Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota glasprodukter

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Hade tänkt mig att fotografera lite glasprodukter, tex en parfymflaska. Jag har inte tillgång till någon proffessionell "studioutrustning", bara min 300D, 18-55, 75-300 III USM, och en Sigma EF-500 DG Super. Frågan är hur ska jag göra detta på bästa sätt? Finns det några generella tips man ska tänka på när man fotar glas? Hade väl tänkt mig att ställa flaskan på något A4 vikt mot en vägg och använda EF-500n som slav , kanske med ett A4 framför den som diffusor.

Någon som har lite tips och idér?
 
Jag tycker det är snyggt att fota glas med indirekt ljus, t ex att man ljussätter bakgrunden, ev. kan man till det använda reflexskärmar.

Ett annat sätt är att slå ljuset igenom plexiglas.
hoppas du förstår hur jag menar.
/carina
 
Använd oxå svarta sidor fram mot objektet tex 2 svarta A3 eller nått! Alltså från linsen fram mot objektet så får du bättre kontur i glaset.
 
Nej, det brukar jag inte göra, men det kan jag prova nån gång. om du varit på min sida så har jag två glas bilder som ser sv/vita ut, dom står på en rätt
stor plexiglasskiva, sen har jag slagit en lite spotatblixt nästan rakt underifrån igenom plexiskivan. Jag tycker glas är rätt kul för det blir rätt enkelt snyggt, ljuset lever lite sitt eget liv igenom glas.
/Carina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.