Annons

Fota fyr!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mizzle

Ny medlem
Ok jag e ny här å har inte riktigt lärt mig vart man ska vända sig till vid olika saker...
Så jag försöker här.

Jag har en ide om att fota en fyr på kvällen/natten. Har någon provat det innan?
Hur har det fungerat?

Jag funderar på att ha en hög exponeringstid och då ska fyren ha sitt ljus så klart. Kan det bli något tror ni?

Hoppas ni förstår det jag försöker förklara...

Tack!

Med hög exponeringstid antar jag du menar lång exponeringstid?

jo då det går alldeles utmärkt... Men det blir inte riktigt så effektfullt på bilden som i huvudet. För att få en fyr att lysapå bilden måste du dels ha lång slutartid för att fyren ska hinna blinka några gånger, annars blir det svårt att tajma in blicket..

Problemet är att du får bara en liten ljuspunkt på fyren... Visserligen kan du köra med liten bländare för att få "strålar" ut från lampan eller stjärnor som vissa kallar det, ju mindre blädare desto mer stråleffekt får man.

För att få en svepande ljuskäfla från fyren så krävs nästan lite dimma som ljuset kan reflektera sig i.. annars blir ljuset genomskinligt ochdu ser inte det om vädret är kalrt... men fottar du under dimma och fångar ljuset från sidan så kan du få en snygg effekt där dimman lyses upp av det svepande ljuset.

Bild nedan visar Nidingen tagen på senkvällen. Ingen speciell bild just pgr av att ljuset bara blir en fläck, men du ser strålarna som bildas av liten bländare

Bilagor

• _mg_8040.jpg
    _mg_8040.jpg
    76.1 KB · Visningar: 426
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar