ANNONS
Annons

Fota i regn och rusk

Produkter
(logga in för att koppla)

mgman

Ny medlem
Hej,

Ni som är ute och fotar i regn och rusk. Hur skyddar ni er kamera? Finns det någon form av regnskydd som är smidigt att använda. Vart kan man leta efter liknande produkter? Någon som vet någon bra butik i främst Göteborg eller internetsida som sälj regnskydd?

Bor man akta kameran för tre regndroppar eller är det helt ok för kameran?
Hur mycket vatten/väta/fukt tål en kamera?

Tacksam för svar.

Magnus

Hej,

Ni som är ute och fotar i regn och rusk. Hur skyddar ni er kamera? Finns det någon form av regnskydd som är smidigt att använda. Vart kan man leta efter liknande produkter? Någon som vet någon bra butik i främst Göteborg eller internetsida som sälj regnskydd?

Bor man akta kameran för tre regndroppar eller är det helt ok för kameran?
Hur mycket vatten/väta/fukt tål en kamera?

Tacksam för svar.

Magnus

Olika kameror och objektiv har olika bra skydd för fukt. Några droppar skall vilken kamera som helst klara så länge man inte är oförsiktig, t ex byter objektiv uten skydd eller öppnar någon annan lucka. När jag reste runt på Island med regn 13 av 14 dagar använde jag helt enkelt paraply men det var litet besvärligt när det blåste t ex.

Det finns olika typer av regnskydd att köpa men det blir jobbigt att använda i längden. Det billigaste är att ta en plastpåse, trä den runt objektivet, sätt på ett gummiband längst ut vid frontlinsen. Skär upp ett hål runt fronlinsen (var försiktig). Gör ett litet hål för sökaren.

Det säger sig självt att du får vad du betalar för.

/FW

regn

Enklast måste vara att köpa ett kamerahus och objektiv som är vattentätat t.ex Pentax. Det ska enligt försäljare klara att vara ute i regn.Är det inte vatten tåligt så kan även funt och kondens skada utrustningen.

Tack för era tankar och synpunkter.

Frode: plastpåsen verkar som en billig idé. kanske inte så säkert trots allt men defintivt genomförbart :)

Paraply i all ära. Har ett megastort golfparaply och det kan ju alltid användas. Men då behöver jag ha en assistent eller två som kan hålla det åt mig. Får kolla med sambon hehe. Annars får kanske någon form av vattenskydd köpas, för jag antar det bli billigare än att köpa en ny och vattentät kamera :)

Magnus

Paraply i all ära. Har ett megastort golfparaply och det kan ju alltid användas. Men då behöver jag ha en assistent eller två som kan hålla det åt mig. Får kolla med sambon hehe. Annars får kanske någon form av vattenskydd köpas, för jag antar det bli billigare än att köpa en ny och vattentät kamera :)

Då låter det billigare och trevligare att köpa en present åt sambon för att hon är med och håller paraply. Så jäkla ofta behöver du väl inte fotografera i regn?

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar