Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota i mörker
- Trådstartare Martiz
- Start datum
Martiz
Avslutat medlemskap
Vadå ställer i manuellt läge. Kan man ställa in slutartid och annat i autoläge? Äh, ingen idé jag försöker. Jag får läsa manualen noga någon dag när fotoaffären hört av sig angående kameran om det nu är fel på den blir jag väl av med den länge kan jag tro.
Jag trodde "auto" betydde auto och "P" betydde program, precis som "S" betyder slutartid? Iallafall står det så i min manual..
Jag trodde "auto" betydde auto och "P" betydde program, precis som "S" betyder slutartid? Iallafall står det så i min manual..
Kem
Aktiv medlem
Hej Martina!
Har läst tråden och jag ville bara visa en sak.
Första gången/gångerna jag fotade musik såg bilderna ut ungefär som du beskriver dina bilder.
Nu många shower senare kan det se ut så här (med samma kamera som när jag tog mina första skitbilder)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/555802.htm?set=lp
Testa detta som grundinställning i kameran.
Manuellt läge/800-1600 ISO/125-200 sek slutartid/f så litet bländartal som ditt objektiv erbjuder,OBS du kan behöva ganska ljusstarka objektiv! detta som grundinställning, ändra sedan efter ljustillgången.
Det kan vara fel på din kamera men för mig handlade det om erfarenhet och testa och sedan ännu mera erfarenhet
Lycka till och mejla gärna om du undrar över nåt.
Här hittar du alla mina musik-bilder!
http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/
/ Kenneth
Har läst tråden och jag ville bara visa en sak.
Första gången/gångerna jag fotade musik såg bilderna ut ungefär som du beskriver dina bilder.
Nu många shower senare kan det se ut så här (med samma kamera som när jag tog mina första skitbilder)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/555802.htm?set=lp
Testa detta som grundinställning i kameran.
Manuellt läge/800-1600 ISO/125-200 sek slutartid/f så litet bländartal som ditt objektiv erbjuder,OBS du kan behöva ganska ljusstarka objektiv! detta som grundinställning, ändra sedan efter ljustillgången.
Det kan vara fel på din kamera men för mig handlade det om erfarenhet och testa och sedan ännu mera erfarenhet
Lycka till och mejla gärna om du undrar över nåt.
Här hittar du alla mina musik-bilder!
http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/
/ Kenneth
Kem
Aktiv medlem
Läste att du gillade Boppers, i detta album som är fotat i nästintill obefintligt ljus (hopplöst läge kan man säga) nere i kulvertarna i Vadstena kloster har du en gammal Bobbers-Gitarrist med på bild
(han som är på den första bilden bla)
http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=89405
Ha de / Kenneth
(han som är på den första bilden bla)
http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=89405
Ha de / Kenneth
dumbo
Aktiv medlem
Visst är det så. P för "Program", S för "slutartid" osv.
I P så sköter kameran slutartid och bländare automatiskt, men man kan själv ställa in ISO-tal och vitbalans osv allt sådan. På många kameror kan man även bläddra bland olika kombinationer ab bländare/slutartid genom att rulla på inmatningshjulet.
Konserter är ett ganska knepigt motiv och man bör ha ganska bra förståelse för samspelet mellan slutartid, bländare och ISO-tal för att få ut det mesta ut kameran.
Jag har en Nikon D70 och den är, i mångt och mycket, likvärdig med D5D, men det är sällan resultatet blir som JAG vill ha det på auto och just konserter är ett motiv som kameran kommer att ha lite svårt att klara på egen hand med full automatik. Med full automatik används ofta matris/evaluerande mätning, eller vad det nu heter på Konica Minolta-språk. När kameran då mäter ljuset vill den att bilden som helhet ska vara "medelgrå", eftersom det ofta är stora kontraster och mycket utan scenen är mörk, så kommer kameran att välja en längre exponering än vad som är lämpligt och då kommer ansikten att blir alldeles för ljusa (överexponerade). Här får man då själv ta kontroll och mäta ljuset med centrumvägd eller spotmätning och mäta på tex ansiktet på någon på scenen.
Beroende på hur ljust det är på scenen så kommer det att krävas höga ISO-tal samt en ljusstark optik. Kan du komma nära scenen så är en 50mm ett billigt sätt att få ljusstyrka.
Om du inte redan gjort det, så läs igenom de artiklar som finns här på fotosidan,som du redan blivit tipsad om. En bok i ämnet är inte heller fel, även om det finns tillräckligt mycket skrivet på nätet, iaf om man är hyfsad på engelska, för att man inte ska behöva springa till bilblioteket, IMO.
Med lite bättre förståelse för fotografins grunder samt eventuellt ett ljusstarkare objektiv så kommer du att få resultat som vida överglänser det du fått med din kompakt.
Ang. dethär med "processing". Kan det vara så, som många varit inne på, att du har brusreduceringen på?
Eller skriver kameran så när den skriver ner saker till minneskortet? Har du testat att ta en bild under tiden det står "processing"?
Är det så att kameran jobbar med att skriva ner saker på minneskortet så ska det gå att fortsätta ta bilder ändå.
Edit:
Här ärlite bilder jag tagit på konserter. Bara som rent hobby.
Inställningar som jag använt finns i exifinformationen.
Winnerbäck är tanga på f/5.6 och ISO3200.
http://dumbo.mine.nu/photo/gallery/index.php?cat=3
I P så sköter kameran slutartid och bländare automatiskt, men man kan själv ställa in ISO-tal och vitbalans osv allt sådan. På många kameror kan man även bläddra bland olika kombinationer ab bländare/slutartid genom att rulla på inmatningshjulet.
Konserter är ett ganska knepigt motiv och man bör ha ganska bra förståelse för samspelet mellan slutartid, bländare och ISO-tal för att få ut det mesta ut kameran.
Jag har en Nikon D70 och den är, i mångt och mycket, likvärdig med D5D, men det är sällan resultatet blir som JAG vill ha det på auto och just konserter är ett motiv som kameran kommer att ha lite svårt att klara på egen hand med full automatik. Med full automatik används ofta matris/evaluerande mätning, eller vad det nu heter på Konica Minolta-språk. När kameran då mäter ljuset vill den att bilden som helhet ska vara "medelgrå", eftersom det ofta är stora kontraster och mycket utan scenen är mörk, så kommer kameran att välja en längre exponering än vad som är lämpligt och då kommer ansikten att blir alldeles för ljusa (överexponerade). Här får man då själv ta kontroll och mäta ljuset med centrumvägd eller spotmätning och mäta på tex ansiktet på någon på scenen.
Beroende på hur ljust det är på scenen så kommer det att krävas höga ISO-tal samt en ljusstark optik. Kan du komma nära scenen så är en 50mm ett billigt sätt att få ljusstyrka.
Om du inte redan gjort det, så läs igenom de artiklar som finns här på fotosidan,som du redan blivit tipsad om. En bok i ämnet är inte heller fel, även om det finns tillräckligt mycket skrivet på nätet, iaf om man är hyfsad på engelska, för att man inte ska behöva springa till bilblioteket, IMO.
Med lite bättre förståelse för fotografins grunder samt eventuellt ett ljusstarkare objektiv så kommer du att få resultat som vida överglänser det du fått med din kompakt.
Ang. dethär med "processing". Kan det vara så, som många varit inne på, att du har brusreduceringen på?
Eller skriver kameran så när den skriver ner saker till minneskortet? Har du testat att ta en bild under tiden det står "processing"?
Är det så att kameran jobbar med att skriva ner saker på minneskortet så ska det gå att fortsätta ta bilder ändå.
Edit:
Här ärlite bilder jag tagit på konserter. Bara som rent hobby.
Inställningar som jag använt finns i exifinformationen.
Winnerbäck är tanga på f/5.6 och ISO3200.
http://dumbo.mine.nu/photo/gallery/index.php?cat=3
Martiz
Avslutat medlemskap
Som sagt så är det fel på kameran. Alltså inget jag gjort fel, men säkert har jag gjort fel när jag har trasslat med manuella inställningar men när korten jag tog med autoläge blev så dåliga så var det som sagt något fel med kameran.
och "processing" skulle man inte ens få fram så han i fotoaffären sa att det förmodligen är fel på kameran.
och "processing" skulle man inte ens få fram så han i fotoaffären sa att det förmodligen är fel på kameran.
avslutat_bj
Aktiv medlem
Martiz skrev:
Som sagt så är det fel på kameran. Alltså inget jag gjort fel, men säkert har jag gjort fel när jag har trasslat med manuella inställningar men när korten jag tog med autoläge blev så dåliga så var det som sagt något fel med kameran.
och "processing" skulle man inte ens få fram så han i fotoaffären sa att det förmodligen är fel på kameran.
Hej och grattis till en fin kamera.
Är du säker på att det är fel på den? Jag får intrycket av att killen i fotoaffären inte verkade vara någon jätteexpert på systemkameror?
Det är inte alls konstigt att du blir missnöjd med dina första bilder med kameran. Det du har köpt är ett kompetent verktyg som kräver en hel del av användaren. En kompaktkamera är (oftast)byggd för att göra det bästa möjliga av en situation, men en DSLR gör vad fotografen säger, punkt och slut.
Du har skaffat ett kompetent, aningen svåranvänt, verktyg och raskt börjat använda det under extremt svåra omständigheter. Inte köper du väl en Formel 1-bil och kör nordsvenska rallyt utan körkort? Börja med lite "vackert väder"-bilder och testa lite olika inställningar på kameran. Inte för mycket, utan bara en inställning i taget, så att du kan bilda dig en uppfattning om hur kamerainställningarna påverkar bilden. Det är ju en digital kamera - du får resultat av experimenten direkt!
Under "Artiklar" här ovan kan du läsa Fotoskolan. Den rekommenderas varmt.
Lycka till och fota mycket!
avslutat_bj
Aktiv medlem
Martiz skrev:
Ska inte autoläget klara av att ta kort i ett väl upplyst kök utan att bilderna blir suddiga?
vill ni se bilderna så att ni förstår att det är fel på kameran?
Om kameran (eller motivet) rör sig under exponeringstiden så blir bilden suddig. Vilken tid och bländare använde du?
dumbo
Aktiv medlem
Ett väl upplyst kök är inte så ljust som ögat får dig att tro att det är. Ögat (och hjärnan) är oerhört bra på att anpassa sig, till skillnad från en kamera.
Om jag ska ta bilder inne i min lägenhet så får jag köra ISO800-ISO1600 och hålla mig till relativt korta brännvidder för att inte få skakningsoskärpa.
Om jag fotar utan blixt då.
Med blixt ser bilderna ut som skräp, men utav andra anledningar.
Om jag ska ta bilder inne i min lägenhet så får jag köra ISO800-ISO1600 och hålla mig till relativt korta brännvidder för att inte få skakningsoskärpa.
Om jag fotar utan blixt då.
Med blixt ser bilderna ut som skräp, men utav andra anledningar.
Nej, grejen är just den att autoläget inte tar några bilder. Det är du som gör det. Beroende på inställd brännvidd, maxbländare på objektivet och hur stadig du är på handen så kan det vara så att förutsättningarna inte medger frihandsbilder utan blixt.Martiz skrev:
Ska inte autoläget klara av att ta kort i ett väl upplyst kök utan att bilderna blir suddiga?
Det skadar inte om du kan visa lite bilder, men viktigare är att du berättar mer om vilka beslut kameran har tagit åt dig. Den informationen finns i bildfilen i form av Exif-data. Vet du vad det är och hur man får fram den?
Martiz
Avslutat medlemskap
Så autoläget ska inte ställa in allting automatiskt?
Jag höll kameran stilla och det ska vara bildstabilisator i kameran.
OM det är så att en systemkamera med autoläget på inte ens klarar av att ta ett simpelt kort i köket som min lilla digitalkamera hade klarat galant. Då är det ingen systemkamera jag ska ha, för om autoläget inte betyder att kameran automatiskt ställer in vad som behövs när det gäller ljus och annat vad betyder autoläget då?
Jag kan inte visa några bilder eller kolla någon information förrns senare idag, har inte kameran med mig på jobbet. (jag sitter i Arbetsförmedlingens växel för hela Sverige och och det ringer väldigt få arbetsgivare/myndigheter idag, så därför kan jag surfa på arbetstid)
Jag höll kameran stilla och det ska vara bildstabilisator i kameran.
OM det är så att en systemkamera med autoläget på inte ens klarar av att ta ett simpelt kort i köket som min lilla digitalkamera hade klarat galant. Då är det ingen systemkamera jag ska ha, för om autoläget inte betyder att kameran automatiskt ställer in vad som behövs när det gäller ljus och annat vad betyder autoläget då?
Jag kan inte visa några bilder eller kolla någon information förrns senare idag, har inte kameran med mig på jobbet. (jag sitter i Arbetsförmedlingens växel för hela Sverige och och det ringer väldigt få arbetsgivare/myndigheter idag, så därför kan jag surfa på arbetstid)
Senast ändrad:
avslutat_bj
Aktiv medlem
Martiz skrev:
Så autoläget ska inte ställa in allting automatiskt?
Autoläget ställer in ganska mycket på kameran, efter bästa förmåga.
Jag höll kameran stilla och det ska vara bildstabilisator i kameran.
Nej. Ingen håller en kamera helt stilla. Med halvlånga telen, sisådär 70mm eller längre, skakar en normal fotograf för mycket redan vid 1/125 sekund.
Bildstabilisatorn hjälper lite grann.
OM det är så att en systemkamera med autoläget på inte ens klarar av att ta ett simpelt kort i köket som min lilla digitalkamera hade klarat galant. Då är det ingen systemkamera jag ska ha, för om autoläget inte betyder att kameran automatiskt ställer in vad som behövs när det gäller ljus och annat vad betyder autoläget då?
Autoläget ställer in ganska mycket på kameran, efter bästa förmåga.
Testa:
1) Högsta ISO-tal. Det är väl 1600, antar jag?
2) S-läge, så att du väljer slutartid.
3) Kortaste brännvidd, alltså vidvinkel.
4) Minska slutartiden tills kameran protesterar därför att bländaren inte går att öppna mer.
Bättre?
avslutat_bj
Aktiv medlem
Martiz skrev:
[...] som min lilla digitalkamera hade klarat galant.[...]
Utan blixt?
Martiz
Avslutat medlemskap
Näe lilla kameran med men systemkameran skulle vara bra i dåliga ljusförhållanden UTAN blixt, så sa Konica Minolta representanten för blixten på systemkameran e hemsk, otroligt stark och störande och den får man tydligen inte rikta den rätt i ögonen?
Om ni tolkar allt ordagrant så visst jag höll kameran så stilla man kan. jag stog inte och skakade med flit för att kolla bildstabilisatorn, herregud om ni tror så lite om mig så strunta i att skriva.
Om ni tolkar allt ordagrant så visst jag höll kameran så stilla man kan. jag stog inte och skakade med flit för att kolla bildstabilisatorn, herregud om ni tror så lite om mig så strunta i att skriva.
Det kan vara en rimlig slutsats, men inte helt självklar. Nu när du redan har en systemkamera i din ägo tycker jag du skall ge den en chans. Det finns en liten inlärningströskel men när man kommer över den så ger det belöning.Martiz skrev:
OM det är så att en systemkamera med autoläget på inte ens klarar av att ta ett simpelt kort i köket som min lilla digitalkamera hade klarat galant. Då är det ingen systemkamera jag ska ha,
Diskussionsforum är bra för fördjupning eller för att lösa specifika problem, men det är en ganska dålig inlärningsmetod när man skall sätta sig in i nya sammanhang. En bok och lite lugn och ro är många gånger en bättre metod. Men det varierar naturligtvis beroende på vem man är. Problemet med diskussionsforum är att det blir många spridda bud så att man kanske tappar fokus på att uppnå målet.
Det finns många olika sätt att använda en kamera och inget är rätt eller fel. Men det du behöver lära dig inledningsvis är sannolikt att observera kamerans beslut om slutartider och att veta var dina och utrustningens gränser går för skarpa bilder. Du har fått en del goda råd hittills i tråden, men det gäller att ta fasta på dem och göra egna experiment för att se vad som fungerar.
Systemkameran har mångfalt större potential att ta skarpa bilder i svagt ljus än vilken kompakt som helst. Kompakter har andra fördelar, men just när det gäller den punkten kan du vara lugn över att systemkameran är bättre.
Det är få kompaktkameror som har så bra inbyggda blixtar som en systemkamera. Det viktiga är storleken på den och att den sitter långt från objektivet. På båda dessa punkter är så gott som alla systemkameror bättre än kompaktkamerorna.Martiz skrev:
blixten på systemkameran e hemsk, otroligt stark och störande och den får man tydligen inte rikta den rätt i ögonen?
Systemkamerorna har också inställningsmöjligheter för blixten. Är den t ex för stark går den i regel att dämpa.
Problemet med röda ögon kommer man dessvärre inte ifrån med inbyggda blixtar oavsett om det är kompakter eller systemkameror. Men problemet är i alla fall lite mindre med systemkameran genom att blixten sitter högre ovanför objektivet. Om du har kvar din kompaktkamera kan du ju ta några testbilder med båda kamerorna i samma situation så ser du det själv.
Similar threads
- Svar
- 19
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 0
- Visningar
- 651