Annons

Fota i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

Martiz

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har sökt lite i gamla diskussioner men inte hittat vad jag letar efter.

Jag har en Konica Minolta Dynax 5D som jag för tillfället är mycket missnöjd med.

Jag valde att köpa en digital systemkamera för att min lilla digitalkamera var så långsam när jag fotade när The Boppers spelade på olika ställen. Ni vet, mörkt runt omkring men med massa spotlights på scenen och lite rök. Det tog så lång tid mellan varje bild och blev rekommenderad att köpa en systemkamera eftersom dom skulle vara SÅÅ snabba.

Så jag kommer hem och provfotar i mörker med lite ljus. Och det segar otroligt mycket! Det står "processing" mellan varje bild och blixtrar väsnas innan det blir något foto.

Så det blir först väsen och en massa blinkande från blixten, sen äntligen tas kortet, då står det processing länge. SEN kan jag ta nästa kort. Så min lilla digitalkamera är mycket fortare.

Mannen från Konica Minolta sa att det var en toppenkamera som var bra även i dåliga ljusförhållande. :(

Jag är amatörernas amatör och fattar noll när det gäller det mesta som ni skriver om :) men jag vill mer än gärna lära mig hur jag ställer in för att det ska bli snabbt och ljust.

Sen undrar jag, jag har provat att ställa in slutartid (läst i manualen) men det blir så mörkt..då provad jag att ställa in nånting annat, men då blev det så kornigt.

Är jag ett hopplöst fall så att fotoskola e min enda lösning? ;)

Tack på förhand!
 
1. Blixten har säkert någon form av röda ögon/hjälpljus för autofokusen, eftersom den blinkar snabbt innan bilden tas.

2. Att det står processing, beror säkert på att du har någon form av brusreducering inkopplad.

3. At bara ställa in slutartiden rakt av fungerar inte, det krävs lite förståelse för hur en kamera fungerar.

Är jag ett hopplöst fall så att fotoskola e min enda lösning? ;)

Tjaa.. åtminstonde bör du läsa en bok, eller som sagt en grundkurs är nog bra.
 
Slutartid och bländaröppning går hand i hand. Om du har maximalt öppen bländare och bara sänker slutartiden räcker inte ljuset till för att få en välexponerad bild. Det andra alternativet som du gjort är troligtvis öka känsligheten med ett högre ISO-tal. Detta gör bilden kornigare.

Du kan ju börja med att titta på artiklarna här på forumet, där går man ganska raskt igenom de flesta delar.

http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

Är kanske en bra start om du är intresserad.
 
Först av allt, ingen konsumetkamera klarar av riktigt mörka miljöer. Men med dagens DSLR så är det möjligt att fotografera i hyffsat mörka miljöer om man gör rätt.


- Öka Iso till 1600 eller 3200
- AF kan vara besvärlig och inte låser om det är för mörkt, gå över till manuell fokus så sparar du tid.
- Den inbugda blixten är du nog inte hjälpt av så tillvida du inte står nära scenen <5m, antinge så försöker du utan blixt eller så skaffar du en kraftfullare. Gärna som fungerar via fjärrstyrning och därmed kan placeras närmare scenen i förväg.
- Stäng av Antibrus funktionen, men å andra sidan så kopplas den förrst in vid exponeringar över 1, och det är på tok för lång tid för handhållet.
 
"Jag valde att köpa en digital systemkamera för att min lilla digitalkamera var så långsam när jag fotade när The Boppers spelade på olika ställen. Ni vet, mörkt runt omkring men med massa spotlights på scenen och lite rök. Det tog så lång tid mellan varje bild och blev rekommenderad att köpa en systemkamera eftersom dom skulle vara SÅÅ snabba."

Med kameran i manuellt läge mäter du in ljuset på artisten och ställer lämplig bländare och slutartid, samt justerar ISO-talet tills du får önskat resultat. Lämpligt är gissningvis att välja den största bländaröppningen du har tillgång till, en slutartid som hyfsat fryser artisten och sedan ett ISO-tal som gör att ljusmätningen blir korrekt på artisten. Om möjligt hitta även ett ljusstarkare objektiv, t ex 50/1,8 eller 200/2,8 vilka klarar ett par steg med mindre ljus på samma slutartid eller ISO.tal. Aktivera AS i kameran vid frihandsfoto. Konserljuset bör räcka och kan ge fina kontraster och färger mellan beckmörkt och ljust som i kyrkan. Förslag på slutartid inte längre ään 1/15 s. Dock har alla kameror begränsningar, så ock systemkameror.


"Så jag kommer hem och provfotar i mörker med lite ljus. Och det segar otroligt mycket! Det står "processing" mellan varje bild och blixtrar väsnas innan det blir något foto. Så det blir först väsen och en massa blinkande från blixten, sen äntligen tas kortet, då står det processing länge. SEN kan jag ta nästa kort. Så min lilla digitalkamera är mycket fortare.
"

Kamerans brusreduceringsfunktion kan vara inkopplad och en sådan kan träda ikraft på långa slutartider, typ 1 s eller mer. Den inbyggda blixten gör ingen nytta på koncerfoto om än i andra sammanhang än som upplättningsblixt i mot- och medljus en sommardag.



"Mannen från Konica Minolta sa att det var en toppenkamera som var bra även i dåliga ljusförhållande. :("

Kameran är betydligt bättre i dåliga ljusförhållanen än vad din digitalkompakt är, därför att den bättre sensorer som skapar renare bilder. En digitalkompakt är vanligen användbar upp till ISO 200, din till ISO 800 utan att du störs av bildbrus. En fördubbling av ISO-talet innebär en halvering av ljusbehovet.


"Jag är amatörernas amatör och fattar noll när det gäller det mesta som ni skriver om :) men jag vill mer än gärna lära mig hur jag ställer in för att det ska bli snabbt och ljust.

Sen undrar jag, jag har provat att ställa in slutartid (läst i manualen) men det blir så mörkt..då provad jag att ställa in nånting annat, men då blev det så kornigt.

Är jag ett hopplöst fall så att fotoskola e min enda lösning? ;)"


Ett besök på stadsbiblioteket och där i låna eller läsa en bok om fotografering är råd som jag brukar ge. Det finns böcker av PEr Lundqvist och Ulf Sjöstedt som används vid fotokurser. En bok heter "Foto min hobby" och den beskriver de olika sambanden, samt har ett helt avsnitt om svartvit framkallning, vilket är en intressant kuriosa i dagens digitala värld. Dock är principerna för fotografering densamma för elektronisk som filmbaserad exponering.

Ett tips till på vägen är att titta på bilder och försöka klura ut hur de är exponerade och se om du kan göra liknande bilder själv. Ett sätt att förstå och praktisera kunskapen med egna övningsuppgifter och försöka lösa dessa.

Lärdom av kunskapsinhämtning och praktikiska övningar relaterade till det egna behovet är i mitt tycke den väg jag lär mig bäst på.

Välkommen och lycka till med en facsinerande hobby
 
Tack för ditt svar Roland!

Tyvärr är det ju så att de två herrarna sa att systemkameror är snabbare än kompakta digitalkameror, och jag frågade speciellt om snabbhet med blixt i mörker. Så jag ska dit och klaga idag. Visst det kanske blir snabbare men om jag ska stå där och ställa in 3-4 olika saker innan varje bild (ljuset förändras ju hela tiden på scenen) så tar jag hellre min digitalkamera som tar snabba bilder jämfört med den här som bara segar på autoläget.

Och jag menar inte totalmörker, det är ju ljust på scenen. Men jag kan inte vänta tills slutet av februari för att kolla om den funkar då, den funkade iallafall inte i min mörka hall med upplyst badrum!

Jag får väl hoppas att han kan visa mig på plats hur man ställer in. Annars blir det typ allmänna reklamationsnämnden eller så byter jag den mot en videokamera.
 
Senast ändrad:
Systemkameran är snabbare så tillvida AutoFokusen får fäste på motivet. Prova att köra manuel fokus och se till att slutartiderna är mindre än 1/25.

Då skall du se att slutaren bör rasla på direkt efter avtryck, nästa bild bör du kunna ta inom en sekund.
 
Men det räcker inte med att ställa in slutartiden på 1/25 alltså? För när jag gjorde det blev bilderna kolsvarta, sen ställde jag in bländarförval så det blev ljusare men då blinkade det bara för att det var fel inställt. Att man skulle justera så att allt lyste med ett fast sken.

Och jag ställde in ISO på högsta..
 
Att det tar lång tid är med all säkerhet tack vare att du får långa tider, det är inget fel på kameran och den är med all säkerhet snabbare i sin process än de allra flesta kompakter på marknaden!

Läs på lite grunder kring kamerans funktioner, artikeln ovan är ett steg i rätt riktning.

Lär du dig sedan att hantera ljuset och mäta det korrekt komemr du märka att du inte behöver stå och ställa in 3-4 saker inför varje bild.

Men vill du hellre ta den enkla vägen och lämna tillbaka kameran och fortsatta vara begränsad av kompakten så är det väl så... Kanske bör man bestämma sig lite för vad man är intresserad av innan man skaffar en Dslr? Att byta till en videokamera tyder ju på en viss osäkerhet gällande intresset...
 
Martiz skrev:
Men det räcker inte med att ställa in slutartiden på 1/25 alltså? För när jag gjorde det blev bilderna kolsvarta, sen ställde jag in bländarförval så det blev ljusare men då blinkade det bara för att det var fel inställt. Att man skulle justera så att allt lyste med ett fast sken.

Och jag ställde in ISO på högsta..

Att det blinkar betyder att bilden inte blir exponerad så som ljusmätaren vill ha det! Därmed inte sagt att den alltid visar hur du vill ha det! Detta framgår om man läser lite på lite om ljusmätning.
 
Martiz skrev:
Hej!

Jag har sökt lite i gamla diskussioner men inte hittat vad jag letar efter.

