Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota hus? Hjälp...

Produkter
(logga in för att koppla)

Pramfors

Ny medlem
Jag har blivit förfrågad att fota nybyggda hus som ska ut på en hemsida sen, personen som frågade vill ha ca 10-15 bilder och vill ge ersättning.

Min första fråga är hur mycket skulle man kunna ta som en rimlig peng per bild? jag har ingen speciell erfarenhet av att fota just hus...har ju mest fotat djur, natur och människor...
Sen undrar jag om någon har lite tips, på t.ex vinklar, vilka delar av huset som är finast att fota osv?

Otroligt tacksam för svar! :)

Okej..men personen som frågade undrade vad jag villa ta per bild,
sen känner jag henne lite också, så villa endå inte ta så jätte mkt..

Om jag vore du skulle jag säga 1500 spänn för jobbet + eventuell resersättning.
Jag förmodar att det är en företagare som beställer och då är förlåt uttrycket 1500 spänn en skitpeng, så hon kommer inte tycka du ockrar. Betänka att det tar ett par timmar att fota och sen minst lika mycket att snygga till och leverera bilderna.
Observera att detta är MYCKET billigt i jämförelse med vad en etablerad fotograf skulle ta. Du lämnar väl också bilderna med fulla rättigheter att göra vad hon vill med dom. Då är det REA med 1500 spänn.
Om du säger ett pris per bild kanske hon sen säger att hon bara vill ha en bild. Det blir ingen bra affär för dig. Bättre då att säga 1500 spänn så får du minst 10 bilder, förmodligen mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar