Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fota innebandy
- Trådstartare ElinErica
- Start datum
Fixer
Aktiv medlem
Börja med A-läget, största bländare och variera iso efter vilka tider du får. (Förmodligen runt 1600 iso för någorlunda snabba tider). Om du är ute efter att "frysa" rörelser bör du ha minst 1/500. Om ljuset eller färgerna ställer till automatiken - kör manuellt.
Ha kul och berätta gärna hur det gick. Inte många som gör det.
ElinErica
Aktiv medlem
ntingen så får du höja ISO´t rejält eller så får du nog skaffa dig lite mer ljusstarkare optik! Minst f/2.8 alså...
Dessvärre hinner jag nog inte skaffa något nytt objektiv på några ynka timmar, men inom snar framtid ska ett nytt införskaffas, dock inte idag
Får testa mig fram lite, vet inte ens hur hallen ser ut eller om vi sitter på läktare eller precis intill planen, men jag har nog några minuter på mig innan dom drar igång.
ElinErica
Aktiv medlem
Börja med A-läget, största bländare och variera iso efter vilka tider du får. (Förmodligen runt 1600 iso för någorlunda snabba tider). Om du är ute efter att "frysa" rörelser bör du ha minst 1/500. Om ljuset eller färgerna ställer till automatiken - kör manuellt.
Tack så mycket, ska absolut berätta hur det gick!
Ja, det är "frysningar" jag vill uppnå, men jag åker dit lite tidigare än planerat och kollar placering och ljus och utifrån det trixa mig fram
Tack för era svar!
ElinErica
Aktiv medlem
Ja 2,8 är förståss normen inom sportfoto, men låt dig inte ryckas med alltför hårt i köphetsen här inne bara..
Prova det du har först, vem vet du kanske blir nöjd. Alla bilder behöver inte frysas heller. en suddig klubba ger fart i bilden.
Jag fotade när dom spelade streethockey utomhus i somras och fick till en hel del bra bilder (för en amatör som jag), men inomhus är en ny utmaning, dessutom kan jag inte komma lika närma nu som jag gjorde då...
Absolut, det suddiga kan bli en häftig detalj i bilden, men jag tycks aldrig få till det suddiga som jag vill, så jag personligen föredrar det frysta.
erik767
Aktiv medlem
Sportfoto inomhus är riktigt svårt tycker jag, och självklart vore det bättre med ett ljusstarkt tele, men det kan du kompensera genom att gå nära. Då slipper du zooma så mycket och får bättre ljusstyrka i ditt objektiv. Dessutom kan det bli väldigt bra bilder om du står intill sargen och har maximal vidvinkel när en spelare är nära.
Dont be shy.
Vad gäller inställningar skulle jag valt maximal ISO och låst tiden till ungefär 1/400. Har du längre slutartider blir det suddigt.
Dont be shy.
Vad gäller inställningar skulle jag valt maximal ISO och låst tiden till ungefär 1/400. Har du längre slutartider blir det suddigt.
Olsin
Aktiv medlem
Ja, det är "frysningar" jag vill uppnå, men jag åker dit lite tidigare än planerat och kollar placering och ljus och utifrån det trixa mig fram
Prova dessa inställningar: http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/11680.htm
Jag kör samma inställningar på innebandy, men i de flesta hallar så måste jag upp på ISO 2000 eller högre med bländare 2,8, så du kanske måste gå ner i slutartid och få leva med viss rörelseoskärpa.
ps82
Aktiv medlem
Hejsan. lite tips om det inte är för sent.
med tanke på ditt objektiv så får du nog sitta lång fram, nästan vid plan för att få skyssta bilder.
var på innebandy för 1 vecka sedan o fota lite för skoj skull, hade dock bara ett 4,5 som bästa bländare, vilket gjorde att bilderna blev mörka, men använde slutar tid (s). drog upp iso till runt 800 och låg på tider mellan 1/200 till 1/500. här en av bilderna. var tvungen att höja kraftigt "level" värderna i ps när jag kom hem.
använd manuell fokus, och serie tagning.
med tanke på ditt objektiv så får du nog sitta lång fram, nästan vid plan för att få skyssta bilder.
var på innebandy för 1 vecka sedan o fota lite för skoj skull, hade dock bara ett 4,5 som bästa bländare, vilket gjorde att bilderna blev mörka, men använde slutar tid (s). drog upp iso till runt 800 och låg på tider mellan 1/200 till 1/500. här en av bilderna. var tvungen att höja kraftigt "level" värderna i ps när jag kom hem.
använd manuell fokus, och serie tagning.
Bilagor
Olsin
Aktiv medlem
En bild som jämförelse. Den är tagen Eriksdalshallen, som är en otroligt ljus hall. Inställningarna är enligt mitt blogg inlägg, med andra ord ISO 1600, 1/500 och f/2,8. Pressad ett steg i RAW-konverteraren, så egentligen skulle jag ha kört med ISO 3200 för just denna bild. Ljuset varierar beroende på om spelarna är upprätta eller hukade som på denna och för att inte få utfrätta nyllen när de tittar uppåt så ljusar jag hellre på hukbilderna.
Jag har hittills inte hittat en inomhushall (ej ishall) där jag kan köra med lägre ISO än 1600 på f/2,8. Eriksdalshallen och Tellushallen i Vallentuna kommer båda ner i ISO 1600.
Jag har hittills inte hittat en inomhushall (ej ishall) där jag kan köra med lägre ISO än 1600 på f/2,8. Eriksdalshallen och Tellushallen i Vallentuna kommer båda ner i ISO 1600.
Bilagor
ElinErica
Aktiv medlem
Tusen tack för era svar!
Läktaren var alldeles för långt bort för att kunna koma nära och ta kort, och jag hade ingen möjlighet att ställa mig längre ner heller, så tyvärr blev det bara runt 5 kort från uppvärmningen.
Ska med om några veckor igen, då i en annan hall, så förhoppningsvis är förutsättningarna lite bättre då.
Läktaren var alldeles för långt bort för att kunna koma nära och ta kort, och jag hade ingen möjlighet att ställa mig längre ner heller, så tyvärr blev det bara runt 5 kort från uppvärmningen.
Ska med om några veckor igen, då i en annan hall, så förhoppningsvis är förutsättningarna lite bättre då.
Erik.Nyman
Medlem
Som jag upplevt det så, nej, det blir det aldrig, med några få undantag. Att fota sport utomhus i dagsljus är en barnlek mot att fota i dåligt upplysta idrottshallar. Nu är jag inte någon mästerfotograf, men har nyligen köpt en D700 bara för att slippa bli tokig på väldigt brusiga bilder. Enda "problemet" med den är att det är fullsensor på den så man kommer inte lika nära längre med 200 mm.Ska med om några veckor igen, då i en annan hall, så förhoppningsvis är förutsättningarna lite bättre då.
Jag var och kollade på Balrog - Storvreta i onsdags, och fick några skapliga bilder. Sedan kommer efterbehandlingen, som jag är rätt dålig på än så länge. Tiden räcker inte riktigt till att både vara mycket engagerad i döttrarnas sport och ha en hobby. Att dessutom stå i båset för att coacha och samtidigt fotografera har jag lagt på hyllan, det fungerar inte. Bara tungt att släpa på för att ta 10 bilder...
Ville lägga in en bild här, men fattar inte hur man gör. Har slutmålet i matchen, den är helt oredigerad och ska fixas vad gäller brus. Vet inte hur man ska snurra den, för kanten bakom gör att den ser sned ut.
http://www.abc.se/~eny/fotosidan/Sudden%20death.jpg
Senast ändrad: