på ett svar:
Kan det vara så att du fotograferar i det gröna autoläget?

Ställer du om till något annat läge, det vill säga M, A eller S ... så ska inte blixten ploppa upp automatiskt hela tiden, även om den kan behövas ...
Jag skulle valt A och sedan prövat mig fram till en tid som passar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar