Annons

Fota hockey med Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoffa

Medlem
Hejsan, vill börja med att säga att fasen vad mycket bra tips man får när man läser här i forumet.

En sak som jag blir lite bekymrad över är alla olika tips hela tiden. Alla verkar ha sin egna små inställningar på kameran, och det kan man ju förstå.

Jag är nog av den sorten som gärna använder Auto-läget på kameran allt för ofta, men nu har jag gett mig f** på att jag ska lära mig att köra kameran på manuellt läge.


Nu till mitt lilla problem.

Jag var och provade att fota på en hockey match idag, och det gick inge vidare. I displayen på kameran så såg bilderna helt ok ut, men när jag sedan kollade hemma på datorn så var bilderna väldigt konstiga. Dels så hade jag nästan ingen skärpa på nån av bilderna, och när jag väl hade skärpa så hade jag det på sargen bakom spelarna. Sen var färgen på isen allt annat än vit.

Jag har ganska bra klämm på detta med slutare och bländare (efter mycket testande), men när ni skriver att jag man mäta vitbalansen mot isen osv, då hänger jag inte med.

Jag vill helt enkelt veta hur jag ställer in min Canon 10D med Canon EF 75-300mm f/4-5.6III USM på bästa tänkabara sätt för att få bra hockey bilder. Jag ska iväg i morgon (3/1) igen och testa. Jag fotar i nya Läkerol Arena i Gävle.

Jag skulle bli mer än överlycklig om nån kunde hjälpa mig en bit på vägen. Gärna nån som har erfarenhet av just hockey fotografering.

Jag skickar med en bild på hur det blev idag - man skäms lite av att visa den....men men.

Delen till vänster på bilden är orginal medans jag har använt Autonivåer i Photoshop på den högra delen.

Snälla hjälp mig.

God Fortsättning på nya året.

// Jimmy Pettersson
 

Bilagor

  • hockey.jpg
    hockey.jpg
    42.7 KB · Visningar: 1,099
För ljussvagt objektiv->inte tillräckligt kort slutartid->rörelseoskärpa.

Har du möjlighet att höja ISO ytterligare?

För att underlätta vitbalansproblem kan man ju alltid fota i RAW och pilla rätt på vitbalansen efteråt.
 
TobbeMannen skrev:
För ljussvagt objektiv->inte tillräckligt kort slutartid->rörelseoskärpa.

Har du möjlighet att höja ISO ytterligare?

För att underlätta vitbalansproblem kan man ju alltid fota i RAW och pilla rätt på vitbalansen efteråt.


Hej, du menar att jag är tvungen att byta objektiv för att kunna fota hockey ?
 
Normalt sett är det ganska svag belysning och då är det svårt att få ett sånt ljussvagt objektiv att räcka till när spelarna rör sig så snabbt. Jag har inte fotat ishockey men misstänker att det är väldigt likt innebandy som jag fotat en del. Där vill jag ha slutartider på MINST 1/500 för att frysa rörelserna ordentligt. Det är svårt på bländare 4-5 i dåligt ljus... Jag använder en 85mm f/1.8 för innebandy. Ibland är brännvidden för kort och jag måste croppa bilderna en hel del men hellre det än att alla bilder innehåller rörelseoskärpa...
 
Hallå där
Jag har ju också en gammal hederlig 10:a... problemet är ju dels objektivets ljusstyrka, kombinerat med att kameran faktiskt inte är så ohyggligt snabb - autofokusens snabbhet inverkar ju också - man måste vara rätt bra på att panna och fokusera om.
Brukar låsa skärpan på stolpe/ribba typ och det händer att de gör mål just då;o).
Dra upp ISO till 1600 (brusigt blir det), lägsta bländartal och testa slutartiderna 1/125 och snabbare.
Det brukar ju vara rätt bra lyse i ishallar och jag har klarat mig med ISO 800, men då med ett 70-200 2,8 iof.
Tycker att AWB fungerar ganska bra på 10:an, men testa att vitbalansera manuellt mot isen. Blåstick är i regel lättare att korrigera i efterhand än röd/gulstick.
Sen skulle jag kunna skriva ytterligare en roman om inställningarna jag använder på jobbgrejerna, men det gör jag bara om du frågar om det;o)

Hade - Ulrika
 
gobananas skrev:
Hallå där
Jag har ju också en gammal hederlig 10:a... problemet är ju dels objektivets ljusstyrka, kombinerat med att kameran faktiskt inte är så ohyggligt snabb - autofokusens snabbhet inverkar ju också - man måste vara rätt bra på att panna och fokusera om.......

Hade - Ulrika

Hej Ulrika, tack för att du svarade med ett så bra inlägg. Det uppskattas alltid.

Som jag skrev i mitt inledande meddelande så är jag i fasen av att lära mig fota helt manuellt.Görainställningarna själv. Jag antar att det är testa testa och åter testa som gäller för att hitta sina egna favvo inställningar. Jag har en fundering, jag har provat och vitbalansera själv mot isen men har liksom inte fått nåt kläm på det riktigt. Tar man bilden emot isen i auto läge då ? och sen ställer in vitbalansen efter den ? (dum fråga kanske men, frågar man ingen så får man inget veta)

// Jimmy
 
Ja precis - och sedan in i menyn för att välja egen vitbalans.
Testa också att använda Kelvingrader. Jag kan inte temperaturerna i ryggraden, men jag brukar börja med 2800 i ett rum med glödlampsbelysning osv osv.
...och sedan är det bara att testa testa testa!
//Ulrika
 

Bilagor

  • nybro.jpg
    nybro.jpg
    51.5 KB · Visningar: 941
Vet du förresten om att du har fått ett litet kusinbarn?
Här är lilla Madicken som blir ett år i februari.
Näe - hon är inte min - det är syrrans;o)
//Ulrika
 

Bilagor

  • madicken.jpg
    madicken.jpg
    15.5 KB · Visningar: 933
Hoffa skrev:
Hejsan, vill börja med att säga att fasen vad mycket bra tips man får när man läser här i forumet.

En sak som jag blir lite bekymrad över är alla olika tips hela tiden. Alla verkar ha sin egna små inställningar på kameran, och det kan man ju förstå.

Jag är nog av den sorten som gärna använder Auto-läget på kameran allt för ofta, men nu har jag gett mig f** på att jag ska lära mig att köra kameran på manuellt läge.


Nu till mitt lilla problem.

Jag var och provade att fota på en hockey match idag, och det gick inge vidare. I displayen på kameran så såg bilderna helt ok ut, men när jag sedan kollade hemma på datorn så var bilderna väldigt konstiga. Dels så hade jag nästan ingen skärpa på nån av bilderna, och när jag väl hade skärpa så hade jag det på sargen bakom spelarna. Sen var färgen på isen allt annat än vit.

Jag har ganska bra klämm på detta med slutare och bländare (efter mycket testande), men när ni skriver att jag man mäta vitbalansen mot isen osv, då hänger jag inte med.

Jag vill helt enkelt veta hur jag ställer in min Canon 10D med Canon EF 75-300mm f/4-5.6III USM på bästa tänkabara sätt för att få bra hockey bilder. Jag ska iväg i morgon (3/1) igen och testa. Jag fotar i nya Läkerol Arena i Gävle.

Jag skulle bli mer än överlycklig om nån kunde hjälpa mig en bit på vägen. Gärna nån som har erfarenhet av just hockey fotografering.

Jag skickar med en bild på hur det blev idag - man skäms lite av att visa den....men men.

Delen till vänster på bilden är orginal medans jag har använt Autonivåer i Photoshop på den högra delen.

Snälla hjälp mig.

God Fortsättning på nya året.

// Jimmy Pettersson

Hej!

Jag var till Cloetta Center för en tid sedan och fotade. (Kolla min kamera väska). Objektivet ger som bäst f/4.5 i längsta zoom vilket räckte hyggligt. Men det var lite halv svårt att få bra bilder. Mest för att jag var rätt långt upp på läktaren, men också för att kameran inte tar mer än 3 bilder/sek. Det räcker inte när det blir spännande. Proffsen stod vid sargen och kunde få betydligt bättre bilder. En 20 eller 30D är nog att föredra. Den ger fler bilder/sek. Det du säger om skärpan hänger ihop med att spelarna rör sig snabbt och att få fokus exakt på dem är riktigt marigt. Man måste panorera som en tokig. Men jag tror att med bra placering och lite träning kommer du få bra bilder. (M) läget på kameran. Använd ISO 1600 och den bländare som ger skarpaste bilderna samt runt 1/160 del eller snabbare. Blir nog bra ska du se. Lyckliga de som kan ta 8,5 bild/sek med sina.... Det bara rasslar till och de får med det mesta.
 
gobananas skrev:
Vet du förresten om att du har fått ett litet kusinbarn?
Här är lilla Madicken som blir ett år i februari.
Näe - hon är inte min - det är syrrans;o)
//Ulrika

Åh nu fick jag en liten kläm på detta med färgtemperaturen också. Det har jag lurat länge på.

Tack ännu engång... Då speciellt för bilden på lilla Madicken. Tack för att du berättade. Hälsa alla och krama Madicken från mig. Ha det bra. // Jimmy
 
Jag kör 70-200/2.8 och det ger bra ljus i bilderna. Över det blir det svårare om du inte fotograferar i Löfberglila arena eller Swedbank eftersom de flesta andra (har inte varit i alla men många) har sämre lysrör och då kommer du få rörelseoskärpa med längre slutartid
 
Ljuset i LA är väl rätt bra?
Man måste vara lite "synsk" när man plåtar hockey också.. =) Så övning ger färdighet, när man lär sig hur spelarna agerar på isen..
Prova att ha kameran inställd på AF-C och följ en spelare under en match. Eller plåta Kristan bara, när han står still.. Då blir det skarpt! =P
Att det blir vajsing på det vita är som det är, det är lite klurigt att få till direkt i kameran tyvärr.
Själv kör jag med ett fast 135mm f/2.0 och en D70, men jag står nästan i spelarbåset så.. =)
 
vad gäller objektiv så beror det precis som ni säger vart man står

senast jag var på hockey fotograferade jag med mitt 300/4L IS USM (iso 800/1600) och det gick perfekt från läktaren där jag placerade mig precis ovan för plexiglaset för rena bilder men ändå nära isen nog för att få rätt kontakt

sedan fungerar 50/1.8 bra också om man står precis bakom plexi nere vid sarjhörnet eller bakom mål

allt beror trotts allt på vilken sorts bilder man vill ha men precis som Linda säger hjälper det att vara synsk

eller så förfokuserar man på motståndarmålet och tittar på matchen istället samt blåser av en seriebilder varje gång sitt eget lag är i närheten av en målchans
 
en bild från senaste matchen med:

taget med EOS 20D + EF300/4L IS - slutartid 1/250, ISO 800
 

Bilagor

  • bild-1.jpg
    bild-1.jpg
    77 KB · Visningar: 635
Pochen skrev:
Han står ju still Oskar. Det är ju fuskigt :)

nej björn, det är smart ;)

(har flera med fart också, och kan tillägga att det inte var några problem att fotografera med 300/4L IS + 800 eller 1600 iso - dock är det självfallet beroende på hall)
 
Senast ändrad:
Panorera kan vara ett sätt att dels få ansikte och tröja hyfsat skarp och lagom rörelseoskärpa i benen och hyfsat difus bakgrund så att reklamen försvinner bort från sargen.
 
Hej
Det går att få till bilder från läktaren också.
Denna är tagen diagonalt, från hörn till hörn, i Cloetta Center. Att ställa vitbalansen mot isen inför varje period funkar bra för mig.

Som någon nämnde tidigare, följ en spelare som inte har pucken, då kan man få med en hel del "fulingar" som spelarna gör när dom tror att ingen ser.
 

Bilagor

  • fotosid_hockey.jpg
    fotosid_hockey.jpg
    86.5 KB · Visningar: 300
fridhamre skrev:
har flera med fart också, och kan tillägga att det inte var några problem att fotografera med 300/4L IS + 800

som utlovat - en bild med fart från helgens landskamp i Örebro

Sverige - Finland

nr 22. Emma Eliasson
 

Bilagor

  • fart.jpg
    fart.jpg
    96.1 KB · Visningar: 243
det var dock dåligt med folk vilket var riktigt synd för det är inte ofta det är en landskamp mellan Sverige - Finland i ishallen i Örebro
 

Bilagor

  • liten_vidvinkel.jpg
    liten_vidvinkel.jpg
    93.8 KB · Visningar: 218
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.