Annons

Fota i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)
Mera tips o sånt :)

Uppenbarligen har det varit en felaktig kamera. Ingen modern DSLR ska ta så lång tid på sig att fånga en bild! Oavsett brusreducering. Inte flera sekunder i alla fall. Däremot om kameran var ställd på A så kanske tiden blev 2-3 sekunder i det lilla köket vid testet. Tro fan det blev suddigt då. Men var kameran ställd på Grönt P så är den troligen trasig, om det nu inte var så mörkt att den valde största bländare OCH väldigt lång tid.

Detta blir alltmer spekulationer märker jag :)

Men, Martina säger ju själv "Jag trodde "auto" betydde auto och "P" betydde program, precis som "S" betyder slutartid? Iallafall står det så i min manual.. "

Vilket antyder att kameran hade "fel" inställning (fel kan det ju inte bli egentligen, ja, alla fattar antar jag).

Martina, det finns ett bra sätt att testa kameran innan spelningen med Bobbers. Gå ut på stan på kvällen. Sök upp ett varuhus som är upplyst och fota skyltfönstern. Ställ kameran på Grönt P, ta 10-15 bilder i olika vinklar och avstånd (5-6 meter från ett riktigt stort fönster). Skit i om det står folk där och garvar åt dig, det är smällar en fotograf får ta :)

Medans du fotar i läge Grönt P så kolla noga vad kameran själv säger om tid och bländare (kolla i manualen hur du ser det). Memorera värdena!

Ända på ISO-värdet och se vad kameran säger då om tid/bländare. Fundera nu på om du kommer kunna hålla kameran still på någon av de tider som anges. Med antiskak så bör du kunna hålla den rätt still på i alla fall 1/60 sekund, men bättre är 1/125 sekund, om det går.

Ställ nu kameran i M-läge (helt manuell alltså) och börja med att ställa in de värden du nyss memomerade och med det ISO-tal som du ansåg kunna fungera. Minns att brusiga bilder går att fixa i datorn efteråt (Photoshop eller Neat Image eller något sådant program kan fixa det), därför bör du kunna gå upp i så hög känslighet som 800 ISO och kanske tom 1600 om kameran klarar det.

Nu börjar du med att ta några bilder (utan blixt för fan!) med grundinställningarna, det är alltså de inställningar som kameran har rekommenderat, vilka oftast är bara skit för dessa är medelvärden och de är astrista :)

Ändra nu bländarvärdet ett steg uppåt (det kallas mindre bländare konstigt nog, fast själva talet är större) och ta några bilder. Gör om samma sak med ett annat bländarvärde.

Gå tillbaka till största bländare (minsta tal) och ändra lite på tiden, fram och tillbaka och ta minst 3-4 bilder på varje inställning. Du ska undersöka vilken den längsta tid är som du kan hålla kameran still, ligger troligen runt 1/60 sekund om du inte är tränad skytt då kan vissa faktiskt fota med 1/30 sekund med antiskak.

När du kommer hem så kan du se dina inställningar i det som kallas EXIF. Det är data som skrivs in i bildfilen när du fotar och där finns all info om dina inställningar.

Tycker du det där verkar svårt (EXIF alltså) så ta med papper och penna och skriv in typ "bild nummer 15 - tid 1/60 s och bländare 4,5. Bild 16 - Tid 1/125 s och bländare 4,5 osv osv osv).

Lycka till med ditt kloka val av kamera!
 
Re: Mera tips o sånt :)

JonnyB skrev:
Uppenbarligen har det varit en felaktig kamera. Ingen modern DSLR ska ta så lång tid på sig att fånga en bild! Oavsett brusreducering. Inte flera sekunder i alla fall.

Det här blir ju bara tokigare. Nyss kom kameradiagnosen genom att titta på bilder, och nu verkar det vara telepati inblandat.

Det är ingenting konstigt med slutartider på några sekunder. Om man läser tråden ser man att Martina har förväxlat A med Auto. Självklart ger A-läget långa slutartider om det är liten bländare valt.
 
Re: Re: Mera tips o sånt :)

BengtJohnsson skrev:
Det här blir ju bara tokigare. Nyss kom kameradiagnosen genom att titta på bilder, och nu verkar det vara telepati inblandat.

Det är ingenting konstigt med slutartider på några sekunder. Om man läser tråden ser man att Martina har förväxlat A med Auto. Självklart ger A-läget långa slutartider om det är liten bländare valt.
Precis. Och glöm inte det där med brusreduceringen! Det gör faktiskt skillnad (i alla fall på min Nikon) när den är påslagen, även vid korta tider. Brusreduceringen tar lika lång tid på sig som slutartiden, så där fördubblar man raskt tiden mellan två tagna bilder.

Jag kanske lät lite hånfull i mitt förra inlägg förresten, och det var inte mening. Ursäkta i så fall.
Jag blev bara lite upprörd över att du har så stora krav utan att försöka ta reda på hur det funkar, men det är ju inte så lätt såklart.

Det bästa måste vara att sätta sig in i hur det fungerar att fota manuellt i största allmänhet, men hjälp av nån form av artikel i ämnet. Alltså hur det fungerar att ställa bländare och slutartid i förhållande till varandra, och vad det ger för olika effekter, samt vilka tider som funkar när man inte har stativ.
SEN bör du inte ha några problem att finna hur man tillämpar detta hos din kamera med hjälp av manualen:)
 
Åh skit också :))))))
Jag läste någon som skrev om kameran, måste ha missuppfattat totalt. Fan, Förlåt mig Martina! Ber så mycket om ursäkt miljoner gånger.

Men i stort sett så stämmer det jag skrev i alla fall. Det är bara det att inte beskrivningen av knapparnas färg stämmer, men i stort sett är alla systemkameror likadant uppbyggda, samma principer gäller för alla kameror.

Fan, jag skäms lite nu.

Men det är nog också så, även om det faktiskt verkar fel på kameran (det där med så himla lång tid tänker jag på då) att du hade den på det som kallas för "bländar-prioritering", alltså att man väljer bländare själv så fixar kameran tiden.

Ett mörkt kök med endast en vanlig glödlampa eller lysrör inne på en tjottalett (eller vad nu var) ger ett väldigt mörkt rum. Skulle gissa att det blir med bländare 4,5 cirka 0,5 - 0,4 sekund. Men stod kamerans bländare på sådär 10 så skulle det plötsligt bli 2,5 sekunders exponering. Skitlänge alltså. För att inte tala om lång exponeringstid om kamerans bländare var vald till 16 eller ännu mindre! Fast du hade ju fått ett helvetes fint skärpedjup :))))

Hur som helst så åk inte till Bobbers-konserten utan att HA TRÄNAT PÅ KAMERAN FÖRST!
 
Martina.
Du kanske tycker att jag inte är riktigt klok, men jag kände så strakt för dig. Eller själva grejen. Fotointresserad tjej med ett mål i sikte. Går och köper en asbra kamera och så funkar det inte. Det var så himla synd att jag bara var tvungen att lägga mig i. Tror att många här kände samma sak.
Läste om din kamera på http://www.dpreview.com/news/0507/05071503kmmaxxum5d.asp

Den är ju fullt jämförbar med den mer kända Canon 350D, vilken jag i alla fall är mer än nöjd med. Du har skaffat en kamera som snodde 4,8 poäng av 5 möjliga i en undersökning i USA.
 
Hej lämnar lite ifo om d5d:s programlägen så är det lättar att hjälpa Martina.

Auto(grön) alla exponeringinställningar görs automatiskt.

P(program) samma som auto men inställda funktioner återställs inte när ratten vrids till annat läge(standardinställning för ljuskänslighet i programläge är iso 100)

A(bländarförval)Kameran ställer in lämplig slutartid.

S(Slutartidförval)Kameran ställer in lämplig bländare

M(Manuell exponering) fotografen ställer tid och bländare.

En liten notis,har själv fått gå över till manuell fokus i mörker och snöfall för att få kameran att exponera(d5d)
 
Det finns ju en hel del matnyttigt Under artiklar-fotoskolan här på Fotosidan också. Bla lite förklaringar om exponeringsteknik. Då har du lite att läsa medans du väntar på kameran.
Till alla er som klurar över vad det kan vara så kan jag berätta att kitobjektivet har 3,5 - 5,6 som största bländare. jag tror ett Sigma 18-50 2,8 eller ett KM 28-75 2,8 skulle bli bra för konsertbilder. Lite osäker på vad man behöver för brännvidd.....

Manuell fokus! Det var ett bra tips!
 
arnenym skrev:
Till alla er som klurar över vad det kan vara så kan jag berätta att kitobjektivet har 3,5 - 5,6 som största bländare. jag tror ett Sigma 18-50 2,8 eller ett KM 28-75 2,8 skulle bli bra för konsertbilder. Lite osäker på vad man behöver för brännvidd.....
Tyvärr räcker det nog inte så långt vid konserter, om man inte står på första raden vill säga. Helst är det väl en ljusstark långzoom som gäller, i alla fall om man vill ha närbilder, och då blir det dyyyrt:-( Men det kan det kanske vara värt? Bländare 2,8 vid de lite längre brännvidderna är nog i alla fall att föredra, särskilt eftersom man ju får mindre marginal att darra på ju längre brännvidden är.

Jag är själv amatör med bara några månader bakom mig när det gäller foto, men jag har insett att om jag ska kunna ta några vettiga bilder utan stativ inomhus så är det bländare 1,8 och högsta ISO som gäller, tyvärr. Det blir grusigt och kort skärpedjup, men ganska charmigt:) Av denna anledning har jag gett upp zoom i brist på tillräckligt ekonomi, och köpt ett par ljusstarka fasta gluggar istället, då jag gillar mycket att fota i kass ljus.

Antiskak hjälper givetvis mycket, så det kanske räcker med lite mindre bländare, men eftersom det är 5,6 vid längsta brännvidd hos kitobjektivet så kanske det inte räcker ändå.
 
Jag tror det står "A" för bländarautomatik på din kamera.
Ställ kameran på det och justrera så du får så lågt tal som det går med det objektivet.
Ställ kameran på något av dom högsta iso-talen.
använd inte onödigt högt om du inte behöver, blir mer brus i bilden.Stäng av blixt.
Prova i köket, eller gå ut på stan någon kväll och prova och fota folk som rör sig, kafe´ eller något, det funkar inte utan blixt om det är kolsvart.

Jag tror snart vi får se fin fina bilder här.

:)
 
Kom på en sak som du kanske inte tänker på, håll kameran still!!!!!
Kanske inte så lätt bland massa dansande folk,men skakar du det minsta i det mörkret utan blixt så blir det suddigt.
Kanske kan du hitta något att stödja kameran emot.
Jag kommer inte i håg vem som sa det,att blixtbilder blir skit,prova både med och utan.
Rätt exponerat med blixt så får du med allt stämmningljus och artisterna blir skarpa.
 
North skrev:

Jag kommer inte i håg vem som sa det,att blixtbilder blir skit,prova både med och utan.
Rätt exponerat med blixt så får du med allt stämmningljus och artisterna blir skarpa.

Detta stämmer, det kan vara svårt med blixt och ibland försvinner stämmningsljuset i bilderna, men det går att få till det med blixt, här Martina har du några av mina försök till blixtbilder (Canon 580 blixt)

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=458502

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=471000

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=473854

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=471010

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=473912

MVH / Kenneth
 
Kem skrev:
Detta stämmer, det kan vara svårt med blixt och ibland försvinner stämmningsljuset i bilderna, men det går att få till det med blixt, här Martina har du några av mina försök till blixtbilder (Canon 580 blixt)

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=458502

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=471000

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=473854

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=471010

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=473912

MVH / Kenneth


Mycket snygga bilder! Hur nära står du och vilka objektiv använder du?
 
arnenym skrev:
Mycket snygga bilder! Hur nära står du och vilka objektiv använder du?

Ahh -Tack!

När jag fångade dessa bilder stod jag på....6-10:e raden sisådär. Jag chansade här och tog med mig endast mitt fasta Canon 100/f2,8. Mitt Canon 50/f1,8 är annars alltid med på sådana hära shower. Står man i fotodiket är bla. 24-70 en bra pryttel i kameraväskan:)

/ Kenneth
 
Vad härliga ni är! Jösses vad ni skriver! Flås!

Miljoner bra tips att ta in, TACK!

Men min kamera ligger hemma och väntar på att fotokillen ska ringa.

Jag har efter att skummat alla inlägg (ska läsa igenom alla ordentligt i helgen) så har jag insett att ett ljusstarkare objektiv är på sin plats. Så jag SKA byta mitt 75-300 objektiv till ett sånt för ingen kostnad alls eftersom dom lurade mig. Jag sa flera gånger om mörker och så får jag med det objektivet? Visserligen var det ett "paket" mamma föreslog men man kan väl kläcka att det kommer att behövas ett annat objektiv?

Förresten, tål en kamera att vara ute i lite snö? Med tanke på det härliga vädret som har kommit till Skövde så vill man ju bara ut och ta härliga snökort!

Jag visade aldrig några bilder som ni säkert märkte..men, om det är nån som vill se kan jag lägga upp dom värsta! ;)

Jag ska försöka hålla kameran still i publikhavet framför Boppers! ;) Sist var det inte så fasligt många framför scenen, jag verkar vara ensam om att älska The Boppers! :)
 
Vet inte xakt vad du har för 75-300 mm objektiv. Att de har lurat dig är väl att ta i?

Nåväl jag tror du får svårt att byta ditt 75-300 mot ett ljusstarkare som t ex detta Minolta 70-200/2,8, snarare skulle jag som affärsidkare ge dig möjligheten att köpa till baka varan av dig, så att du inte upplever dig som lurad, vilket jag som leverantör skulle vara mån om.
 
Martiz skrev:
Förresten, tål en kamera att vara ute i lite snö? Med tanke på det härliga vädret som har kommit till Skövde så vill man ju bara ut och ta härliga snökort!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=51678

När det gäller dina problem så är det säkerligen inget fel på kameran. Försäljaren har inte heller lurat dig (är visserligen själv försäljare så jag vetifan om jag är partisk eller ej) eftersom din d5d är BETYDLIGT mycket bättre än vilken kompaktkamera som helst, särskilt i mörker. Kit-objektivet fungerar utmärkt att ta mörkerbilder med, jag har själv fotograferat flera teaterföreställningar och kyrkokörer med det. Naturligtvis kan det bli mycket BÄTTRE med ett mer ljusstarkt objektiv, men det blir fortfarande bra om man har koll på sina inställningar i kameran. Generellt sett kan man säga att allting ALLTID kan bli BÄTTRE när det gäller digitala systemkameror, det beror bara på hur mycket pengar man vill lägga på det. Ett ljusstarkare objektiv som du tycker är bra hade proffsfotografen med objektiv för 30 000:- tyckt varit mindre bra. Förstår du vad jag menar?

Lycka till!
 
Ja jag hävdar ju fortfarande att det är fel på kameran när den är långsammare än min vanliga när den står på autoläge med blixt. Då tycker jag att den ska motsvara en liten digitalkamera eftersom den är helt automatisk.

Sen förstår jag att man behöver veta väldigt mycket och ställa in manuellt för att det ska bli bra.

Men ni förstår hur det blev för mig. Går till fotoaffären. Jag vill ha en snabb kamera i mörker, som är snabbare än min lilla digitalkamera.

Så får jag välja mellan Konica Minolta och Canon, väljer Konica.

Kommer hem, kameran står på auto, jag rör ingenting. Börjar ta kort precis som vanligt för att testa mörker å sådär. Och det går i slowmotion. Kameran tuggar och blinkar och tar korten långsamt. Korten blir suddiga och allt är bara konstigt.

Då står man där med en kamera för 8000 och känner att den gamla hederliga digitalkameran slår den nya med hästlängder i mörker.

Så jag kan omöjligen ha ställt in fel när den stog på AUTO.

Men visst, jag kanske behöver ställa in allt möjligt för att få bra kort, men SÅ lång tid kan inte vara "rätt". Inte heller att mamma får dubbla glasögon när jag sitter ner i köket och ta kort. Alltså ännu mera stilla med kameran.

Men vi får se, ni har ju gett så bra tips så jag kan ju inte annat än att lyckas ganska bra med korten på mina stora idoler! :)

När jag får klara besked om min kamera. Vill inte hålla på å använda den nu när jag anser att det är fel på den och vill byta/få den lagad.
 
Bild tagen i under Göteborgskalaset i augusti 2004 föreställande Lena Philipson. Lång bak i publikhavet i mörker, endast scenbelysningen lyser upp.

Brännvidd 200 mm
Bländare 2,8
Tid 1/125 s
ISO 1600

Kamera Canon EOS 300D, handhållen och jag är skakig i händerna.

Med ett bildstabiliserande syste skulle ISO 400 kunnat användas istället för mindre gryniga bilder, alternativt kan bländare 5,6 användas.

Jag är övertygad om att med 75-300 optiken eller den andra medföljande 18-50(?) så kan det scenljus som finns utnyttjas med en rätt inställdkamera så att bilderna blir bra. Sannolikt är du stadigare på handen än vad jag är och får på såvis större marginaler.
 

Bilagor

  • crw_0771z..jpg
    crw_0771z..jpg
    25.6 KB · Visningar: 461
ANNONS