Annons

Fota flera lager i oljemålning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har hört att det ska gå att visa flera lager i en oljemålning med hjälp av en systemkamera. Jag har tillgång till en Nikon D300 och skulle behöva se skissen bakom en oljemålning som jag tänkte fotografera av.

Nu undrar jag förstås vad jag behöver för att upptäcka bakomliggande lager...

Stort tack!

/Spökplumpen

Plåta resultatet från en MR-kamera? Låter mystiskt det här, är själv nyfiken på hur det skulle kunna vara möjligt. Jag menar en kamera ser ju inte mycket mer än vad du själv ser (lite IR och UV slinker ju förbi filter).

Blixt bakifrån som lyser igenom tavlan och kanske avslöjar något?

En målning som ska analyseras (för att hitta dolda skisser/målningar inuti tavlan) undersöks exempelvis med ultraljud, röntgen eller med ultraviolett ljus. Eller med sidoljus och/eller genomlysning med "vanlig" ljus. Så visst, du kan hitta något med vanlig ljus, men möjligheterna ökar förstås markant om du har tillgång till andra genomlysningstekniker.

Hej!

Tack för era svar! Jag ska försöka "på riktigt" i första hand. I andra hand kan man väl skrapa litet med en spatel eller nåt... ;-)

Jag hör av mig om jag lyckas!

plocka upp tidningen illustreradvetenskap, förra numret har dom en artikel om just detta men det är inget som går att göra med en vanlig kamera du måste ha till gång till en partikel accelerator och nån röntgenkamera ;) minns inte vad allt hette vill du/ni så kollar jag upp det skulle kunna scana av sidorna men det kanske bryter mot några lagar ?

bla så kollar dom genom Van Gogh tavla av en äng och den innehåller en helt annan tavla av en dams ansikte undersig och det kan dom se med korekta färger osv ganska coolt faktiskt!.

plocka upp tidningen illustreradvetenskap, förra numret har dom en artikel om just detta men det är inget som går att göra med en vanlig kamera du måste ha till gång till en partikel accelerator och nån röntgenkamera ;) minns inte vad allt hette vill du/ni så kollar jag upp det skulle kunna scana av sidorna men det kanske bryter mot några lagar ?

bla så kollar dom genom Van Gogh tavla av en äng och den innehåller en helt annan tavla av en dams ansikte undersig och det kan dom se med korekta färger osv ganska coolt faktiskt!.

Hej!

Tack! Jo jag vet - det finns utrustning på flera håll i Sverige (tex Nationalmuseum) för detta ändamål, men jag tänkte mig en budgetvariant... :)

Bifogat ser du en usel reproduktion av en målning av Ernst Josephson (porträtt av hans farbror Ludwig) från slutet av 1800-talet. Också det är målat ovanpå ett annat porträtt, som det infraröda fotot visar (jfr med originalet nedanför). Om det finns något sätt att fota infrarött/visa det infraröda i ett foto så skulle det lösa mitt problem!

Bilagor

• Farbror_Ludde.jpg
    Farbror_Ludde.jpg
    46.1 KB · Visningar: 440
  • Farbror_Ludde_Original.jpg
    Farbror_Ludde_Original.jpg
    41.5 KB · Visningar: 434
jaha se där tyvär kan jag inte hjälpa med det då visste som sagt inte det gick utan massa spec saker ! men googla det finns allt att hitta där:)

IR fotar man med ett IR-filter på kameran. Olika kameror har olika känslighet beroende på hur starkt filter tillverkaren har satt på sensorn. (filter som filtrerar bort IR)

Antar att man kanske lyser igenom tavlan med en stark IR-källa då?

IR fotar man med ett IR-filter på kameran. Olika kameror har olika känslighet beroende på hur starkt filter tillverkaren har satt på sensorn. (filter som filtrerar bort IR)

Antar att man kanske lyser igenom tavlan med en stark IR-källa då?

Hej!

Tack för ditt inlägg! Jag har litet svårt att på ett konceptuellt plan greppa hur man kan se IR-ljus när man ju just INTE kan se IR-ljus. Att man kan fota IR-ljus förstår jag. Gör man någon sorts "downsampling" i efterhand alltså?

Kan man fixa med IR i PhotoShop? Jag besvarar min egen fråga genom denna länk: http://www.dpchallenge.com/forum.php?action=read&FORUM_THREAD_ID=248047. Tack för tipset om Google-sökning! :)

Om någon har erfarenhet av detta ämne så berätta gärna, eftersom jag endast kommer att ha ett tillfälle att fota verket.

Nä, du kommer tyvärr inte att ha någon som helst nytta av IR-efterbehandling i Photoshop i DITT FALL. Du behöver belysa tavlan med t.ex. IR-ljus för att få fram dold information. Vid efterbehandling i t.ex. Photoshop har du bara det vanliga synliga ljuset från det yttersta färglagret i din bild-fil, när du har plåtat "rakt av", men ingen information från eventuella underliggande färglager. Efterbehandlingen sker på ett annat sätt än vad du har någon nytta av. Programvaran innehåller information om att blåa färger (som himlen) ska mörkas ner och gröna (som i växtlighet) ska ljusas upp. Detta gör att man får fram ett bildresultat, som LIKNAR det man skulle ha fått med IR-film eller IR-sensor.

Alltså - IR-efterbehandling ger dig INGEN SOM HELST information om de underliggande färglager som du är intresserad av att få fram. Det enda som händer är att det översta färglagret (som du alltså inte är intreserad av) bibringas färgförändringar.

Hej!

Tack för ditt insiktsfulla svar. Det var ungefär vad jag var rädd för också. Men hur är det med IR-filter på kamerans objektiv? Jag har sett att man kan hitta sådana för ett par hundra kr. Kan de möjigen göra vad som krävs, eller menar du att jag måste belysa målningen bakifrån?

Och förresten, hur hittar jag IR-belysning?

Tacksam för svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar