Annons

Fota i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)
Martiz skrev:
Näe lilla kameran med men systemkameran skulle vara bra i dåliga ljusförhållanden UTAN blixt, så sa Konica Minolta representanten för blixten på systemkameran e hemsk, otroligt stark och störande och den får man tydligen inte rikta den rätt i ögonen?

Om ni tolkar allt ordagrant så visst jag höll kameran så stilla man kan. jag stog inte och skakade med flit för att kolla bildstabilisatorn, herregud om ni tror så lite om mig så strunta i att skriva.

Det var inte alls meningen att du skulle ta illa upp. Vi som skriver här försöker hjälpa dig att ta bättre bilder. Enda sättet att ta bra bilder i längden är att förstå hur kameran fungerar. Det är en knepig maskin som du har skaffat, och du har mycket att vinna på att lära dig grunderna, t.ex. genom att läsa Fotoskolan.

Och som sagt, ett väl upplyst kök är ganska mörkt. Kompaktkamerans blixt är säkert några dussin gånger starkare än köksbelysningen.
 
Martina!

Du har rätt kamera för att fotografera musik -tummis!!!

Låt dom laga den om det är fel på den och bara kör på sedan, du kommer att ha mycket roligt framför scenen med den kameran:) Kanske lite ljusstarkare optik kan behövas bara.

Fortsätt sedan i denna guldgruva av åsikter/tips på Fotosidan, jag har lärt mig MASSOR här i trådarna!

Lycka till.

/ Kenneth
 
Anledningen till att jag vänder mig hit är för att jag vill inte stå där och feppla med kameran och missa Mattes gitarrsolo och Ingemars Surfin Bird bara för att jag inte vet hur jag ska ställa in. (25/2 kommer Boppers än en gång hit till Skövde)

Och jag har ingen möjlighet att "testa" innan, visst jag kan åka till stället där de spelar innan och ta kort på nåt dansband typ Lasse Stefanz..men det känns lite tveksamt..;)
 
Klart du har möjlighet att testa. Det är ju bara att plåta på i hemmet och lära dig var gränserna går.

Har du inte viljan att lära dig är det dock kört, det måste du inse. Du måste också inse att det du har problem med inte handlar om skillnaden mellan en kompakt och en systemkamera, utan skillnaden mellan att fotografera med och utan blixt.
 
Jag har ju testat hemma i mörker och det var ju då den segade och jävlades på autoläget och med nattläget, båda med blixt.
 
Martiz skrev:
Jag har ju testat hemma i mörker och det var ju då den segade och jävlades på autoläget och med nattläget, båda med blixt.

En kamera kan möjligtvis sega, men den kan definitivt inte jävlas, eftersom den gör vad fotografen ställer in. Efter den första inlärningströskeln kommer du att uppskatta din kamera, det är jag säker på.

Ha lite tålamod, lite god vilja och en bra introduktion så löser det sig nog.

Kamerans manual och fotosidans Fotoskola är en bra introduktion, tycker jag.
 
Den jävlades eftersom den när jag stog på samma ställe ibland rasslade till och tog fort, och i nästa sekund står och tuggar och inte tar kort alls.

men som sagt, det där autoläget tycker jag ska motsvara en liten digitalkamera, alltså bara att trycka på knappen.

sen att jag måste lära mig kameran det har jag fattat, och jag tänker ge den en chans när den är lagad, eller vad dom nu tänker göra åt det..
 
Martiz skrev:
Anledningen till att jag vänder mig hit är för att jag vill inte stå där och feppla med kameran och missa Mattes gitarrsolo och Ingemars Surfin Bird bara för att jag inte vet hur jag ska ställa in. (25/2 kommer Boppers än en gång hit till Skövde)

Och jag har ingen möjlighet att "testa" innan, visst jag kan åka till stället där de spelar innan och ta kort på nåt dansband typ Lasse Stefanz..men det känns lite tveksamt..;)

Hej igen!

Eftesom det är lite tajt med tid för dig.

Kan du berätta lite om lokalen som dom skall spela i, i storlek 500-pers, 2000-pers, 50000-pers? Vet du eftersom du varit på deras shower tidigare om det är mycket gott ljus när dom spelar eller lite mörkare? Kan du länka till några bilder du vet som är från en show nyligen?

Så kan vi kanske hjälpa dig att ställa in kameran så att du kommer hem med godkända bilder iallafall:)

/ Kenneth
 
Tack för vänligheten! :)

Jag är ju ett troget Boppers-fan så jag har varit på flera spelningar och oftast är det många spotlights mest med rött, blått och vitt ljus.

Dom var på exakt samma lokal förra året och då tog jag bedrövligt dåliga bilder med min lilla kamera, jag kan ladda upp dom när jag kommer hem!

Lokalen är stor och mörk, vet inte hur många personer..men det är en typisk danslokal. (jag ska ju givetvis stå längst fram..eller iallafall andra raden..)
 
OK!

Så här gör jag! (Nu kan jag inte D5D till punkt och pricka så andra får skjuta in tips om det behövs)

Kameran i M (anuellt läge)

Viktigt 1.-Ställ in EN fokuspunkt, lämpligen i mitten, så att du alltid kan sikta exakt där du vill ha fokus. tryck ner avtryckaren halvvägs och låt kameran låsa fast fokus där du vill. håll tryckaren nertryckt och flytta sedan kameran så att....tex....en annan gitarrist kommer med i bilden som du vill, avlossa sedan skottet! I bilden jag länkade till tidigare på Roger P. Har jag först haft honom MITT i bilden för att låsa fokus och sedan (med avtryckaren halvvägs nedtryckt)flyttat kameran lite till höger och därefter avlossat skottet.
Här är bilden igen.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/555802.htm?set=lp

Viktigt 2.-Följ motivet med kameran om det är rörligt för att få skarpt huvudmotiv och bakgrunden oskarp, en annan härlig effekt får du om du inte följer med det rörliga motivet (läs springande gitarist tex) då allt annat blir skarpt men du får rörelseoskärpa på gitaristen.

Sedan till kamerainställningarna -

Jag kan tänka mig att detta är bra.
800 ISO/ 125sek/ f(bländare) 3,5 (om det är det lägsta talet och sedan att tänka på att inte zooma för mycket då du då får ännu mörkare bilder ju mer du zoomar (bländaren ändras.
kan tänkas att du måste köra på 1600ISO?

Nån annan med tips?

/ Kenneth
 
Martiz skrev:
Jag har ju testat hemma i mörker och det var ju då den segade och jävlades på autoläget och med nattläget, båda med blixt.

Nattläge fungerar på de flesta (alla?) kameror så att kameran försöker ta in både blixtljus och befintligt ljus. Den slår alltså en blixt OCH håller slutaren öppen så länge att det svaga befintliga ljuset räcker till för att även bakgrunden skall synas på bilden. Det fungerar alltså helt annorlunda än autoläget.

Blixten har en varaktighet på sisådär 1/10000 sekund, medan en halvmörk omgivning kan göra att den totala exponeringen blir flera sekunder lång.

Det kan mycket väl vara så att din kamera fungerar alldeles utmärkt. Utforska den i lugn och ro! Jag tvivlar starkt på att det är fel på den.

...och jag håller fast vid att den inte jävlas... :)
 
Senast ändrad:
Jag ska visa bilderna när jag kommer hem.

Han jobbar trots allt med kameror och när han tittade på mina 50-60 bilder som blivit dåliga så konstaterade han att det förmodligen är fel på kameran.

Om jag försöker ta kort i mörker och kameran tar fleeera sekunder på sig att bara ta kortet..då är det något som inte stämmer. Eller så är den sån, och då vill jag inte ha den. Eftersom önskade en kamera som var snabbar än min lilla kamera i mörker.

Ni som inte tror på mig om att det faktiskt är nåt fel på min kamera behöver inte skriva.
 
Martiz skrev:
Jag ska visa bilderna när jag kommer hem.

Han jobbar trots allt med kameror och när han tittade på mina 50-60 bilder som blivit dåliga så konstaterade han att det förmodligen är fel på kameran.

Om jag försöker ta kort i mörker och kameran tar fleeera sekunder på sig att bara ta kortet..då är det något som inte stämmer. Eller så är den sån, och då vill jag inte ha den. Eftersom önskade en kamera som var snabbar än min lilla kamera i mörker.

Ni som inte tror på mig om att det faktiskt är nåt fel på min kamera behöver inte skriva.

Tycker du kan börja med att ändra lite på din attityd och visa lite tacksamhet!

Folk försöker faktiskt ge tips och råd här! Det handlar inte om att vi misstror att det faktiskt kan vara fel på din kamera.

Men du måste hjälpa till lite också. Du kan ju börja med att ge oss lite mer detaljer av vilka inställningar du använt... Då kan vi också avgöra om det verkar vara fel på din kamera eller om problemet ligger i användandet av kameran.
 
Jag tackar ALLA som har svarat på mina frågor men INTE dom som misstror mig och tycker jag borde läsa på innan jag skriver här!! (som vissa gör om du hade läst ordentligt)

Och jag skrev att jag kan inte kolla nånting förrns jag kommer hem.
 
Martiz skrev:
Jag tackar ALLA som har svarat på mina frågor men INTE dom som misstror mig och tycker jag borde läsa på innan jag skriver här!! (som vissa gör om du hade läst ordentligt)

Och jag skrev att jag kan inte kolla nånting förrns jag kommer hem.

Jodå, jag har läst ordentligt och specifikationer kring tider osv har efterfrågats även tidigare i tråden utan att vi delgivits dessa.

Att det kan vara bra att läsa på grunderna ÄR ETT TIPS, inget som handlar om misstroende. Du klargör ju redan i första inlägget att du är amatörernas amatör och undrar om du är ett hopplöst fall, så att läsa på är ju bara ett steg i rätt riktning. Om du bara ville få det bekräftat att det var fel på din kamera kunde du väl ringt till Konica Minoltas support?
 
Martiz skrev:
Jag tackar ALLA som har svarat på mina frågor men INTE dom som misstror mig och tycker jag borde läsa på innan jag skriver här!! (som vissa gör om du hade läst ordentligt)

Och jag skrev att jag kan inte kolla nånting förrns jag kommer hem.

Du får uräkta Martina men några av oss tror faktist det är fotografen som gör fel inte kameran. Att ta bilder i mörka förhållande är svårt, nästa omöjligt om det är tillräckligt mörkt. Du pratar om att kameran måste vara trasig för att det tar flera sekunder för att ta en bild. Detta är inte ovanligt om man är innomhus och endast har svag elbelysning i rummet.

Men med din ton så slipper du snart våran hjälp, alla andras också troligtvis.
 
Jag tvivlar inte ett dugg på de fakta du räknar upp. Däremot försöker jag och flera andra hjälpa dig att tolka dessa fakta. Det är väl inget konstigt med att du behöver hjälp i början? Fotohandlaren är säkert vänlig, men att bedöma en kamera genom att titta på bilder är minst sagt svårt. Hör gärna av dig och berätta vad som var fel med kameran, om det är så.

Som flera personer har försökt förklara för dig, så måste du förstå grunderna i fotografering. Din nya kamera är relativt bra i dåliga ljusförhållanden, men den kan ju inte trolla. Visst är den, utan blixt, bättre än din digitalkompakt utan blixt, men hur ser kompaktens bilder ut om du inte använder blixten? Ännu sämre, eller hur?

Ibland behövs det ju långa tider. Jag sökte på "natt" bland fotosidans bilder och hittade en trettiosekunders:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/557907.htm?set=lp

Du behöver inte alls läsa på innan du frågar. Däremot kan det vara bra att ta till sig en del svar.

Med fortsatt vänliga hälsningar
/Bengt
 
Nu börjar det här låta riktigt löjligt! Hur fasen ska nån kunna avgöra om kameran är trasig genom att titta på bilderna??? Personen i fotoafärren måste vara en riktig klåpare som inte vet ett smack själv, för annars skulle han/hon givetvis prova själv!

Sen förstår jag inte hur du tror att du ska klara av en tekniskt avancerad apparat utan att läsa manualen! Det går ju inte begriper du väl? Varför ha en systemkamera om man bara ska fota i autoläge? Då beter den ju sig som en kompaktkamera, och det vill då inte jag i alla fall.

LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄS manualen! Du kan ju inte klaga på produkten för att du gör fel!

Jag skulle se till att använda dessa inställningar:

INTE manuellt läge, eftersom det tar onödigt lång tid att ställa in bländare och slutare själv.
Jag skulle använda tids- eller bländarautomatik, och för att få korta tider utan blixt när det är mörkt så hamnar man då på ISO 1600 eller mer, full bländaröppning (vilket kanske inte ens räcker med det objektiv du har?), och antiskak påslagen.
Vill du ta flera bilder i snabb följd skulle jag stänga av brusreduceringen. Den ska inte kopplas in förrän vid en sekunds slutartid, men den segar ändå ner kameran.

Sluta gnäll nu och ge dig fan på att lära dig hur det funkar istället:)
 
Det här hittade jag när jag läste hela tråden nyss.

Martiz skrev:
Jag trodde "auto" betydde auto och "P" betydde program, precis som "S" betyder slutartid? Iallafall står det så i min manual..

Visserligen har jag inte använt en Konica Minolta, men på alla andra kameror står A för Aperture.

Läs manualen. Och Fotoskolan.
 
På KM finns det:

Grönt P = 100% Auto, inget lämnas till användaren
Vitt P = Exponeringsutomatik, iso, bildkvalite och annat bestäms av användaren
S = Shutter priority, bländare styrs av kameran resten av fotografen
A = Apature Priority, tiden styrs av kameran, resten av fotografen.
M = manual, allt styrs av fotografen, svårt läge om man inte har gott om tid och gärna en extern ljusmätare.

Sedan tror jag det finns några motivprogram på D5D, men dessa har jag alrdig lärt mig eller använt.
 
ANNONS