ANNONS
Annons

Fota fyrverkerier?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad111027

Avslutat medlemskap
Har ni några tips till en gröngöling hur man lämpligast fotar fyrverkerier? Har en Canon EOS 40D med ett Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM.

Så har ni några generella tips på hur man gör?
Tack på förhand och gott nytt år! :)

Fyrverkeri

Gå ut nu i dag i dagsljus och reka perspektiv, kameravinkel och inte minst lämplig brännvidd. Försök fylla bildrutan med brisader, det ser inget kul ut om du får ett streck genom rutan och en brisad långt ovanför bilden. Jag rekommenderar dig att lägga in två till fem brisader inom varje bild. Hur då? Jo ställ kameran på Bulb och räkna raketer helt enkelt medan slutaren står öppen. Detta kräver givetvis ett riktigt stadigt stativ och helst att du sköter exponeringen utan att du rör vid kameran, fjörrutlösare med tråd eller trådlös. Ställ ISO-talet lågt, 200, så att inte ströljus från gatan, om det är i statsmiljö,påverkar bilden för mycket. Blända ner nå´nstans i mitten av bländarregistret ca. f8-f11. Kontrollera resultatet på displayen och justera, du har förmodligen en stund på dig för ett flertal exponeringar. Lycka till.

Stativ!
Brännvidden=beroende på hur långt ifrån du är fyrverkeriet.
ISO 100-200
Bländare 6,3-13
Manuell fokus, ev. ställ in på oändlighet.
"Bulb"-läge, dvs du bestämmer tiden, varierar men prova med 2-15 sekunder (eller mer).
Bra är ju också en fjärrutlösare till kameran.

Ovanstående värden är väldigt ungefärliga, beroende på hur långt från du är, omgivningsljus etc.

Så prova dig fram....Gott Nytt År!

Hade Gött!

/Arne

Fyrverkeri

Jag borde givetvis sagt i mitt förra inlägg, något jag glömde, att du måste koppla bort autofucus och manuellt ställa optiken på oändligt.

Gott Nytt År

Jag skulle inte rekommendera B läget i första hand. Då har man lämnat nästan allt åt slumpen. Bakgrundsljuset är en viktig parameter. Ta en provbild snabbt efter första raketerna och kolla på displayen. Justera tid/bländare om det behövs.
Ett problem är att det knappast går att tajma raketerna. Man får ta många bilder helt enkelt.

Taget med en gammal kompakt digitalkamera på stativ i M läget:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/29217.htm

Tack för alla tips! Har tyvärr inte fjärrutlösare (än), fuskar mig fram med spegellåsning/2 sek självutlösare som substitut.

Ska bli kul att testa ikväll, nackdelen med detta motiv är att man inte får så många tillfällen att öva. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar