Annons

Fota fyrverkeri

Produkter
(logga in för att koppla)

EllinorKempe

Aktiv medlem
Hej!

Ska fota fyrverkeri med min Nikon D7000 har stativ.
Hur ska jag ställa in den på bästa sätt?
P, A, S eller M läget?

Bländare och slutartid?
 
Jag brukar ställa tid och bländare manuellt . Bländare 8 och 8-sekunders slutartid brukar funka -OK . Skärpan fokuserar jag manuellt och skör med självutlösaren på min kamera . Lycka till med ditt fotande önskar Krillan 54 .
 
Jag brukar ha kameran i manuellt läge. ISO 100. Bländare och tid justerar jag beroende på hur utspridda fyrverkerierna är. Senast jag fotade så visste jag att de skulle komma på ungefär samma ställe så valde kortare tid, och då större bländare för att inte få för många fyrverkerier i varandra.

I den bifogade bilden har jag använt 5 sekunder, f 4,5, ISO 100.
 

Bilagor

  • IMG_6389.jpg
    IMG_6389.jpg
    357.9 KB · Visningar: 173
Stativ är i princip ett måste för bra fyrverkeribilder (åtminstone om man vill ha något mer än bara en massa ljus som far omkring i bilden). Jag brukar ställa kameran på stativet med bländare f/8 eller något och så låg ISO som möjligt (brukar vara ISO 100) och sedan kör jag med slutartiden inställd på bulb och styr med fjärrutlösare tills jag tycker lagom många raketer lyst av :)

Fungerar för det mesta bra att köra på känn :)
 

Bilagor

  • Fireworks_2013-01-01_640px.jpg
    Fireworks_2013-01-01_640px.jpg
    380.7 KB · Visningar: 156
för drygt en vecka sen, på ett skapligt fyrverkeri som fyrades av en bit ifrån mig. Jag hade ett 80-400 zoom på kameran, och manuell inställning men Auto ISO. Bilderna jag tog blev på 1/160 s och f/5,6 och ISO varierade mellan 2851 - 6400.

Här ses dom bilderna:
http://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/gott-ny-na-vad.htm

Mvh!

Varför auto-ISO vid fyrverkeri? Finns ingen anledning att köra korta slutartider, och det blir en massa brus ...
 
Varför auto-ISO vid fyrverkeri? Finns ingen anledning att köra korta slutartider, och det blir en massa brus ...

Därför att det var så inställningen var på kameran, jag bara greppade den och gick ut på balkongen, och fick några få bilder! Blev själv förvånad att bilderna blev så bra trots högt ISO, men det visar att det kan bli bra även med högt ISO, även med ett tele på fri hand, och i alla fall med en 800E.

Mvh!
 
Som sagt så är stativ ett måste. Sen är ett tips att köra bländare = roten ur isotalet så bländare 10 för iso 100.
Slutare får man välja efter hur mycket av omgivningen man vill ha med. Kan dock ställa till det med längre slutartider då fyrverkeri delen kan bli väldigt grötig om det är ett intensivare fyrverkeri
 
Finns flera vägar att gå alla använder stativ.
Långa tider o bara fota på.
korta tider och slå ihop flera bilder i datorn.
Öppna slutaren och håll upp en svart kartong/tygbit. Flytta kartongen när du vill exponera och håll för när det inte skall exponeras.
sen är det bara att blanda metoderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.