Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota Erosasteroiden

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Jag försökte fota asteroiden 433 Eros igår kväll efter beskrivning i aftonbladet om var man skulle kunna hitta den på himlen. Och jag fick något på bild som helt klart inte var de vanliga stjärnorna, men var det Eros?

Med 30sec slutartid så blev naturligtvis de vanliga stjärnorna utdragna streck, men en "stjärna" stod still (och det är inte en död pixel), kan det vara Eros, eller är det en geostationär satellit?

Hur borde Eros se ut? Någon som har en susning?

Jag försökte fota asteroiden 433 Eros igår kväll efter beskrivning i aftonbladet om var man skulle kunna hitta den på himlen. Och jag fick något på bild som helt klart inte var de vanliga stjärnorna, men var det Eros?

Med 30sec slutartid så blev naturligtvis de vanliga stjärnorna utdragna streck, men en "stjärna" stod still (och det är inte en död pixel), kan det vara Eros, eller är det en geostationär satellit?

Hur borde Eros se ut? Någon som har en susning?

Hej !

Så här kanske, men det var igår, sonen och en av han klasskompisar har tagit bilderna,
De påstod att det stod en där och vinkade, men de var inte helt säkra.

( http://www.tbobs.se/Aktiviteter/Eros-observerad.html )

Bilagor

• Eros liten bildserie.jpg
    Eros liten bildserie.jpg
    17.4 KB · Visningar: 204
Ok, den rör sig så pass långsamt relativt stjärnorna. Då blir den med andra ord inte lätt att urskilja på några enstaka bilder tagna i tät följd. Så, troligen var då min "fångst" en geostationär satellit, jaja alltid något.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar