Annons

fota inne i kyrka

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag funderar hur ni fotar inne i kyrkan ex.vis bröllopsbilder, har ni blixt på kameran eller har ni med er paraplyblixtar? Jag ska fota konfirmander i kyrkan grupp och enskilda bilder, tidigare har vi haft med paraplyblixtar men jag funderar om det finns någon annan lösning.
/Johanna

Dom gånger jag har fotat bröllop har jag helt valt att avstå från blixt i kyrkan pga att varken präst eller brudpar velat ha det. Men nackdelen är ju att man måste upp på relativt höga ISO:n så ska man ta ut större förstoringar så är det kanske inte att rekommendera om det är det som ska göras. Men det är ju säkert lite från kyrka till kyrka och väder/tidpunkt etc som avgör om det ens är möjligt att fota utan blixt. Den här bilden är fotad utan blixt med högt ISO och jag gillar iaf det naturliga ljuset:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/716085.htm

Fotograferade dop i förrgår. ISO 1600. Fungerade bra tack vare litet solljus från ett fönster och stöd från en kyrkbänk.

Vid foto under en gudstjänst så bör man prata med prästen först, så att fotograferingen inte stör gudstjänsten.

Ett bra sätt att få till bra bilder är att arrangera dem i efterhand. Då slipper man som fotograf känna att man "stör" och då kan du röra dig fritt.

Under "akter" alltså vigsel, dop, konfirmation, andra gudstjänster osv använder jag aldrig blixt eftersom de stör väldigt mycket. Men om du ska ta porträtt och gruppbild så är det ju utanför själva konfirmationen, eller hur? Då skulle jag sikta på ett par paraplyblixtar, eller ev en kraftig blixt på kameran beroende på hur det ser ut i kyrkan, hur stor gruppen är osv.

Greven

Dom gånger jag har fotat så har jag använt blixt ca: 50%. Om det är ok med präst och brudparet så använd det. Alternera gärna med ett ljusstarkt objektiv och hög iso. För ju lite olika dynamik i bilderna. Men tänk på att gå nära eller alt ha en krafig blixt om du sitter långt ifrån.

Mycket beror på kyrka. Vissa kyrkor är så mörka att du inte kan fota utan blixt, medans andra knappt blixt behövs.

Så summering av rådet.
Använd om det behövs och tillåts.

/johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar