Annons

Fota i direkt klart solljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Rickard

Aktiv medlem
Hur gör ni då det är klart solljus utomhus?
Själv tycker jag risken för utfrätta partier ökar vid vissa fall även hur kort slutartid du än väljer, eller inbillar jag mig :) Sen tycker jag färger och kontrast ser förjävligt ut en del gånger också. Bäst blir ju då det är lite halv soligt och lite mulet tycker jag, men jag kanske inte gör rätt alla ånger?

Så vad är erat recept till fotografering när det är klart solljus?

I fullt solljus så ha solen snett bakom dig. 30-40 grader brukar funka bra. Underexponera och lätta sen upp skuggorna i PS.
Annars kan man få fina siluetter med solen rakt i linsen, men det var kanske inte det du eftersträvade. Och som Gio skrev, fyll i med blixt.

Problemet är att du måste fylla i med så in i helsicke mycket blixt vid sommarsol mitt på dagen!

Kontrasten kan bli enorm. Försök mildra problemet med ett moln som diffusor om du kan! Gå upp tidigare på morgonen! Lägg dig senare på kvällen! Ta en siesta mitt på dagen så att du inte blir frestad att fotografera! Och måste du fotografera i fullt solljus, var medveten om att skuggor som inte ser så farliga ut för ögat kommer att bli kolsvarta och planera bilden därefter. En del skuggor kan man försöka "gömma" eller lägga där de stör mindre genom att förändra kompositionen. Medljus eller motljus fungerar bäst.

Några intryck från en glad amatör!

/Pontus

Okej, tack alla! Då vet jag att det är fler som tycker det är svårt att fota i klart solljus och inte bara jag ;)

Pontus: Gillar dina bilder!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar