Annons

...fota handboll

Produkter
(logga in för att koppla)
Superia 800 och 1600 har jag själv använt i Scandinavium. Då behövs heller inget filter.

Blixt kan/får du inte använda. Tror inte Wieslander & co skulle uppskatta det så mycket. ;-)

Ang tider så beror det på var du står någonstans men på kortsidan är att föredra då det mesta händer där och du har lättare att fukusera samt använda lite kortare tider.

Om du bara skall ta bilder för din egen skull testa med att ta med lite längre tid. Lite rörelseoskärpa blir alltid fint - om det blir bra!

...får inte använda...?...

... har redan kollad med klubben...så att använda blixt är ok... bilderna jag tar vill jag kunna förstora opp utan att kornen syns allt för tydligt... så jag vill gärna använda en 100/200-film

Ha med dig två kameror med en 100/200 och en med 1600 så är du på den säkra sidan :)

Fujis 1600 är ganska så småkornig för en 1600, men det verkar som Konicas 1600 ska vara bättre enl. ett test i nya FOTO. Den verkade riktigt bra i både färger och korn.

Men det beror ju vad du ska använda förstoringarna till, hur ljust det är i hallen, vilken din minsta bländare på objektiven är osv.

Har plåtat i Ystad, använde fuji 800, och fick tider på 1/250 vid 2.8... Och det räckte super bra...

Tror du skall kolla upp vad domaren säger om att använda blixt, ändå han som har sista ordet i en match... Har aldrig varit med om ett sportsavenemang där det varit okej med blixt...

Och ofta behöver man ju upp i lite snabbare tider än vad blixtsynken klarar av...

okej där ser man... Jag som kör för gammla grejor... :) Tror dock du skall höra med domaren först, många spelare som uppfattar en blixt som aningen störande...

Re: ...får inte använda...?...

petervis skrev:
... har redan kollad med klubben...så att använda blixt är ok... bilderna jag tar vill jag kunna förstora opp utan att kornen syns allt för tydligt... så jag vill gärna använda en 100/200-film

Att inte använda blixt är av hänsyn till spelarna. Tänk dig själv att springa in i straffområdet och plötsligt få en 550EX rätt i nyllet! ;-) Inget vidare kul.

När det gäller blixt brukar jag fundera själv hur just jag skulle vilja ha det. Om jag själv inte vill ha någon som plåtar med blixt så gör inte jag heller det.

Sedan har filmerna blivit mycket bättre vad gäller korn och skärpa än de hade för bara fem-sex år sedan. Både 400 och 800 har ett mycket bra korn som du inte kommer bli besviken på.

mmmm.... tack för era kommentarer och synpunkter...

.....nu börjar det att luta åt en snabb film istället... B+W säljer ett filter som eleminerar färgstick vid fotografering i lysrörsljus... är det någon som har erfarenheter...?

Filter stjäl för mycket ljus. När man kör med negativ film är det bättre att fixa färgbalansen vid kopieringen. Resultatet blir likvärdigt.

Ta med något kortare än 70-200 för om du ska få bra bilder med så långt objektiv måste du vara väldigt vass...

Ska det vara bilder för reklamändamål är det bättre använda studioblixtar och arrangera bilderna på träning.

/Tomaz

Jag fotograferar åt Skånela.

Hejs,
Nu fotograferar jag digitalt, men dessa linser och inställningar har jag..

ISO 800
Överexponerar 1.0
Slutartid: 1/250s
Spotmäter.
Linser, 70-200 under match.
Och 28-80 till runt omkring bilder typ, matchenslirare osv.

Glöm blixt, Det brukar inte vara populärt, har dock sett sk. proffs använda det, men då får de räkna med att bli en måltavla när skytten bländas. :)

Lycka till!

tack Jonas!

...tack för ditt inlägg!... vilket hus kör du med .... har du ex. på bilder ....hinner autofocusen med ..?

Jag använder en Nikon D1h, ska försöka lägga upp ett par bilder här ifrån dagens match.

Titta här!

Af:en hinner med hyffsat. Visst ibland blir det kajko, men kan man lite handbolls så läser man spelet och vet ungefär vart anfallet blir, då kan man liggar lite före.

bra funderingar

Vad det gŠller blixt sŒ brukar det inte vara nŒgot problem fšr spelarna (vid senaste EM,VM och OS anvŠnde mŒnga fotografer blixt) men det blir vŠldigt fult ljus pŒ bilderna. SjŠlv anvŠnder jag Digitalt eller fuji 800 pressad +1 steg och exponerad pŒ1250 asa.Alla fŠrgstick kan man ta bort i scanningen.

Var för första gången och fotade handboll i Eriksdalshallen och måste erkänna att det var bland det svårare jag varit med om :) Man måste ha ganska bra insikt i vem som är avslutare, vänster/höger skytt samt ha en grym timing när dem väl skjuter.

Jag hann inte med alls plus att jag var en levande måltavla ála James Bond i slutet av 9 meters linjen på kortsidan ;)

Använde för övrigt ett 80-200/2.8, ISO1600, expkomp +3.0 för att sedan erhålla slutartider på 1/350 - 1/500. Resultatet från första matchen var en besvikelse men man lär väl sig till slut :)

/Christian

Fotograferar för KHK

Jag använder min D30 med ett EF 50 1.8 och sedan beskär jag bilden i datorn om detta behövs.
Jag har varit runt i många olika hallar och tagit bilder och ljuset varierar kraftigt från hall till hall.
Jag använder alltid ISO 800 och varierar mellan 1.8 till 3.2, det brukar funka bra.
Mina bilder är förminskade på KHK:s sida, men kolla där om du vill.

Tänkte skaffa mig ett längre tele och prova med det, men det blir lite svårare att hinna med då...

www.khk.nu

MVH Martin

En till grej man kan passa på att fråga.

Jag har inget och det finns inget vertikalgrepp till S2 Pro:en, använder ni det när ni plåtar lr kör ni som jag? Provade hålla kameran vertikalt ett tag men handleden tog en hel del stryk av det :p

Plåtade en del handboll för dagspress för några år sedan och körde på 1/500 samt f2.8 med Fuji 800-film - pressad ett steg vid framkallning.
Att fokusera manuellt är en självklarhet men samtidigt är handboll relatvit lätt att plåta p.g.a. att spelet är ganska förutsägbart - de har ju sina zoner där de placerar sig. Innebandy däremot är fruktansvärt svårt - Dels så befinner sig bollen ofta långt från ansiktet - spelet går blixtsnabbt och man vet aldrig åt vilket håll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar