Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota hästtävling

Produkter
(logga in för att koppla)
På söndag skall jag på en hästtävling och fota. Mest ungar tror jag. Tanken är att jag skall ta kort och skriva ut på plats. Sen säljer jag bilderna direkt.
Min fråga är vad jag skall ta betalt per bild? Jag har inte den blekaste.
Någon som kan hjälpa mig?

Tack :)

Fullständigt omöjligt att svara pâ.
Hur duktig är du?
Hur bra blir bilderna?
Hur stora tänker du sälja?
Vilka omkostnader har du?
osv osv.

Låt oss utgå från att jag är duktig och att bilderna blir bra. Jag jobbar med foto.
Storleken vet jag inte men jag tänker att det rör sig om både 15x10 och A4.
Jag får skjuts dit och hem så det är inga problem.
Jag tar med min egen skrivare med papper och extra patroner. Plus en bärbar dator.
Jag kommer att vara där 09.00-17.00.

Är det något mer?

Grovt räknat, lite beroende pâ typ av tävling, en GP-tävling säljer färre bilder till ryttare men fler till fans, mânga kopior.
En klubbtävling säljer bra till ryttare med släkt..

A4 pâ kvalitetspapper, 100-150:-
10x15, 20-25:-

Hästfolk bestâr av tvâ typer, de som inte bryr sig sâ mycket om kostnader och de som är otroligt snâla. ja, jag har häst:)

Jag skulle ha bilderna snurra pâ en bra skärm och ta order mot handpeng eller förskott om du inte hinner skriva ut direkt.
Att ha ett bildvisningsprogram snurrandes lockar âskâdare.
Glöm bara inte att notera bildnummer och startnummer.

Tänkte ge mig in lite i denna tråd då den passar mina syften med.
Jag har en flickvän som tävlar aktivt i hästhoppning och jag har sett möjligheterna att kombinera detta med mitt fotointresse..
Jag har i dagsläget denna utrustning

Nikon D80
Nikon Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED
Nikon AF 85mm f/1.8D Nikkor

jag är relativt ny inom fotograferingen med denna typ av kamera och är inte inne på att sälja bilder från tävlingarna åtminstonde inte ännu..

Dock är jag nyfiken lite på vad ni rekomenderar för inställningar ISO Slutartid osv..
Tycker ni "Sportläget" är användbart för denna typ av fotografering?

Är mest ute efter att lära mig, det jag inte kan väger jag upp med entusiasm och nyfikenhet!

Tacksam för alla svar
Mvh Wictor

Wiktor: Jag skulle köra helt manuellt för att få bästa exponering då det ofta är ett mörkt stort djur som ljusmätaren kommer att slå på. Allt annat kommer att bli överexponerat.

Mitt tips är att köra manuellt och ta några testbilder för att sedan ställa in inställningarna som blir bäst.

Jag är inget proffs men det är så jag hade gjort.

Tackar för tipset!...
Misstänker att det är sådana svar jag kommer att få =)
Tänkte mest om ngn vänlig van själ här hade lite tips och idéer om inställningarna det gällde.

Tackar igen!

Wicked83 skrev:
Dock är jag nyfiken lite på vad ni rekomenderar för inställningar ISO Slutartid osv..
Tycker ni "Sportläget" är användbart för denna typ av fotografering?

Sportläget är ju en paketlösning med en profil inriktad på att följa objektet och med snabb bildserietagning.
Jag misstänker också att sportläget är till för fotografering vid de bästa ljusförhållandena. Så vad gör du om det inte är bra ljus? Bra ljus är ju som du vet förutsättningen för att tillåta frysning av rörelser.

Skulle tro att du får använda dig av ditt 85/1,8 nedbländat till 2-2,8. Så låg ISO som möjligt för att minska bruset, och så korta tider som möjligt för att fånga ögonblicket, skulle tro att du får börja på 1/200-dels sekund. (Naturligtvis kan du ju också ha längre tider för att få fram en rörelse hos ekipaget.)
Sen är förstås frågan om du får ihop denna ekvation, snarare är det väl regel att du får kompromissa någonstans, det vill säga skruva upp ljuskänsligheten och även skruva ner slutartiderna.

Och precis som någon tidigare rådgivare varit inne på gäller det att mäta, spotmäta, efter någon gråpunkt. En mörk/vit häst kommer att ge dig exponeringsvärden helt uppåt väggarna.

Lycka till!

Inomhus kör man alltid på M-läget, max iso och största bländare. Ljuset räcker inte till.

Utomhus kan du köra på iso 200-400 och se till att ha en slutartid på 1/500 om du vill frysa rörelsen. S-läget är då bra, men se till att inte ha för liten bländare = stort skärpedjup.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar