Annons

Fota en hund, hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne1982

Aktiv medlem
Har sökt lite bland trådarna men inte blivit nöjd med det jag hittade så jag startar en egen.

En kompis bad mig fota hennes schäfer för en kontaktannons för avling.

Vad vill den andra hundägaren (hunden?) se av schäfern då?
Jag har noll hundintresse så jag har ingen aning, är det ansiktsbilder, färger och mönster i pälsen dom vill se eller ska man ta lite helhets bilder när den busar runt ute eller ska jag kanske få honom att stå still och ta typ rakt från sidorna och framifrån?

Tänkte använda mig av 50mm 1,8 tillsamans med min d300, borde funka utmärkt.

Ska man undvika blixt kanske eftersom jag tycker att det bleker ut färgerna lite?

Eller ska man rent av ta studiobilder av hunden?

Länka gärna till lämpliga bilder om ni vet några.

//Daniel Norström

Vad säger din kompis? Om hon ska avla så kanske hon vet lite vad man vill titta på för att vilja avla med hennes hund. Annars, ring en kennelägare eller hundklubb och fråga.

Känns som att det beror på vilken målgrupp ägaren vill nå ut till:

Är det en brukshund kanske en arbetande bild kan vara bra?
Är det utställningshund så uppställd med alla pampiga rosetter?
Studiobilder kanske är lämpligt för sällskapshund?

Tro du måste tala med ägaren och höra vad hon är ute efter.

De vill med all säkerhet se hur hunden ser ut, om den har bra hållning osv. Jag gissar på att det ska vara en bild som ser ut ungefär som på denna sidan:
http://www.hornemarks.se/frame.htm
De uppfödare jag har pratat med tittar på hur hunden ser ut rent fysiskt (kroppsligt) och hur de är i temperamentet.

Min kompis vet nog inte så mycket om hur bilderna ska tas men hom kommer säkert ha åsikter, sen vill man verka lite proffsig så man vill gärna veta lite om vad det är man håller på med =)

Hunden som hon ska avla på är varken bruks eller utställningshund så riktigt varför hon vill avla på den vet jag inte men det är inte min sak heller så.

Kollade på länken och såg att dom schäfrarna där höll baken lågt, är det av någon anledning?

Hunden som hon ska avla på är varken bruks eller utställningshund så riktigt varför hon vill avla på den vet jag inte men det är inte min sak heller så.

Kollade på länken och såg att dom schäfrarna där höll baken lågt, är det av någon anledning?

Trist när någon ska avla på en hund som är helt utan meriter. Enligt mig finns det redan alldeles för många uppfödare av hundar.

Dom hundarna i länken är uppställda så att dom ser ut som dom ska enligt den rasstandard som finns.

Vore jag uppfödare av schäfer eller ägare till en avelshane så är det så jag vill att min hund ska se ut när jag letar efter hund att para min med...

Nu handlar inte tråden om schäfern ska ha rak rygg eller inte.
En intresserad kund lär ju vilja veta hur hunden ser ut, oavsett om den har rak rygg eller inte. Med ett sådant foto ser man hur det ser ut. Att ta en "gullig" bild lär inte hjälpa särskilt mycket om det inte är en oinsatt person som vill avla. Fast det är en helt annan historia, det finns alldeles för många amatöruppfödare där ute...

Så mitt tips är att ta en bild som liknar dem på utställningar, när hunden står uppställd så att man ser proportionerna ordentligt.

Nu handlar inte tråden om schäfern ska ha rak rygg eller inte.
En intresserad kund lär ju vilja veta hur hunden ser ut, oavsett om den har rak rygg eller inte. Med ett sådant foto ser man hur det ser ut. Att ta en "gullig" bild lär inte hjälpa särskilt mycket om det inte är en oinsatt person som vill avla. Fast det är en helt annan historia, det finns alldeles för många amatöruppfödare där ute...

Så mitt tips är att ta en bild som liknar dem på utställningar, när hunden står uppställd så att man ser proportionerna ordentligt.

Alldeles rätt.

Varför inte gå in på http://www.alltomhundar.com/hundforum/ och fråga om lite tips m.m.? :)

Ska vara ärlig, jag tycker hundar är skittråkiga så jag ville slippa att blädra runt på hundsidor och forum och istället få tisen från roligare människor typ fotografer.
Men jag tror nog att tipsen jag har fått räcker.
Men kom gärna med mer om ni har =)

Då jag själv har framtida uppdrag som hundutställningsfotograf har jag oxå jagat tips och råd. Nu föll sig min tur att jag kom i samtal med en gammal hundfotograf
Ett råd jag fick är-Ner på knä. Fotografera i hundhöjd för att få dom bästa bilderna. Sen gäller det att ha kontakt med hunden. Mitt förslag är att man ber ägaren stå bakom och hjälpa till.
Om jag själv tittar på hundbilder gillar jag dom där det är blänk och liv i ögonen. Dom där pälsen framträder ordentligt. Många är snygga med kort skärpedjup
Ut och öva på alla hundar du ser. Finns säkert massor av ägare som är villiga att hjälpa dig

Ska vara ärlig, jag tycker hundar är skittråkiga så jag ville slippa att blädra runt på hundsidor och forum och istället få tisen från roligare människor typ fotografer.
Men jag tror nog att tipsen jag har fått räcker.
Men kom gärna med mer om ni har =)

Ett litet tips som egentligen inte har med fotograferingen att göra är att du måste låta hunden hälsa på dig. Om flockledaren (hundes husse eller matte) accepterar dig måste även hunden göra det. Låt hunden komma fram till dig (inte tvärtom) och lukta innan du börjar plåta. Dom flesta hundar är noga med att kolla sin omgivning, speciellt vall- och vakthundar. När hunden har "registrerat dig" är det OK för den att du rör dig i dess närhet och det blir betydligt lättare att plåta.

Och som tidigare sagt, ner på hundens nivå, det blir bättre bilder där.

Korta råd av egen erfarenhet: En nyfiken och alert hund är viktigare än fototeknik i det här läget! Kontakt med djuret är viktigt och gör bilderna mer liv- och uttrycksfulla.

Tror jag fotat schäfrar i eviga tider och det är skitsvårt, därför erkänner jag för mig själv att jag bara kan fota actionbilder. Att ställa upp en hund och få den att se snygg ut på kort är i det närmaste omöjligt för en amatör.
Har man en bruksmeriterad hund kan man ta en actionbild, för den har ju sina meriter. Saknar den bruksmeriter måste man få den att se snygg ut på kort (uppställd, sluttande rygg och hela kitet).
Och då kommer nästa fråga; varför avla på en hund utan meriter.

lm

Det går inte att ge ett generellt svar som passar in på alla hundraser. En grundregel när man fotografer hundar är att komma i nivå med hunden. Aldrig rakt uppifrån. Vissa hundraser och individer gör sig bäst i position vända snett mot kameran och då i stående ställning. Jag har aldrig lyckats få en bra bild på liggande hund. Om hundens ögon är vända mot kameran måste det ligga skärpa på dem. Ett alert och frimodigt kroppsspråk är ett stort plus, för att inte säga nödvändigt. När det gäller schäferrasen och stillastående hund anser jag att fotot alltid skall tas rakt från sidan. Huvudet skall inte vara vänt mot fotografen. Actionbilder på schäfer blir mer en chanstagning. Ta en lång serie bilder, gärna med kameran i serietagningsläge och med korta slutartider. Urvalet blir ju sedan subjektivt. När det gäller synpunkterna på schäferfotografeing får jag fullt stöd från min granne Sven, schäferkännare sedan decennier. Sist, men inte minst viktigt: För att bli en riktigt bra hundfotograf måste man älska hundar och förstå sig på dem.

Lycka till

Hundälskare och amatörfotograf

Ja eftersom jag fotograferar mycke hundar så tycker jag nog ddu fått många goda råd här! Stor bländare, ner i nivå med hunden. Hur hunden ska framställas på bilden måste ju vara beställarens sak att avgöra! Hur hon vill visa upp sin hund! Inte säkert hon har en krokryggat utställningsexemplar! Men som även sagts här hundkännedom är ju en klar fördel om fotografen har. Så ta mycke bilder i olika ställningar och poser. Ljuset!!!!!!! Varför inte en lite halvmulen dag när kropp och päls framträder optimalt, eller kanske morgon eller kvällsljus.
Även om du inte är så glad i hundfotografering så är det nog en god ide att titta på hundbilder som jag såg att du också fick råd om!
Hälsningar Lasse som önskar dig lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar