Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota i rörelse?
- Trådstartare niesara
- Start datum
fotograf-magnus-stalberg
Aktiv medlem
Hej!
Jag har en hund som jag gärna vill fota i rörelse. Jag är väldigt kritisk och vill få bilden knivskarp.
Ja får inte till inställningarna, vill ni guida mig?
Jag har en Nikon D5100 + Sigma 17-50mm 2.8 ex.
TACK!
För att "frysa" något i rörelse krävs en kort slutartid. Välj slutarprioritet (läge S) och ställ in minst 1/500 sekund. Bländaren justeras automatiskt.
PerHLindström46
Medlem
Att få skarpa bilder på en hund.
Jag fotar snabba gymnaster och får skarpa bilder.
Glöm stativ, panorera istället. Ta seriebilder och följ med motivet. Du håller alltså ned slutarknappen hela tiden. Slutartid 1/1250 sek använder jag. Använd ljuskänsliga objektiv (åtm 1:2,8 gärna 1:1,4) Höj ISO tills ljuset är bra. Fota i RAW och reducera bruset i CameraRAW. Ställ kameran på SERVO AI. Tanken är nu att kameran följer motivet hela tiden så att varje bild blir skarp. Du måste träffa med autofocus på hundens huvud direkt, annars blir bilderna oskarpa. Annars får man börja om. Jag tycker det är lättast med 70-200 objektiv så hunden "fyller skärmen"/ Lycka till PL!
Jag fotar snabba gymnaster och får skarpa bilder.
Glöm stativ, panorera istället. Ta seriebilder och följ med motivet. Du håller alltså ned slutarknappen hela tiden. Slutartid 1/1250 sek använder jag. Använd ljuskänsliga objektiv (åtm 1:2,8 gärna 1:1,4) Höj ISO tills ljuset är bra. Fota i RAW och reducera bruset i CameraRAW. Ställ kameran på SERVO AI. Tanken är nu att kameran följer motivet hela tiden så att varje bild blir skarp. Du måste träffa med autofocus på hundens huvud direkt, annars blir bilderna oskarpa. Annars får man börja om. Jag tycker det är lättast med 70-200 objektiv så hunden "fyller skärmen"/ Lycka till PL!
Astroscapist
Aktiv medlem
Med exempelvis 85mm och f1.4 med D5100 är skärpedjup ett på en gymnast 5m bort 2dm. Tror dock att avståndet är närmare 10m med ett sånt objektivet och då är skärpedjupet 7dm, vilket är mer än nog.Knivskarpt. Då behövs korta slutartider som 1/1000 eller kortare och en bländare som ger mer skärpedjup än 1,4 ger. Annars blir bara nosen i skärpa. Med andra ord mycket ljus och/eller högt ISO.
Där är vanligt med missuppfattningen med skärpedjupet och ljusstarka objektiv på största bländare att skärpedjupet är lövtunnt. Allt beror på avståndet till objektivet.
Jag hade också panorerat med snabba slutartider. Vill du frysa objektet så är ju blixt ett bra alternativ.