Jag har en Konica Minolta Dynax 5D som jag för tillfället är mycket missnöjd med.

Jag valde att köpa en digital systemkamera för att min lilla digitalkamera var så långsam när jag fotade när The Boppers spelade på olika ställen. Ni vet, mörkt runt omkring men med massa spotlights på scenen och lite rök. Det tog så lång tid mellan varje bild och blev rekommenderad att köpa en systemkamera eftersom dom skulle vara SÅÅ snabba.

Så jag kommer hem och provfotar i mörker med lite ljus. Och det segar otroligt mycket! Det står "processing" mellan varje bild och blixtrar väsnas innan det blir något foto.

Så det blir först väsen och en massa blinkande från blixten, sen äntligen tas kortet, då står det processing länge. SEN kan jag ta nästa kort. Så min lilla digitalkamera är mycket fortare.

Mannen från Konica Minolta sa att det var en toppenkamera som var bra även i dåliga ljusförhållande. :(

Jag är amatörernas amatör och fattar noll när det gäller det mesta som ni skriver om :) men jag vill mer än gärna lära mig hur jag ställer in för att det ska bli snabbt och ljust.

Sen undrar jag, jag har provat att ställa in slutartid (läst i manualen) men det blir så mörkt..då provad jag att ställa in nånting annat, men då blev det så kornigt.

Är jag ett hopplöst fall så att fotoskola e min enda lösning? ;)

Tack på förhand!

Om du verkligen skulle vara ett hopplöst fall så skulle det nog inte räcka med en fotoskola heller ;)
Nu verkar du inte vara det så då kan jag hålla med om den som sa att du ska gå till ett bibliotek och låna en bok om foto.

När blixten väsnas sådär så skickar den iväg en mängd småblixtar för att kunna ställa in af och blixtstyrka. Ju längre bort motivet är och ju mörkare det är desto mer sprakar det.
Att det sen blir ett processmeddelande har jag inte varit med om om jag kört på kortare slutartider än 10 sekunder! Och så lång tid använder du väl inte för att ta konsertbilder?
Kan det vara nåt fel på minneskortet?


Jag har, precis som du, köpt en KM 5D för att kunna plåta konserter och andra "ljusskygga" verksamheter. För mig fungerar det utmärkt både med och utan blixt. Jag ställer in kameran på iso 800 eller 1600 (tycker att 3200 blir för brusigt) och sen använder jag antingen tidsförval upp till 1/60 eller P läget.
 
Senast ändrad:
Martiz skrev:
Jag skrev inte här för att få kommentarer om mitt köp eller hur jag tänker göra med min kamera.

Förvisso inte, men du talar ju om att häva köpet etc. Poängen är ju att det med all sanolikhet inte är i kameran eller tekniken som problemet sitter. Det blir alltså inte bättre genom att byta till en annan kamera.

Inget illa menat med det!

Kan tipsa om National Geographics bok "Den stora fotoguiden", den är billig och är en bra grund att stå på i sitt fotograferande.
 
Killen i fotoaffären trodde det var något fel på kameran så han skulle prata med någon annan förmodligen Konica Minoltagubbe och ringa mig senare i veckan.

Han fick se bilderna (suddiga, suddiga, och konstig färg) och med min beskrivning om hur seg den var så var det förmodligen fel på kameran..
 
Martiz skrev:
Killen i fotoaffären trodde det var något fel på kameran så han skulle prata med någon annan förmodligen Konica Minoltagubbe och ringa mig senare i veckan.

Han fick se bilderna (suddiga, suddiga, och konstig färg) och med min beskrivning om hur seg den var så var det förmodligen fel på kameran..

Där ser man... Hoppas det fixar sig då! Under tiden kan du ju förkovra dig i fotolitteratur ;-)...
 
Spontant låter det ju som om du har för långa slutartider ö h t. Kör du på automatprogram (brukar kallas för P-läget)? Kanske prova m att ställa in på AV-läge dvs att du ställer in största möjliga bländare ditt objektiv klarar t ex f5.6 och sedan höja ISO talet till max. Detta behöver du bara ställa in en gång och sedan fota på, kameran väljer då lämplig slutartid. Kolla gärna vad slutartiden blir på varje bild står det t ex 5.6 och 1/125 så betyder det 5.6 i bländare och 1/125 dels sekund i slutartid.

Men det kanske ändå blir lite väl långa slutartider då f5.6 inte är speciellt ljusstarkt alls. Ett ljusstarkare objektiv kanske är lösningen? Minst f2.8 i största bländare.

Med en digitalsystemkamera kan du normalt ta mycket bättre bilder än m en digitalkompakt. Däremot krävs det ofta att man vet lite vad man sysslar med. Hajjar detta m slutartid/bländare etc. Men det är ju bara att fråga på här på Fotosidan! Inga frågor är för dumma har jag lärt mig...
 
Jag tror att man skulle tjäna mycket på att byta till ett ljusstarkare objektiv!

Boppers,,,,,
Jag sjöng o lira trynorgel i förbandet när dom spelade på Bålsta Car Club nån gång på 80-talet....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.