Nu har jag inte fotograferat nattlandskap utan ljusmätare, men jag kan försöka ge några råd ändå:
Tag med en ficklampa, eller hellre en pannlampa, och kolla att det verkligen inte går utläsa någon info på den digitala ljusmätaren. Detta skulle ju onekligen underlätta. Tänk dock på att analog film inte exponerar linjärt med tiden, med ökande exponeringstid sjunker filmens ljuskänslighet, reciprocitetseffekten. Du får därför lägga på mer tid på ljusmätarens utslag om du vill få en exponering som på dagen. Å andra sidan är det ju natt och då förstärks ju nattkänslan av underexponering.
Om du inte får några tider med ljusmätaren får du fotografera på känn och försöka gardera dig med alternativexponeringar. Ljuset kan variera kraftigt från ganska ljust om det ärr fullmåne, till ganska svagt om det är en månfri natt. Tag alternativexponeringar med två steg emellan, dvs exempelvis 15 sek, 1 min, 4 min och 16 minuter. Vill du slösa mer med filmen så tar du exponeringar för varje steg. Använd stora bländare, runt 2,8. Du behöver inte använda ljuskänslig film, använd den du brukar köra med i vanliga fall. Med bländare 2,8, ISO 200 och tider mellan 15 sek och 16 minuter borde du komma i närheten av någon vettig exponering. Är månen uppe, eller om det kommer ljus från näraliggande gatbelysningar och i stadsnära miljöer kan du skippa 16 minuters exponeringen och köra en på 4 sekunder i stället åt andra hållet. På detta vis får du prova dig fram tills du får en känsla för vilka exponeringar du skall ha, anteckna exponeringarna och ljusförhållandena för varje bild så du har något att falla tillbaks på till nästa försök sedan du sett de färdiga bilderna.
Om du har stjärnor med i bild så blir det lite annorlunda då dessa blir utdragna till streck vid för långa exponeringstider, då de rör på sig. I detta fall kan man inte exponera längre än ungefär 600 delat med brännvidden, alltså har du ett 28 mm objektiv kan du exponera max 600/28 =21 sekunder (gäller för fullformat, för crop får man multiplicera brännvidden med cropfaktorn). För att komma ner i dessa tider kan du behöva både ljusstark film och största bländare.
Har du en Olympus OM2-kamera (analog) är det bara att trycka på knappen och glädja sig åt de fina bilderna, då denna exponerar med automatik upp till ca 2 minuter.
Annars är som redan sagts digitalt helt överlägset analogt vid denna typ av motiv, då man får omedelbar feedback på den valda exponeringen och slipper reciprocitetseffekt.