Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota genom en fönsterruta

Produkter
(logga in för att koppla)

Nick74

Aktiv medlem
Ska ev flytta till ett torp mitt i skogen med gamla fönster och jag tänkte byta ut ett fönster till ett nyare glas för att kunna fota fåglarna vid fågelbordet för dom gamla fönsterna är väldigt ojämna och undrar om det går att få bra skärpa genom en fönsterruta?

Nu vet jag inte riktigt vad det är för fönster jag har i min bostad. Men jag lyckas aldrig få en skarp bild genom att plåta genom fönstret. Det blir som att köra smudge eller nått över bilden. Trots att det utan vidare ser skarpt ut när man tittar vanligt genom rutan. Jag upplever att problemet ökar när man använder tele, men det är såklart subjektivt.

Har undrat lite över det här fenomenet eftersom jag upplevt det på fler ställen än ett.

Mitt tips är att flytta fågelbordet så att du kan plåta ut genom en springa om du öppnar fönstret istället.

Mvh
Maverick

Synd egentligen att byta ut dom gamla glasen, särskilt om det är riktigt gamla där man ser ojämnheten vilket väl nästan är kulturvärde på... Bor själv i ett sånt gammalt torp med fågelbordet utanför köksfönstret ;-)
Tog en bild senast i tisdags genom köksfönstret (dock inte på nån fågel, utan traktor, (finns på www.susajt.se) och då var fönstret dessutom allt annat än rent. Beror väl på vad man ska ha bilderna till, vilken kvalitet man är ute efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar