Annons

Fota Flygplan på Arlanda

Produkter
(logga in för att koppla)
kaw skrev:
Men om man står vid ändorna av banorna, blir inte vinkeln lite väl mycket underifrån då? När jag tittar på dina bilder på den tjusiga Arlanda-infosidan tycker jag de snett underifrån är bäst. Fast de flesta (alla?) av dem är väl tagna vid landning?

Vid start är det ju själva lyftet som är häftigast när man ser det live, men på bild vet jag inte. Vill man fånga en bild som den nedan - är det punkt sju som gäller då om man ska vara utanför området?

De flesta start-bilderna jag har tagit är tyvärr från bana 26 ganska långt österut vilket ger vinkeln underifrån. Jag har dock hittat en plats som är lite närmare rotations-punkten för lätta plan, vilket förhoppningsvis ska ge lite fler sådan actionbilder som du visade (utmärkt bild för övrigt!)

Punkt 7 är alldeles utmärkt för sådana bilder, förutsatt att den nya banan är i användning för starter söderut, vilket den inte alltid är. Dock är man ganska nära så inga superteleobjektiv, vilket kan vara vänligt mot plånboken :)
 
JEwenson skrev:
Jag har dock hittat en plats som är lite närmare rotations-punkten för lätta plan

Jag har aldrig sett något flygplan rotera på startbanan ... :-o

Jag kunde inte låta bli ... JE menar när noshjulet lättar från marken vilken på flygelska i cockpit är: "Rotate".

(det är vad den icke-flygande piloten ropar till sin kollega när hastigheten nått en viss förkalkylerad fart och det är dags att lätta)
 
extacn skrev:
Jag har aldrig sett något flygplan rotera på startbanan ... :-o

Jag kunde inte låta bli ... JE menar när noshjulet lättar från marken vilken på flygelska i cockpit är: "Rotate".

(det är vad den icke-flygande piloten ropar till sin kollega när hastigheten nått en viss förkalkylerad fart och det är dags att lätta)

Hoppsan, så rätt så, lätt att glömma bort sig bland flygtermerna ibland, glömmer jag bort mig fler gånger så hosta gärna till :)
 
Smajly skrev:
Är det inte fördel med hörselskydd eller nått?

Tja, det beror väl på hur högt man värdera sin hörsel, det kan bli högljutt, utan tvekan om man står nära. Detta är däremot inget jag märker längre, dels för att jag är van sedan många år och dels för att min hörsel är lite dålig. Speciellt högljutt är det dock när det är mulet, då blir det högljutt även för mig :)
 
Morgonljuset/mörkret/diset mellan 6.30-9.00 borde väl vara ganska kul nu? Kanske skulle satsa på ett stativ och 200+ nästa fredag. Fler som befinner sig på Arlanda den tiden för halvmörkerfoto då kanske?;)

Fredagen den 13..
 
JEwenson skrev:
Tja, det beror väl på hur högt man värdera sin hörsel, det kan bli högljutt, utan tvekan om man står nära. Detta är däremot inget jag märker längre, dels för att jag är van sedan många år och dels för att min hörsel är lite dålig. Speciellt högljutt är det dock när det är mulet, då blir det högljutt även för mig :)

Var rädd om er hörsel, jag har inte varit det & får idag lida för det... Hörselskydd låter som en självklarhet vid denna aktivitet.
 
lotelo skrev:
Morgonljuset/mörkret/diset mellan 6.30-9.00 borde väl vara ganska kul nu? Kanske skulle satsa på ett stativ och 200+ nästa fredag. Fler som befinner sig på Arlanda den tiden för halvmörkerfoto då kanske?;)

Fredagen den 13.. Bara idioter som flyger då kanske;)

Hrm, jag ska då vara på Arlanda, fast inte för särskillt mycket fotande utan för flygande ;)

Fast personligen skulle jag inte rekomendera stativ annat än för stillastående flygplan, det går helt enkelt för fort för det, betänk att även de långsammare planen lyfter och landar vid hastigheter runt 190km/h, och de lite större i 240km/h+ :)

// Joakim "Idioten" Ewenson ;)
 
JEwenson skrev:
Fast personligen skulle jag inte rekomendera stativ annat än för stillastående flygplan, det går helt enkelt för fort för det, betänk att även de långsammare planen lyfter och landar vid hastigheter runt 190km/h, och de lite större i 240km/h+ :)

// Joakim "Idioten" Ewenson ;)
Fast utan stativ blir det tungt med 200+. Halsen behöver ju inte vara stilla på stativet. Jag tänkte liksom att man kanske skulle lyckas bättre med stativ fast följande rörelse mot planet eller nåt sånt. Har du testat?
/Lotta (också idiot, jag styr inte ens planet själv. Det gäller att lita på tur och andra;))
 
lotelo skrev:
Fast utan stativ blir det tungt med 200+. Halsen behöver ju inte vara stilla på stativet. Jag tänkte liksom att man kanske skulle lyckas bättre med stativ fast följande rörelse mot planet eller nåt sånt. Har du testat?
/Lotta (också idiot, jag styr inte ens planet själv. Det gäller att lita på tur och andra;))

Har provat med stativ ett par gånger vid start och landning, och har ännu inte lyckats med det, så för min del är det handhållet som gäller för start/landning, enbensstativ för flygplan i sakta rörelse och stillastånde dagtid, samt stativ i dåligt ljus/mörker på helt stillastående plan :)
 
Den sista, jag lovar ;) Jag tror stativ kan funka bra om man lossar skruvarna så att huvudet löper fritt
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    15 KB · Visningar: 520
Jättesnygga bilder Janne. Jag testar nog med både stativ och utan lite på känn. Har aldrig engagerat mig i att fota flygplan, men det verkar som ett bra tidsfördriv vid lång väntan mellan avgångarna. Särskilt när man kan inspireras av andras bilder;) Ska nog testa till veckan vid väntetider både på Arlanda, Gardemoen och i Köpenhamn.
 
Underbara bilder Janne, gillar speciellt mittenbilden! :)

Lotta, inifrån avgånsterminalerna borde det gå att få ganska bra bilder, speciellt när planen håller på att parkera vid gaten (som vid den här bilden, tagen vid terminal 5 på Arlanda), detta ska heller inte kräva något annat än en "stanardzoom" för att fylla ut hela bilden. :)
 
När jag kom ner till terminalen i frankfurt precis innan jul stog det ett riktigt stort plan precis med nosen frammåt utanför det stora panorama fönstret, kastar mig på toploadväskan, och precis innan jag hinner slita upp kameran så kör en truck iväg med det. Det var lite förargligt.

Annars tycker jag handhållet funkar. Har tagit några plan i farten när dom varit på väg ner mot bromma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.