Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fota i minusgrader
- Trådstartare wantage
- Start datum
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Hej! Jag har en Sony DSH-H2 kamera. I instruktions boken står det att det bara går att fotografera ner till noll grader, kan det stämma? I så fall är det dåligt tycker jag.
Detta haar nog de flesta tillverkare (vad jag har sett) och det är temperaturen i kameran som gäller. Så ha kameran innaför jackan mellan bilderna så klarar du en hel del minusgrader.
Andreas S Eriksson
Aktiv medlem
Hej! Jag har en Sony DSH-H2 kamera. I instruktions boken står det att det bara går att fotografera ner till noll grader, kan det stämma? I så fall är det dåligt tycker jag.
Så länge som kylan inte är fuktig är det inte något större problem, förutsatt att man inte börjar närma sig absoluta nollpunkten. Elektronik i allmänhet blir ju varm vid användande och har man en naturlig kylning är min erfarenhet att saken fungerar bättre. Oftast är det batterierna som tar mest stryk av kyla och de orkar helt enkelt inte hålla tempen uppe och därmed sjunker effekten i dem.
tannler
Aktiv medlem
Jag är benägen att hålla med - jag tycker att det är svagt att inte Sony lyckats, trots sina stora forskningsresurser, att upphäva naturlagarna.Hej! Jag har en Sony DSH-H2 kamera. I instruktions boken står det att det bara går att fotografera ner till noll grader, kan det stämma? I så fall är det dåligt tycker jag.
Tacka vet jag den stalinistiska planstyrda forskningen - där fick minsann inte naturen sista ordet. Inte ens Aralsjön rådde på planbyråkraterna.
j777
Aktiv medlem
Så ha kameran innaför jackan mellan bilderna så klarar du en hel del minusgrader.
Det är många trådar här på fotosiden om fotografering när det är kallt. De flesta verkar bestämt avråda från att ha kameran innaför jackan pga fukten.
Mankan G
Aktiv medlem
Det är många trådar här på fotosiden om fotografering när det är kallt. De flesta verkar bestämt avråda från att ha kameran innaför jackan pga fukten.
Jag har använt mina kameror i alla möjliga temperaturer och klimat. Från -40 till +50. Vinter på tundran till regnskog. Har alltid funkat kanon. Både innanför jackan och utanför. Enda återkommande bekymret, två faktiskt, är batterikapaciteten och kondens.
Vid vinteraktivitet så minskar batterikapaciteten i takt med att temperaturen avtar. Om jag får ut 1000 bilder ur min kamera vid +20 så landar jag på ca 10-20% vid -40. Känner du till det så är det inget problem. Ett extra batteri innanför kläderna så....
Kondens: Vid riktigt kall väderlek så är det mycket lätt att kameran fryser igen av din andedräkt. Kameran fungerar fortfarande men det kan vara lite svårt att se i sökaren genom islagret Det går oftast att hålla andan eller andas åt ett annat håll men om du är svettig så blir det svårare....tom glasögonen kan ju som bekant imma igen om du är svettig..
Jag brukar oftst ha kameran utanför kläderna men det varierar med aktiviteten. På skidor så hamnar den innanför jackan för att det är bekvämast eller i en ryggsäck utanför jackan. Hur som helst så är det inga problem....