Annons

Fota Flygplan på Arlanda

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannis

Medlem
Har en vännina som älskar flygplan, har lovat att följa med henne till Arlanda för att fota lite.
Hon säger att man kan ta bilder då planen lyfter landar, och det är så finnt med alla lampor på landningsbanan osv.
Har någon varit där ute och fotat, vad ska man tänka på, något viktigt att tänka på mm.
Det kan ju kanske vara svårt med just alla lampor på banan, men jädrans snyggt då det börjar skymma och planen kommer in för landning...
alla tipps motages tacksamt!
 
Kanske bör man i förväg kolla upp om det är tillåtet att fotografera där. Kan tänka mig att åt minstone vissa områden på större flygplatser av säkerhetsskäl är belagda med fotoförbud.
 
Hej igen Hanna! Kontakta mig, så kanske jag kan ordna studiebesök ut till vårt plan....(FedEx). Där kan man få coola bilder.

Ha de!!
 
fotoförbud

Det borde vara fritt fram på de platser avseda för flygplansskådare, men det är ju inte alls säkert...kan ju var värt att kolla, vill inte åka dit för spioneri!
 
Va Coolt

När jag berättade det för kollegan (hon som älskar flygplan) stuttsade hon upp och ner och sa - ja vi åker på engång!
Hur går vi till väga nu?
 
Ring infochefen

Vi var hela fotoklubben och plåtade på Arlanda en dag. Jag ringde informationschefen. Han tyckte bara det var roligt och rekommenderade att plåta från resturangen ovanför utrikes (teminal 5) om vi inte ville stå i skogen.

Givetvis var det flera väktare som kom och frågade varför vi plåtade, men det räckte att man sa att man hade tillstånd från infochefen.

Egentligen råder fotoförbud i alla terminalerna, men det är bara i säkerhetskontrollen som man inte kan få tillstånd att plåta.

Telefonnummer till infochefen på Arlanda finns på Luftfartsverkets hemsida för Arlanda.
 
Arlanda flight spotters

Det finns något som heter Arlanda Flight Spotters. Du hittar info om dem här http://www.flightpix.com/ det finns säkert en del tips och sånt där. Jag har inte kollat så noga själv men jag vet att det finns flightspotting intresserade lita här och där i världen. På http://www.airliners.net/ kan du säkert hitta lite info också.

Pontus
 
Vid bana 26 kan man bekvämt parkera bilen efter landsvägen, gå 50 meter genom skogen till en perfekt platå för plåtning. Sist jag var där (3-4 år sedan) fanns lastpallar att kliva upp på (staketet är lite i vägen annars).

FAQ:
Lastpallar?
Sök på flightspotting på svenska sidor så hajar du.
 

Bilagor

  • rwy26.gif
    rwy26.gif
    10 KB · Visningar: 3,181
Genom att fortsätta vägen en bit norröver kan man fota planen som går in för landning på mycket låg höjd :) Det gäller bara att vara där när planen gör sin inflygningen från det hållet.
 
Hustomten skrev:
Genom att fortsätta vägen en bit norröver kan man fota planen som går in för landning på mycket låg höjd :) Det gäller bara att vara där när planen gör sin inflygningen från det hållet.

Vet du vilka vindrikningar som krävs för att de ska göra det? Och startar de från samma bana om det blåser i motsatt riktning?
 
Joker skrev:
Vet du vilka vindrikningar som krävs för att de ska göra det? Och startar de från samma bana om det blåser i motsatt riktning?
Vindriktningen är väl alltid motvind? Väderstrecken syns på kartan ovan.

För att fota en start måste man vara inne på flygplatsområdet, planen har lyft redan innan de kommit halvvägs på rullbanan och stiger sedan snabbt.
 
Fram till för ca 1-2 år sedan var arlanda mfl stora flygplatser skyddsområden och fotoförbud gällde.
Detta till och med på åskådarbalkonmgen ;-)

Har plåtat från utsiktspunkten mot bana 3 och den är rätt okej...
 
Flygplanen landar och startar i motvind, detta för att få hjälp av vinden att bilda lyftkraft. Sidvind i andra hand om det inte går att hitta en bana med motvind.
 
Ojoj, detta är mitt ämne helt och hållet :)

Först och främst, så finns det inget generellt fotoförbud på Arlanda, förut vid säkerhetskontrollerna, samt vid två ramper (som ändå är ganska svåra att ta sig till).
Sen behöver man inte alls vara på insidan för att fota starter, däremot behöver man oftast ett objektiv på 200mm+ för bäst resultat.

Det största problemet i min mening är väl snarare det faktum att det trots allt gäller ganska höga hastigheter, så det gäller antingen att vara bekväm med att panorera tämligen väl, alternativt ha en snabb film.

Om du inte har något emot att läsa fler regelrätta tips om fotoplatser på engelska så kan du kolla in min egenskrivna guide här, http://www.ewenson.net/aviation.aspx?arpt=arn :)
Och sidan har nämts ovan, men kolla gärna in mina flygbilder på airliners.net

Fråga gärna på lite mer specifierat så ska jag försöka hjälpa så gott det går! :)
 
Det skulle kunna gå att bygga en dopplerradar eller lasermätare som kan följa motivet och sedan styra kamerans panorering så att motivet är i centrum av bilden medan det och kameran flyttar sig?
 
Har man nog med fritid för att bygga en radar, kan man nog ägna ett par timmar åt att få timingen rätt för att fota flygplan ;)
 
JEwenson skrev:
Sen behöver man inte alls vara på insidan för att fota starter, däremot behöver man oftast ett objektiv på 200mm+ för bäst resultat.
Men om man står vid ändorna av banorna, blir inte vinkeln lite väl mycket underifrån då? När jag tittar på dina bilder på den tjusiga Arlanda-infosidan tycker jag de snett underifrån är bäst. Fast de flesta (alla?) av dem är väl tagna vid landning?

Vid start är det ju själva lyftet som är häftigast när man ser det live, men på bild vet jag inte. Vill man fånga en bild som den nedan - är det punkt sju som gäller då om man ska vara utanför området?
 

Bilagor

  • flygplan.jpg
    flygplan.jpg
    22.9 KB · Visningar: 714
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.