Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota golfbanor? Privat mark?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kopparödlan

Ny medlem
Hej!

Fått i uppdrag att fota lite golfbanor till en resebyrå.
Får jag som fotograf traska ut på banor och ta bilder och sedan sälja dem till byrån eller publicera på internet?

Mina tankar går:
Är det inte privat mark? Behöver jag inte ha tillstånd att fota där samt gå runt där?
Jag kan golfreglerna och kommer att hålla mig undan och inte störa.
Måste jag ha golfklubbens godkännande? Även om det är en smart sak att ha deras tillåtelse.

Om det skulle komma golfare med på bilderna men på avstånd, krävs ett kontrakt?

Tacksam för all hjälp och tankar!

Ja du behöver markägarens (fömodligen golfklubben) tillstånd. Hamnar det personer på bilderna så måste dessa tillfrågas och ge sitt godkännande om bilderna skall användas i marknadsföringssyften, vilket man kan anta i det här fallet. Dock så skall personerna gå att känna igen.

Detta hände för ett antal år sedan och det har kanske ändrats. Ett gäng aktivister slog upp tält mitt på en golfbana och hävdade att allemansrätten gäller även här. Ett j-a liv blev det på golfarna så klart, men camparna hade rätt! Om inget ändrats gäller den rätten fortfarande men som vanligt får man inte förstöra något. Så att ta bilder bör inte vra något som helst problem. Låt slutaren smattra!

Jag tror också allemansrätten gäller på en golfbana. Du ser ganska ofta skyltar av typen "Varning, golfbana, beträdes på egen risk". Däremot står det sällan (aldrig?) "Golfbana, privat mark, obehöriga äga ej tillträde". Det är ju ganska vanligt att det kommer folk spatserande både här och där på banan och på vintern är många banor rena rama friluftsområdet med skidspår och liknande.

Alltså att beträda golfbanan kan nog vem som helst göra. Att fotograferan den och spelarna är förstås alltid tillåtet. Likaså att lägga ut det på nätet.

Däremot, om materialet skall användas i reklam krävs tillstånd från identifierbara personer. Jag _tror_ dock inte att det behövs tillstånd av klubben för att användas i reklam. Om en resebyrå använder en bild av stadshuset i sin reklam så behöver de väl inte tillstånd av Stokcholms stad?

Detta sagt, om jag skulle använda bilderna kommersiellt skulle jag definitivt kontakta och informera klubben först för att slippa missförstånd på plats.

Vänta ett slag? Kanske jag läste fel? Inte behöver man per automatik anta att man behöver tillstånd för att fotografera på privat mark? Det är faktiskt tillåtet att fotografera på privat område. Men ägaren till privat område har rätt att förbjuda fotografering och då är det det som gäller. Men det är inte förbjudet föränn man blir upplyst om det. Står det ingen skylt så är det bara att plåta på tills nån klagar.
Däremot är frågan om man får befinna sig på privat område utan tillstånd, tex om det är inhägnat?

Vänta ett slag? Kanske jag läste fel? Inte behöver man per automatik anta att man behöver tillstånd för att fotografera på privat mark? Det är faktiskt tillåtet att fotografera på privat område. Men ägaren till privat område har rätt att förbjuda fotografering och då är det det som gäller. Men det är inte förbjudet föränn man blir upplyst om det. Står det ingen skylt så är det bara att plåta på tills nån klagar.
Däremot är frågan om man får befinna sig på privat område utan tillstånd, tex om det är inhägnat?

Även skogar ägs av någon. De är alltså privat område. Aktivisterna som tältade på golfbanan i ett av inläggen ovan ansåg att allemansrätten gällde. Och den gäller nog lika väl på en golfbana som i en skog.
Det är tomtmark, och området inom synhåll från bostadshuset, som man kan hålla fredad.

Men sedan tycker jag att det verkar vara en urfånig aktion att tälta på en golfbana. Det finns ju så många trevligare platser för tältning.

Och det här med allemansrätten är egentligen lite knepigt. Det är ingen lag, utan snarare en hävd av tradition - om jag har fattat rätt.

Petter ...

Jag har fotat en del på golfbanor och i dina skor skulle jag helt enkelt upplysa banan/banorna att du ska fota. Har mycket svårt att tro att de skulle sätta käppar i hjulet så länge du vet hur man rör sig på en golfbana. Om du nu råkar ta närbilder på spelare så är det ju bara att prata med dom. De flesta människor gillar att vara på bild Skicka dom en kopia på bilden så blir de ännu gladare (och kanske kunder till dig).

Är du listig kommer du dessutom att kunna sälja in dina bilder till golfklubben också ... två flugor i en smäll. Du har ju ett guldläge här om du ändå redan har ett uppdrag att fota på vissa speciella banor. Var artig (ja, det ska man väl i och för sig alltid vara!) och besök klubben innan du fotar och berätta vad du vill göra.

Med ytterligare lite tur hittar du någon spelare som också vill ha bilder. En "solnedgångsbild" över artonde hålet går att sälja till golfspelare (jag spelar själv!).

Låter som ett roligt jobb, Lycka till!

Vissa golfklubbar ager marken som banan ligger pa. Andra arrenderar bara marken. Men det normala ar att alla far ga pa banan eller runt den. Man gor det dock pa egen risk och man maste givetvis visa hansyn till de som spelar. Du far inte talta, campa eller gora nagot annat som kan forstora graset eller banan.
Det ar vanligt med folk som promenerar, joggar eller fotogragerar pa och runt banorna sa det ar inget konstigt med att du gor sa. Med vanligt normalt uppforande och hansyn sa gar det alltid bra.

Men sedan tycker jag att det verkar vara en urfånig aktion att tälta på en golfbana. Det finns ju så många trevligare platser för tältning.

Tälta på golfbana är mesigt. Jag var på 80-talet med på några nattliga "Operation Potatisland" på golfbanor lite söder om Stockholm. Mitt jobb var att bevaka vissa vägar och vid behov dra åt mig polisens eller andras uppmärksamhet med hjälp av min enduro-MC. Under tiden satte dom andra potatis på green:er.
Anledningen till aktionerna var att golfbanorna ignorerade de regler dom hade att följa vad gällde utsläpp orsakade av skötseln. Vi behövde inte hålla på länge innan dom skärpte sig, och dessutom började länsstyrelsen kolla dom bättre.
Jag fick bara polisen efter mig en gång, och det var inga problem att lura dom iväg från området och sen köra ifrån dom.

Tälta på golfbana är mesigt. Jag var på 80-talet med på några nattliga "Operation Potatisland" på golfbanor lite söder om Stockholm. Mitt jobb var att bevaka vissa vägar och vid behov dra åt mig polisens eller andras uppmärksamhet med hjälp av min enduro-MC. Under tiden satte dom andra potatis på green:er.
Anledningen till aktionerna var att golfbanorna ignorerade de regler dom hade att följa vad gällde utsläpp orsakade av skötseln. Vi behövde inte hålla på länge innan dom skärpte sig, och dessutom började länsstyrelsen kolla dom bättre.
Jag fick bara polisen efter mig en gång, och det var inga problem att lura dom iväg från området och sen köra ifrån dom.

Ok, det kan sannolikt finnas vettiga skäl för aktioner mot de flesta företeelser.

Jag själv som inte är särskilt aktivitstikt lagd, men däremot gillar att tälta, tyckte att om man nu vill tälta så borde man göra det på ett ställe där man får var ifred.

PS klippte om allemansrätten från Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Allemansrätten)
"Sedan 1994 finns följande inskrivet i en av Sveriges grundlagar, nämligen regeringsformen (RF): ”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”.[1] Den lagtext som i praktiken styr allemansrätten ingår i huvudsak i 2 och 7 kapitlet av miljöbalken. Det enda som uttryckligen finns skrivet om allemansrätten i miljöbalken är dock: "Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den" (kap 7, 1 §). "

Potatisodling är nog inte helt ok, varken i skogen eller på green :)

Petter ...

Tveksamt att allemansrätten gäller dessa camping aktivister eftersom det uttryckligen är skrivet att man inte får störa eller förstöra. En golfbana är anlagd och odlad mark dvs likvärdig med en odlad åker. Gräs eller annan gröda kan ju inte spela någon roll. Dessutom finns en fara med ett gäng campare pga hård boll.

Även om du har rätt att vistas, passera (på egen risk) på golfbanan även om du inte spelar, så skulle jag prata med golfklubben om syfte och mål och du blir säkert mer än välkommen att fotografera. Varför skulle dom säga nej till reklam. Golfspelare kan du ju alltid göra ngt oskarpa dvs icke identifierbara. Lycka till.

Även skogar ägs av någon. De är alltså privat område. Aktivisterna som tältade på golfbanan i ett av inläggen ovan ansåg att allemansrätten gällde. Och den gäller nog lika väl på en golfbana som i en skog.
Det är tomtmark, och området inom synhåll från bostadshuset, som man kan hålla fredad.

Och det här med allemansrätten är egentligen lite knepigt. Det är ingen lag, utan snarare en hävd av tradition - om jag har fattat rätt.

Petter ...

Tveksamt att allemansrätten gäller dessa camping aktivister eftersom det uttryckligen är skrivet att man inte får störa eller förstöra.
Jo, allemansrätten gäller på en golfbana -- fast inte på hela golfbanan. De delar av banan där det ligger byggnader räknas rimligen som tomtmark. Greenerna kan man nog jämställa med en relativt nysådd åker -- eftersom de kan ta skada av att man beträder dem så är det inte tillåtet. Rimligen är det fullt tillåtet att gå på fairway, men kanske inte att tälta -- eftersom det kan skada. I ruffen däremot får man nog anta att allemansrätten gäller fullt ut.

Detta är för övrigt ungefär samma uppfattning som många golfklubbar har.

Fotografera får man givetvis göra oavsett om allemansrätten gäller eller inte.

Hej, glöm Allemansrätten för kommersiell fotografering! Den gäller inte för företag alls, bara privatpersoner.

För personer på bilderna är det väl smart att använda samma formulär som för microstock försäljning, så slipper du allt trubbel, finns färdiga blanketter här bl.a:
http://www.arcurs.com/what-is-a-model-release

Dessa använder jag på alla microstock, de har fungerat utan klagomål.

/Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar