Jag har naturligtvis inte på långa vägar samma erfarenhet som Magnus, men vill ändå försöka komplettera den bild Magnus ger med mina egna ytterst begränsade erfarenheter.
Mina erfarenheter grundar sig dels på att jag sålt ett fåtal reportage samt en föreläsning med efterföljande lång diskussion med
Bodil Sjöström, som ju borde veta vad hon pratar om när det gäller just resereportage i alla fall.
Hennes budskap när det gäller resereportage är att det är oerhört svårt att sälja ett "allmänt" resereportage till tidningar typ Vagabond. Mängder av resenärer vill, precis som Magnus säger, delfinansiera sitt eget resande med att sälja reportage, vilket leder till att de aktuella tidningarna får mängder med reportageerbjudanden. Konsten är, precis som Magnus också säger, att hitta en speciell vinkling som passar för en specifik tidning.
Hon berättade bland annat om en längre reportageresa hon som skribent tillsammans med en fotograf gjorde i USA, och att de då sålt ett antal reportage i förväg till ett antal olika tidningar. Dvs de hade lovat att levererera en viss mängd text med ett visst antal bilder kring en reportageidé speciell för respektive tidnings inriktning. Dessutom sålde de efter resan ytterligare reportage till några tidningar. Summa summarum ett hårt arbete som ledde till att hela resan i alla fall kunde finansieras.
Att sälja in reportage i förväg, menade hon, går att göra om man är "etablerad" eller åtminstone har en portfolio som visar vad man kan och vilken kvalitet tidningen kan förvänta sig att få. Är man inte etablerad får man helt enkelt skriva "på spek", alltså på spekulation. Dvs skriva först och försöka sälja det färdiga reportaget sedan.
Så gjorde jag med det enda lite mer omfattande reportage jag sålt. Jag hade en reportagidé, nämligen att skriva om min vän
Rosie och sen försöka sälja det färdiga reportaget. Jag kontaktade många tidningar jag trodde kunde vara intresserade av reportaget och fick nobben av den ena efter den andra. Jag skickade helt enkelt texten och små lågupplösta bilder till lämplig mailadress på respektive tidning. Till slut nappade tidningen Accent som ville köpa, och dessutom betalade ett i mitt tycke hyfsat pris. (I papperstidningen använde de flera bilder än i nätversionen)
Dessutom har jag sålt ett par mindre reportage till Nya Wemlandstidningen. Om jag minns rätt har båda handlat om ca en helsida i lördagstidningen. Även där har jag mailat färdig text tillsammans med bilder och frågat om de varit intresserade av att köpa. NWT tycker jag dock har betalat ganska dåligt, vilket jag tror gäller samtliga mindre dagstidningar. De kan ju köpa billiga "featurereportage" till exempel från TT-Spektra.